شهروندان اطلاعات کارت‌های بانکی یا هویتی خود را به اشتراک نگذارند

1:52 - 25 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۱۱۰
رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: متاسفانه کاربران فضای مجازی به راحتی مبادرت به تبادل اطلاعات می‌کنند و برای مثال خیلی راحت اطلاعات کارت‌های بانکی یا کارت‌های هویتی خودشان را یا عکس و فیلم و تصاویر شخصی را به اشتراک می‌گذارند.
تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درباره سوءاستفاده‌ها یا مخاطرات ناشی از دسترسی سودجویان به اطلاعات هویتی شهروندان در فضای مجازی به میزان گفت: در مجموع این فضایی که با عنوان عصر ارتباطات از آن یاد می‌شود و ما در چنین دوره‌ای قرار داریم شرایطی را به وجود آورده که تمام دغدغه‌ها به موضوع اطلاعات مربوط شود. چون تمام جرائم در حوزه اطلاعات واقع می‌شود و همه سوءاستفاده‌ها در این فضا رخ می‌دهد. از طرف دیگر اشکالی اساسی هم در این زمینه وجود دارد. چرا که وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم اکثر کاربران فضای مجازی به راحتی اطلاعات هویتی خودشان را به عناوین مختلفی انتشار می‌دهند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه کاربران فضای مجازی به راحتی مبادرت به تبادل اطلاعات می‌کنند و برای مثال خیلی راحت اطلاعات کارت‌های بانکی یا کارت‌های هویتی خودشان را یا عکس و فیلم و تصاویر شخصی را به اشتراک می‌گذارند. این اشتراک گذاری اطلاعات شخصی دلایل گوناگونی هم می‌تواند داشته باشد. اما چنین سهل انگاری‌هایی بی نهایت می‌تواند خطرناک باشد و مشکلاتی که قابل رویت هم هستند گریبانگیر شهروندان می‌شود. پیش آمدن چنین مشکلاتی برای شهروندان باعث می‌شود تا حجم آسیب پذیری‌ها در حوزه مجازی روند افزایشی به خود بگیرد.

کاظمی در پاسخ به اینکه آیا انجام تماس‌های تلفنی با شهروندان برای تبلیغ و فروش انواع کالا‌ها یا خدمات هم می‌تواند مصداقی برای سواستفاده و سودجویی باشد گفت: این مساله یکی از موضوعات حساس و پراهمیتی است که شهروندان ما حتما باید نسبت به آن حساسیت لازم را داشته باشند. شهروندان ما با هر شرکت، شماره تلفن یا فرد ناشناسی نباید مراوده داشته باشند یا اطلاعاتی را تبادل کنند. اینکه شهروندان ما بخواهند به راحتی اطلاعات هویتی یا بانکی خودشان را برای کوچک‌ترین داد و ستد یا خرید کالا‌های ناچیز ارائه کنند می‌تواند هر نوع مخاطره یا تهدیدی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت اضافه کرد: متاسفانه ما شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از شهروندان ما بدون نگرانی و با بی احتیاطی اطلاعات شخصی و هویتی خودشان را ارائه می‌دهند. این مساله می‌تواند برای شهروندان بسیار مشکل ساز و خطر آفرین باشد. مردم باید این نکته بسیار مهم را در نظر بگیرند که در هر تماسی و با هر فرد یا شرکتی نباید اطلاعات مالی و بانکی یا دیگر اطلاعات شخصی خودشان را ارائه بدهند. چون افرادی هستند که همین اطلاعات را تجمیع می‌کنند و به صورت بانک‌های اطلاعاتی در اختیار مجرمان قرار می‌دهند و مشکلات پرشماری را برای جامعه و شهروندان پدید می‌آورند.

کاظمی درباره سابقه گزارش‌های مردمی از سوءاستفاده‌هایی که از طریق تماس‌های تلفنی برای شهروندان اتفاق افتاده باشد گفت: در این مورد بدون آنکه بتوانم به جزییات آن بپردازم با اطمینان باید بگویم چنین مواردی از گذشته وجود داشته است. البته باید به این مساله هم اشاره کنم که این نوع مشکلات همیشه وجود داشته و الان هم این سوءاستفاده‌ها وجود دارد و در آینده هم باز شاهد بروز آن خواهیم بود. چنین وضعیتی به این بر می‌گردد که شهروندان از آگاهی کافی برخوردار باشند تا در دام چنین سوءاستفاده‌هایی گرفتار نشوند و بتوانند در فضایی ایمن زندگی کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *