انتقادهای جهانی از پیمان امنیتی لندن و واشنگتن با استرالیا

9:03 - 28 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۰۳۸
فرانسه، مالزی و ناتو، به پیمان آکوس میان انگلیس، آمریکا و استرالیا واکنش نشان دادند.
پیمان «آکوس» میان انگلیس، آمریکا و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی‌های هسته ای، همچنان با واکنش‌هایی مواجه می‌شود.
 
به گزارش «رویترز»، فرانسه پس از لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی از سوی استرالیا، پس از فراخواندن سفرایش از آمریکا و استرالیا، اعلام کرد، روابط خود و آمریکا را در بحران می‌بیند.
 
«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، در این رابطه گفت «این واقعیت که ما برای نخستین بار در تاریخ روابط خود با آمریکا، سفیرمان را برای مشاوره فراخواندیم، اقدام سیاسی سنگینی است که شدت بحران فرانسه با آمریکا و استرالیا را نشان می‌دهد.»
 
وی در ادامه گفت «شما نمی‌توانید در یک اتحاد بازی دورویی، توهین و دروغ را اجرا کنید.»
 
وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در این رابطه صحبتی نکرده است.
 
لودریان در بخشی دیگر ضمن تشبیه اقدام بایدن به شیوه غیرقابل پیش بینی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تنها تفاوت رویکرد غیرقابل تحمل این دو نفر را استفاده از توییتر و اعلامیه رسمی برای اعلام اقدام‌های خود خواند.
 
وزیر خارجه فرانسه پس از تکرار انتقاد از فرصت طلبی انگلیس برای پیوستن به اتحاد آمریکا و استرالیا، از لندن به عنوان لاستیک زاپاس این اتحاد یاد کرد.
 
سازمان «ناتو» نیز در واکنش به آکوس، اعلام کرد «لغو قرارداد زیردریایی استرالیا، پیامد‌هایی در پی خواهد داشت؛ اما این امر بر عملکرد ناتو بی تاثیر خواهد بود.»
 
این سازمان ضمن نام بردن از استرالیا به عنوان شریک مهم ناتو، تاکید کرد که این کشور عضو ناتو نیست.
 
در همین حال، مالزی در مورد برنامه استرالیا مبنی بر ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای تحت پیمان جدیدی با انگلیس و آمریکا ابراز نگرانی و اعلام کرد که این امر می‌تواند رقابت هسته‌ای را در منطقه هند و اقیانوس آرام تحریک کند.
 
دفتر نخست وزیر مالزی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «این قرارداد باعث تحریک سایر قدرت‌ها می‌شود تا در منطقه به ویژه در دریای چین جنوبی، تهاجمی‌تر عمل کنند.»
این بیانیه می گوید «مالزی به عنوان یکی از اعضای آسه آن بر حفظ این منطقه به عنوان منطقه صلح، آزادی و بی طرفی (ZOFPAN) تاکید دارد.»
 
مالزی از همه طرف‌ها خواست از هرگونه تحریک و رقابت تسلیحاتی در منطقه اجتناب کنند.
 
«کانبرا» پنج شنبه گذشته اعلام کرد قرارداد سال ۲۰۱۶ خود را با گروه نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی‌های معمولی لغو می‌کند و در عوض پس از دستیابی به یک پیمان امنیتی سه جانبه، حداقل ۸ فروند زیردریایی هسته‌ای با فناوری آمریکا و انگلیس می‌سازد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *