رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استفاده امارات از ماموران اطلاعاتی آمریکا به عنوان هکرهای اجاره‎ای

15:11 - 24 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۲۴۴
یک گزارش نشان می‎دهد که شماری از ماموران سابق اطلاعاتی آمریکا به برنامه جاسوسی امارات کمک کرده‎اند.

- وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که ۳ مامور سابق اطلاعاتی این کشور به شرکت در فرایندی غیرقانونی به عنوان هکر‌های مزدور برای امارات در عملیاتی که شامل توسعه نرم افزار‌های جاسوسی پیچیده با قابلیت ضربه زدن به دستگاه‌های تلفن همراه است، اعتراف کرده‎اند.

به گزارش «واشنگتن پست»، این افراد که متهم به توطئه برای نقض کنترل صادرات ارتش آمریکا و قانون کلاهبرداری رایانه‌ای هستند، بخشی از تلاش مخفیانه‌ای بودند که به امارات در جاسوسی از اهدافی در سراسر جهان، با استفاده از سرور‌ها و رایانه‌ها و اجتناب از شناسایی توسط ارائه دهندگان دستگاه‌های آسیب دیده، از جمله در آمریکا، کمک می‌کردند.

این نوع جاسوسی، که در آن کاربر دستگاه هدف هیچ کاری انجام نمی‌دهد، اما نرم افزار جاسوسی به اطلاعاتش دسترسی پیدا می‌کند، یک راه مورد علاقه برای جاسوسی توسط کشورهاست.

شناسایی یک نفوذ پیشرفته مشابه بر روی آیفون یک فعال سعودی باعث شد تا «اپل» روز دوشنبه اطلاعیه بروزرسانی نرم افزاری اضطراری برای محصولات خود در سراسر جهان صادر کند.

«مارک بایر»، ۴۹ ساله، «رایان آدامز»، ۳۴ ساله و «دانیل گریک»، ۴۰ ساله، توافقنامه‎ای  با دولت فدرال آمریکا امضا کردند که در آن به رفتار خود اعتراف کردند و موافقت کردند که ۱.۷ میلیون دلار و مجوز‌های امنیتی آمریکا را تحویل دهند، اشتغال آینده خود را محدود کرده و با محققان در این پرونده همکاری کنند.

در مقابل، بر اساس توافق ۴۸ صفحه‌ای که این افراد امضا کردند، دادستان‌های آمریکا موافقت کردند که پس از ۳ سال تمام مجازات این افراد خاتمه یابد.

در پرونده‌های دادگاه به صراحت مشخص نشده است که چرا دولت آمریکا این امتیاز را پیشنهاد کرده است اما مقام‎های آمریکایی به تازگی اشاره کردند که این افراد بخشی از پروژه «راوِن» بوده‎اند.

این پروژه محرمانه که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ توسط رویترز فاش شد، به امارات کمک کرد تا از اهدافی شامل روزنامه نگاران، سران خارجی، مخالفان و حتی شهروندان آمریکایی، جاسوسی کند.

این گزارش می‎گوید که وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۴ مطلع بود که پیمانکاران در راه اندازی این پروژه برای عملیات نظارت سایبری از طریق یک شرکت آمریکایی دارای مجوز برای دسترسی به داده‌ها و خدمات فنی نظامی، به امارات کمک می‌کنند.

«مارک جی لسکو»، معاون دادستان کل آمریکا در بخش امنیت ملی، می‎گوید  «هکر‌های مزدور و کسانی که از چنین فعالیت‌های خلاف قوانین آمریکا حمایت می‌کنند، باید کاملاً انتظار داشته باشند که به دلیل رفتار مجرمانه خود تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.»

در حالی که «اپل» به تازگی افشا کرد که اقدام به مسدود کردن آسیب پذیری مورد سوء استفاده نرم افزار‌های جاسوسی تهاجمی از گروه «اِن اس او» رژیم صهیونیستی کرده است، اقدام حقوقی وزارت دادگستری آمریکا فعالیت‌های قبلی «دارک مَتِر»، شرکت رقیب «ان اس او» را که برای یکی دیگر از متحدان اصلی خاورمیانه‌ای آمریکا در امارات کار می‌کرد، برجسته کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *