آیا لوازم خانگی ایرانی بی‌کیفیت است؟

13:00 - 23 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۸۴۹
معاون نظارت بر اجرای استاندارد با اشاره به اینکه شاخص‌های کیفیت لوازم خانگی در ایران همان شاخص‌های استاندارد‌های بین‌المللی است، گفت: تقریباً می‌توان گفت لوازم خانگی تولید ایران خیلی از لوازم خانگی‌های دنیا عقب نیست.

- ایسنا نوشت: وحید مرندی مقدم درباره شاخص‌های کیفیت لوازم خانگی و وضعیت آن در ایران، اظهار کرد: شاخص‌ها در استاندارد‌ها هستند و هر کالایی استاندارد خودش را دارد. برای مثال در یخچال و فریزر شاخص‌های ایمنی، قدرت خنک کنندگی، حجم، دوام و ... مطرح است. شاخص‌ها در کالا‌های دیگر مثل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و ... نیز استاندارد‌های خاص خود را دارند.

وی افزود: در مجموع شاخص‌های کیفیت لوازم خانگی همان شاخص‌هایی هستند که در استاندارد‌های بین‌المللی وجود دارد و تقریباً می‌توان گفت لوازم خانگی تولید ایران خیلی از لوازم خانگی‌های دنیا عقب نیست. به طوری که کیفیت کالا‌های داخلی نزدیک به لوازم خانگی خارجی و در مواردی حتی با کالا‌های خارجی برابر است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد با بیان اینکه فاصله کیفیت لوازم خانگی داخلی و خارجی در سال‌های گذشته به مراتب کمتر شده، تصریح کرد: استاندارد‌های لوازم خانگی در کشور، از استاندارد‌های روز دنیا است. به طور کلی استاندارد‌ها حدی از مطلوبیت هستند که در این حد از مطلوبیت ما با دنیا مساوی هستیم، اما آن‌ها از گزینه‌های استفاده می‌کنند که بالاتر سطح استاندارد است و در این موارد کالا‌های تولید داخل کمی عقب هستند.

برای مثال به گفته وی لوازم خانگی تولید داخل در حوزه نوآوری عقب‌تر از دنیا هستند. به طور کلی نوآوری اول از کشور‌های دیگر شروع و بعد وارد ایران می‌شود، مثل یخساز یخچال. این مسائل دیگر استاندارد نیستند بلکه نوآوری هستند، ممکن است، اما بعدا تبدیل به استاندارد شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *