آمریکا جنگ افغانستان را چگونه به پایان رساند؟

0:45 - 31 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۱۲۳
جنگ افغانستان با برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته از افغانستانی‎ها، نیرو‌های آمریکایی و ناتو به پایان رسید.

- هواپیما‌های نظامی آمریکا اخیرا آخرین نظامیان آمریکایی و دیپلمات‌های خود را از فرودگاه کابل خارج کردند و در پی آن طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان یافت.

مردم آمریکا مانند شروع جنگ افغانستان در تقریباً ۲۰ سال پیش، در هفته‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر، از نزدیک خروج آشفته از افغانستان را تماشا کردند.

به گزارش «ایندیا تودی»، آمریکایی‌ها در سال‌های میانی جنگ، آن را از یاد برده و توجه کمتری را معطوف آن می‌کردند اما شمار کشته‌های این جنگ برای افغانستانی‌ها و آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها در ناتو ده‌ها هزار نفر است.

از آنجا که آمریکا بیشتر هزینه‌های این جنگ را پرداخت کرده، نسل‌های آینده آمریکایی‌ها هزینه آن را که تریلیون‌ها دلار است، باید پرداخت کنند.

تعداد دفعاتی که قانونگذاران کمیته فرعی تخصیص اعتبارات سنا هزینه‌های جنگ ویتنام را در طول آن درگیری مطرح کرده‎اند ۴۲ بار بوده است.

این در حالی است که تعداد دفعاتی که قانونگذاران همان کمیته فرعی هزینه جنگ افغانستان و عراق را تا اواسط تابستان ۲۰۲۱ ذکر کرده‎اند فقط ۵ بار بوده است.

همچنین تعداد دفعاتی که قانونگذاران کمیته مالی سنا هزینه‌های جنگ افغانستان و عراق را از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا اواسط تابستان ۲۰۲۱ ذکر کرده‎اند، یک بار بوده است.

میزان برآورد هزینه‌های مستقیم جنگ افغانستان و عراق که آمریکا تا سال ۲۰۲۰ از طریق وام تامین کرده ۲ تریلیون دلار بوده است.

همچنین هزینه‌های برآورد شده تا سال ۲۰۵۰ میلادی تا ۶.۵ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *