رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکایت استقلالی‌ها به دادگاه عالی ورزش نتیجه خواهد داد؟

12:15 - 30 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۶۰۸۰
باشگاه استقلال برای فرار از غرامت سنگین استراماچونی، این پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش بردند در حالی که این کار هزینه بر است و اگر راه به جایی نبرد بار استقلال را سنگین‌تر خواهد کرد.

- خبرآنلاین نوشت: بعد از آن که استقلال توانست با زحمت فراوان سایه سنگین بدهی شفر را از سر خود بردارد، کمتر از یک هفته بعد فیفا رای شکایت استراماچونی از این تیم را اعلام و مقرر شد استقلال ۱,۳۵۴,۹۹۹.۹۴ یورو به این مربی پرداخت کند. در حالی که مسئولان بدهی شفر را هم با سختی فراوان فراهم کردند حالا باید مبلغی حدود ۵۰ میلیارد را هم به مربی ایتالیایی پرداخت کنند که مهم‌ترین کارش صدرنشینی یک هفته‌ای استقلال با او بود!

مسئولان باشگاه استقلال می‌گویند با توجه به مدارکی که دارند با رفتن پرونده به دادگاه حکمیت ورزش CAS رای شکسته می‌شود. ضمن اینکه بررسی پرونده در دادگاه CAS زمان بر است و با این اتفاق حداقل استقلال زمان می‌خرد؛ موضوعی که به نظر خیلی از بدبین‌ها مهم‌ترین دلیل بردن پرونده به این دادگاه باشد؛ نه اسناد و مدارک علیه استراماچونی!

شاید در نگاه نخست این راه حل خوبی برای ایجاد تاخیر در اجرای رای باشد چرا که تا زمان اعلام نتیجه در CAS اجرای آن عقب می‌افتد، اما استقلالی‌ها یک بار چوب این کار را خورده اند! درخصوص پرونده سوپرجام، این تیم به CAS شکایت کرد و بعد از باخت در پرونده مشخص شد آن‌ها ۶۴ هزار فرانک سوییس هزینه کرده اند! در واقع حدود ۸۰۰ میلیون هزینه کردند و جام را هم از دست دادند.

در حال حاضر هم که استقلال درخواست خود را در CAS ثبت کرده، مبلغی را نیز متحمل شده و اگر به نتیجه نرسد یک هزینه اضافه دیگر بردوش تیم باقی مانده؛ البته یک خطای بزرگ را هم دوبار تکرار کرده است! ضمن اینکه آن‌ها ۷ هزار دلار هم باید بابت دریافت مشروح پرونده پرداخت شوذ! درواقع برای بردن پرونده به CAS آن‌ها مجبور به این کار شده اند.

به دنبال شکستن رای یا انداختن بدهی بردوشی دیگری؟

نکته قابل توجه دیگر این است مسئولان باشگاه حداقل بردن پرونده به دادگاه حکمیت ورزش، سختی پرداخت بدهی را می‌توانند برای مدیران بعدی به ارث بگذارند و خودشان از این مسئولیت شانه خالی کنند! با توجه به پیشینه اظهارنظر‌های مدیران ایران در پرونده‌های سال‌های اخیر ثابت شده که در ۹۰ درصد مواقع خبری از شکستن رای و داشتن مدرک علیه حکم وجود ندارد و فقط این صحبت‌ها راه حل مقطعی برابر فرار از شرایط است.

با ارسال پرونده به CAS حدود چند ماه پرداخت پول به تعویق می‌افتد و فرصت کافی برای مسئولان فراهم است؛ البته نه برای جور کردن پول بلکه برای طولانی‌تر کردن مدت مدیریت خود! در سال‌های اخیر هرگاه چنین پرونده‌هایی به وجود آمده مسئولان دقیقه ۹۰ به یاد فراهم کردن پول افتاده اند و هیچ راه حلی در مهلت باقی مانده پیدا نمی‌کنند و در واقع مدیریتی را بلد نیستند! با توجه به مدت زمان کم مدیریت در دو تیم استقلال و پرسپولیس، بعید به نظر می‌رسد مدیران وقت استقلال تا چند ماه دیگر برسرکار خود باشند و همین یکی از دلایلی است که سبب می‌شود هیچ تلاشی برای پرداخت پول صورت نگیرد. در واقع غرامت استراماچونی می‌ماند و یک مدیر جدید!

پنجره بسته می‌شود یا نمی‌شود؟

در روز‌های پیش یکی از مسئولان باشگاه استقلال اعلام کرد که هواداران این تیم نگران پرونده استراماچونی نباشند چرا که پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه بسته نخواهد شد. این اظهار نظر در مقطع کنونی که پرونده به CAS ارسال شده، درست است، اما در ادامه اینچنین نخواهد بود. درصورتی که دادگاه رای را به سود استراماچونی صادر کند استقلال تنها ۳۰ روز برای پرداخت این مبلغ سنگین مهلت دارد و اگر نتواند این کار را انجام دهد از خرید بازیکن محروم خواهد شد. اگر در ادامه و در مهلت تعیین شده بعدی هم این اتفاق رخ ندهد جریمه هایی، چون کسر امتیاز و سقوط به لیگ دسته پایین‌تر اعمال می‌شود.

مدارکی که یک باره نمایان شد!

مدیران استقلال معتقد هستند دو مدرک مهم برای تغییر حکم دارند که با وجود آن‌ها همه چیز به نفع شان تغییر خواهد کرد. این یکی از عجیب‌ترین گفته‌های مسئولان بوده است چرا که آن‌ها در زمان شکایت استراماچونی، هیچ یک از این مدارک را ارسال نکردند و حالا یادشان افتاده که علیه استرا مدرک دارند! در حالی که آن‌ها می‌توانستند این مدارک را بدون هزینه گراندز و دادگاه CAS ارائه کنند این کار را نکردند و حالا متوجه شدند که مدرکی را در اختیار دارند! به نظر می‌رسد این موضوع باعث تعجب مشاوران حقوقی باشگاه هم شده و آن‌ها نمی‌دانند که چرا استقلال داشتن مدرک را در زمان رسیدن شکایت به دستشان اعلام نکردند!

به هرشکلی که هست مسئولان وزارت ورزش و استقلال نباید کاری کنند که ریالی یا به عبارتی فرانکی به خسارت اضافه شود چرا که همین امروز هم استقلال توانایی پرداخت پول استراماچونی را ندارد و در صورت ادامه شرایط کار روز به روز سخت‌تر می‌شود و شاید آن‌ها نتوانند به مانند پرونده شفر از محرومیت قطعی فرار کنند و با هزینه بیت المال کار را به پایان برسانند. پرونده استرا به مانند ویلموتس آن هم برای تیم‌هایی که درآمدی مشخصی ندارند و از منابع عمومی برایشان خرج می‌شود بسیار سنگین است و در صورت باخت قطعی یک ضرر بزرگ و تاریخی را نصیب فوتبال ایران می‌کنند. تعلل برای رسیدگی به پرونده شکایت مرد ایتالیایی می‌تواند در ماه‌های آینده دامن استقلال را بگیرد و کاری کند شرایط سخت‌تر از همیشه خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *