رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واگذاری تصمیم‌گیری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس به اولیاء و مدیران

14:00 - 25 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۴۷۱
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نهاد «خانواده»، «تعلیم و تربیت» و «جامعه» نقش اساسی در تربیت کودکان دارند.
- علیرضا کاظمی با حضور در آیین انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس که در دبیرستان دخترانه شایسته، واقع در منطقه ۱۱ تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در برنامه ریزی پیش از آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: حضور دانش آموزان و اولیا آن‌ها در مدارس، برای انتخابات انجمن اولیا و مربیان، آن هم یک هفته مانده تا آغاز مهر و بازگشایی مدارس، نشان از این دارد که آموزش و پرورش از حمایت خانواده‌ها برای بازگشایی حضوری مدارس برخوردار است و جامعه آمادگی لازم برای آغاز باشکوه سال تحصیلی با کمک همه همکاران، عوامل اجرایی و اولیا را دارد.

کاظمی افزود: پیام دوم آماده سازی فضای تعلیم و تربیت برای بازگشایی مدارس و حضور تدریجی دانش‌آموزان در این فضا‌ها است. در واقع، غیبت دانش آموزان در فضای مدارس، فضای غم بار و غمگینی را بر سطح جامعه ایجاد کرده است و آسیب‌های فراوانی از نظر روحی و جسمی به دانش آموزان وارد کرده است. باید سعی کنیم با ایجاد روحیه شادی و نشاط در جامعه از مشکلات عبور کنیم که اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد؛ برای کاهش دغدغه‌های مردم، نیاز به همکاری، همراهی و همدلی همکاران عزیز، معلمان دلسوز و زحمتکش، اولیا و مربیان و اصحاب رسانه که همیشه به ما کمک کردند، داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که با تمام وجود آماده ایم تا سال تحصیلی را آغاز کنیم، گفت: آنچه که در بازگشایی مدارس برای ما مهم است، تأمین سلامت و امنیت دانش‌آموزان است.

کاظمی با تأکید بر اهمیت نقش اولیا و مربیان در شکل گیری تربیت شایسته فرزندان کشور و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: نهاد «خانواده»، «تعلیم و تربیت» و «جامعه» اساسی‌ترین نقش را در تربیت کودکان دارند و زمانی ما به اهدافمان دست پیدا می‌کنیم که این سه نهاد در کنار هم، با هم، یک صدا و همدل کار را جلو ببرند و البته مهم‌ترین بستر شکل گیری تربیت در خانه شکل می‌گیرد و خانواده، محوری‌ترین نقش را در تربیت کودکان دارد.

وی افزود: مشارکت اولیا و مربیان در تربیت دانش آموزان، مشارکت واقعی اولیا در تصمیم گیری، تصمیم سازی و سیاست گذاری در اجرا و در تمام فرآیند‌های تربیتی، بسیار مهم است و اگر نقش اولیا و مربیان تبدیل به یک نقش تشریفاتی و شعاری شود؛ دانش آموزان در مدرسه آسیب خواهند دید و من توصیه می‌کنم، در فضای آموزشگاه‌ها و مدارس، نقش‌ها را خوب تبیین کنیم تا از آسیب‌ها جلوگیری شود.

کاظمی گفت: یکی از فرصت‌های ارزشمندی که کرونا در اختیار نظام تعلیم و تربیت و جامعه قرار داد، این بود که خانواده‌ها به اهمیت، حساسیت و سختی کار تعلیم و تربیت پی بردند و سختی کار معلمان را درک کرده و در کنار آن توانمندی‌های خود را نیز ارتقا دادند؛ در زیست بوم جدید، نقش اولیا و مربیان، «پدران و مادران» به سمت «معلم یاری» تغییر کرد و در بسیاری از خانواده ها، والدین، معلم یار مدرسه، بودند. خانواده‌ها در این دوران، نقش «مکمل»، «معلم» و «مقاوم» را ایفا کردند.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *