رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدم حضور افسر پلیس به معنای دیده نشدن تخلفات نیست

12:46 - 29 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۲۰۲
محمد رنجبر گفت: با گسترش تجهیزات پلیس راهور در کنار اینکه ما شاهد سرعت بیشتر کار هستیم، اما بیشتر این کیفیت کار پلیس است که در حال بهبود پیدا کردن است. آن چیزی هم که می‌تواند اثرگذاری داشته باشد به همین کیفیت کار مربوط می‌شود.
محمد رنجبر رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درباره تجهیزات و سامانه‌هایی که به منظور رصد معابر شهری در اختیار پلیس قرار گرفته به میزان گفت: درحال حاضر یکی از پرکاربردترین مواردی که تصور می‌کنم توسط خود شهروندان درحال رخ دادن است به سامانه‌های مسیریاب مربوط می‌شود. این‌ها البته مسیریاب‌هایی هستند که شهروندان با گوشی‌ها و نرم افزار‌های خودشان استفاده می‌کنند. در این خصوص ما با چند مورد از مسیریاب‌های داخلی مذاکره کردیم و با آن‌ها به تفاهم رسیدیم. برای مثال می‌خواهیم ببینیم بهترین مسیر برای رفتن از میدان انقلاب به میدان ونک کدام مسیر است. بر اساس آن بررسی‌هایی که بر روی این مسیر‌ها داشته ایم در جا‌هایی که تصادف رخ می‌دهد ما با این مسیریاب‌ها در ارتباط هستیم و به سرعت به آن‌ها اطلاع می‌دهیم.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال در مسیر جنوب به شمال خیابان ولیعصر آن کاربری که با استفاده از مسیریاب داخلی درحال تردد از این مسیر است وقتی به تقاطع جهان نما یا به قبل از میدان ونک می‌رسد در هشداری که از مسیریاب دریافت می‌کند مطلع می‌شود که در این تقاطع درصد عبور و مرور موتورسیکلت‌ها بالاست و تصادف موتورسیکلت و عابران پیاده زیاد اتفاق می‌افتد. این اطلاعات را، چون ما از طریق کروکی‌ها و تصادفاتی که اتفاق افتاده و مستند هستند به مسیریاب‌های داخلی منتقل می‌کنیم کاملا اطلاعات درست و موثقی هم هستند و کاربری که از این نوع مسیریاب‌ها استفاده می‌کند از اطلاعات کاملا دقیقی بهره مند می‌شود و خواهد دانست که در این محیط در طی سال شاید ده مورد تصادف منجر به فوت اتفاق می‌افتد.
 
رنجبر اضافه کرد: پس این کاربر ترافیکی خود را ملزم خواهد دید که احتیاط‌های لازم را رعایت کند و دقت خواهد کرد که با سرعت مطمئنه از این مسیر تردد کند. الان در ورودی تونل توحید کسانی که از مسیریاب‌های داخلی استفاده می‌کنند در بزرگراه نواب اگر نرم افزار مسیریاب را فعال کنند خواهند دید که در این مسیر واژگونی موتورسیکلت‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. آن موتورسیکلت سواری که از این نرم افزار‌های مسیریاب استفاده می‌کند وقتی ورودی تونل توحید را در نرم افزارش بررسی کند متوجه خواهد شد که تا به حال چندین موتورسیکلت سوار در اثر تصادف در این نقطه جان باخته اند. این آگاهی پیدا کردن باعث می‌شود تا این راکب موتورسیکلت هشدار لازم را دریافت کند و از این به بعد از این مسیر تردد نکند.
 
بیشتر بخوانید:

رییس مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا ارتقای امکانات نرم افزاری پلیس که باعث بالا رفتن شتاب کار شده، توانسته با ایجاد بازدارندگی کیفیت کار را هم بالاتر ببرد و به کاهش تخلفات بینجامد گفت:
به نظر من با گسترش تجهیزات در کنار اینکه ما شاهد سرعت بیشتر کار هستیم، اما بیشتر این کیفیت کار پلیس است که در حال بهبود پیدا کردن است. آن چیزی هم که می‌تواند اثرگذاری داشته باشد به همین کیفیت کار مربوط می‌شود. چند وقت پیش در ورودی یکی از خیابان‌ها به طرح ترافیک راننده‌ای خودرویش را متوقف کرد و به جست وجوی اطرافش پرداخت و هیچ افسری را در آن اطراف ندید و سپس مبادرت به پوشاندن پلاک خودرو کرد و وارد محدوده طرح ترافیک شد. ما فیلم مربوط به این راننده را در اختیار داریم. این راننده مرتکب یک تخلف آشکار شده که هیچ افسری هم او را ندیده که اعمال جریمه کند. بعد هم این راننده در مسافتی جلوتر از پوشیدگی پلاک خودرو رفع اثر کرده و به ترددش ادامه داده است.
 
رنجبر افزود: ما از طریق دوربین‌ها فیلم این تخلف را ضبط کردیم و با راننده متخلف تماس گرفتیم و از او خواستیم تا فردا به مرکز کنترل ترافیک مراجعه کند. این راننده البته فرد متشخصی هم بود، اما به هر دلیلی و به خاطر هر مشکلی مرتکب این تخلف شده و وارد محدوده طرح ترافیک شده بود. وقتی به مرکز کنترل ترافیک مراجعه کرد ما بدون اینکه چیزی به او بگوییم فیلم آن صحنه تخلف را به او نشان دادیم و بعد که صحنه ارتکابش به این تخلف را دید به ما گفت که دیگر هرگز چنین کاری را نخواهد کرد. به او گفتیم که ما در اینجا همه اتفاقات ترافیکی را رصد می‌کنیم و می‌توانستیم شما را جریمه و خودرو را هم توقیف کنیم، اما این کار را نمی‌کنیم. درواقع قصد ما فقط این بود که این راننده را متوجه این مساله کنیم که ما معابر را رصد می‌کنیم و اگر در جایی افسر پلیس حضور نداشت به این معنا نیست که وقوع تخلفات به ثبت نمی‌رسد و دیده نمی‌شود. نکته جالب اینکه خود این راننده هم متعجب شده بود و به ما گفت من به کشور‌های مختلفی سفر کرده ام و در آنجا هم مرتکب تخلف شده ام، اما بابت این زرنگی کردن جریمه نشده ام. اما این برخورد شما باعث شده تا من از این به بعد مرتکب این تخلفات نشوم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *