کره شمالی در حال توسعه تاسیسات غنی سازی اورانیوم «یانگبیون» است

11:03 - 26 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۵۷۳
تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که کره شمالی در حال توسعه تاسیسات کلیدی غنی سازی اورانیوم خود است.

رسانه‌های آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جدید، می‌گویند که کره شمالی در حال توسعه تاسیسات غنی سازی اورانیوم خود است.

شبکه خبری «سی ان ان» می‌گوید به تصاویر ماهواره‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد کره شمالی تاسیسات هسته‌ای کلیدی غنی سازی اورانیوم در سطح سلاح را توسعه می‌دهد.

«جفری لوئیس»، کارشناس تسلیحات و استاد موسسه روابط بین الملل میدلبری، به شبکه سی ان ان گفت «تصاویر گرفته شده از سوی شرکت تصویربرداری ماکسار در اوایل هفته جاری نشان می‌دهد که ساخت و ساز در کارخانه غنی سازی اورانیوم واقع در مجتمع تاسیسات هسته‌ای یانگبیون در جریان است؛ تغییراتی که به کره شمالی اجازه خواهد داد تولید اورانیوم غنی شده در سطح سلاح را تا ۲۵ درصد افزایش دهد.»

این کارشناس آمریکایی می‌گوید «محوطه ساخت و ساز جدید حدود هزار متر مربع است که برای افزودن هزار سانتریفیوژ جدید کافی است و افزوده شدن این تعداد سانتریفیوژ، به تاسیسات یانگبیون این امکان را می‌دهد که تولید اورانیوم با غنای بسیار بالا را تا حدود ۲۵ درصد افزایش دهد.»

پیشتر و در ماه آگوست آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش سالانه خود را درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی منتشر کرد؛ آژانس، اعلام کرد که کره شمالی احتمالا راکتور هسته‌ای تولید پلوتونیوم «یانگبیون» را بار دیگر فعال کرده است.

فعالیت رآکتور هسته‌ای «یانگبیون» کره شمالی از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ و در پی دیدار «کیم جونگ اون»، رئیس این کشور با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور وقت آمریکا و توافق ایجاد شده در پی این دیدار، متوقف شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ۳ دیدار با «کیم جونگ اون» داشت که همه آن‌ها بی نتیجه ماندند.

مذاکرات میان سران ۲ کشور در سال ۲۰۱۹ پس از امتناع آمریکا از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی شکست خورد.

همچنین هفته گذشته و در ۲ نوبت کره شمالی اقدام به آزمایش موشک‌های جدیدی کرده است؛ روز چهارشنبه گذشته خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی به نقل از ستاد مشترک ارتش این کشور گزارش داد که کره شمالی ۲ فروند موشک را به سمت دریای ژاپن در شرق این کشور شلیک کرده است.

رسانه رسمی کره شمالی روز دوشنبه، ۲۲ شهریور، نیز از آزمایش موشکی جدید این کشور خبر داد؛ در آزمایش اخیر، کره شمالی موشک کروز جدیدی را شلیک کرد که قابلیت رسیدن به بخش عمده‌ای از خاک ژاپن را دارد.

این موشک بردی معادل هزار و ۵۰۰ کیلومتر دارد و طی روز‌های شنبه و یکشنبه مراحل آزمایش آن طی شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *