رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پرداخت ۵۲ میلیون دلار برای پیش خرید واکسن / تست کرونا ارزان می شود

14:11 - 28 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۷۳۲
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مورد پیش خرید واکسن، هم واکسن را باید تولید می‌کنیم هم باید در پیش خرید مشارکت می‌کردیم که مشارکت کردیم، از ۱۸۰ کشور که در کوواکس هستند برخی کشور‌های ضعیف برخی متوسط هستند، کشور‌های اروپایی هم هستند. ۸۴ کشور پیش پرداخت کرده اند از جمله ایران، ولی برخی کشور‌های ضعیف پرداخت نمی‌کنند.

- سیما سادات لاری روز چهارشنبه در نشست خبری آنلاین از وزارت بهداشت گفت: طبق معیار سازمان بهداشت نتیجه تست پی سی آر معیار اعلام آمار کروناست. در تمام دنیا قرار این بوده این طور اعلام می‌کند. البته این تست‌ها حدود ۴۰ درصد خطا دارند. افراد مثبت حتما بیمار هستند، اما افرادی که تست آن‌ها منفی است ممکن است بیمار باشند.

وی گفت: اوایل کرونا سیستم ثبت آماری دقیق نداشتیم. همه دنیا دست پاچه بودند، ما هم در ایران کیت کمی داشتیم، در آمار‌ها در مورد ابتلا‌ها خیلی مانور نمی‌دهیم، تعداد ابتلا‌ها افزایش پیدا کرده است خیلی از فوتی‌ها ممکن است منظور نشده باشد. البته در منطقه بهترین سیستم ثبت آماری را داریم.

لاری گفت: در مورد آمار‌ها حرف و حدیث زیاد است، ممکن است برخی از افرایش آمار‌ها به علت بیماری‌های مزمن و از جمله بیماری‌های قلبی باشد، اما مردم از آرامستان‌ها آمار را می‌توانند بگیرند و شاید در برخی روز‌هایی که آمار زیاد است، موارد کلی فوتی و مشکوک و محتمل مرگ کرونا چهار رقمی شده باشد.

وی افزود: موارد محتمل و مشکوک را روزانه اعلام نمی‌کنم، اما این تعداد  موارد قطعی مبتنی بر تست پی سی آر قاعدتا بیشتر است و بنای بر پن‌ها کردن آمار نداریم و هر روز هم دقت و وسواس در آمار‌ها بیشتر می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار میزان ابتلای مجدد به کووید۱۹ گفت: در مقالات میزان ابتلای مجدد ۴ در ۱۰ هزار اعلام شد، اما آنچه شواهد ما نشان می‌دهد به نظر می‌رسد بیش از این میزان باشد، البته برخی هم گفته می‌شود در برخی افراد ویروس پنهان می‌شود و فرد ابتلای مجدد ندارد، در هر صورت در مورد اینکه افرادی که خفیف دچار بیماری می‌شوند تا چه مدت آنتی بادی دارند هنوز سوالاتی وجود دارد. به تازگی گفته می‌شود آنتی بادی در حافظه سلول می‌ماند که این خبر خوبی است و اگر درست باشد میزان ایمنی افراد را بالا می‌برد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسن کرونا گفت: در مورد وا کسن تولیدی ایران همچنان پروژه با دقت پیش می‌رود، شرکت‌های مختلفی از جمله انستیتو پاستور، موسسه رازی و ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه پیشتاز هستند، هفت یا هشت شرکت دانش بنیان هم پیشتاز هستند چهار تای آن‌ها در زمستان وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شوند. ممکن است تاخیری نسبت به برخی کشور‌ها در زمینه تولید واکسن داشته باشیم، مساله مهم و حیاتی است که جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیدا کرده است علاوه بر آن در برنامه در کووکس سهیم هستیم به دنبال پروژه‌های مشترک با برخی کشور‌ها از جمله هند هم در تولید واکسن هستیم.

پرداخت ۵۲ میلیون دلار برای پیش خرید واکسن

وی گفت: برای دسترسی به واکسن کووکس باید ۵۲ میلیون دلار پرداخت کنیم البته با این اعتبار حداکثر می‌توانیم ۱۰ درصد جمعیت کشور را واکسینه کنیم و احتمالا حدود ۱۰ درصد جمعیت را هم بتوانیم با پروژه مشترک با هندوستان واکسینه کنیم.

لاری گفت: در هر صورت برای واکسیناسیون مردم کشور بیش از هم به پروژه تولید در داخل متکی هستیم. احتمالا اوایل زمستان کارآزمایی بالینی اول واکسن روی ۱۰۰ نفر انجام می‌شود. نباید سمیت داشته باشد افرادی که انتخاب می‌شوند از نظر جنسیت، شرایط جسمی باید شرایط خاصی داشته باشند و تست کرونای آن‌ها مثبت نباشد و خیلی و علمی کار پیش می‌رود و عجله‌ای در کار نیست.

وی افزود: برخی کشور‌ها مثل آمریکا در کووکس نیستند، اما احتمالا واکسن آن‌ها در برنامه کووکس سازمان بهداشت جهانی عرضه می‌شوند؛ سازمان بهداشت جهانی به دنبال توزیع عادلانه واکسن است و هزینه واکسن برای کشور‌های فقیر، متوسط و پولدار متفاوت خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مورد پیش خرید واکسن، هم واکسن را باید تولید می‌کنیم هم باید در پیش خرید مشارکت می‌کردیم که مشارکت کردیم، از ۱۸۰ کشور که در کوواکس هستند برخی کشور‌های ضعیف برخی متوسط هستند، کشور‌های اروپایی هم هستند. ۸۴ کشور پیش پرداخت کرده اند از جمله ایران، ولی برخی کشور‌های ضعیف پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: ۵۲ میلیون دلار برای پیش خرید واکسن باید پرداخت کنیم. رئیس جمهوری هم پیگیر هستند و اگر این واکسن به دست ما برسد می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. البته در مورد واکسن هنوز معلوم نیست چقدر ایمنی ایجاد می‌کند، چند ماه بعد باید دوز‌های بعدی را بزنیم فعلا دو دوزه است باید بعد از ۲۸ روز دوز بعدی را بزنیم، بحث‌های جدی زیادی وجود دارد که در تولید و اکسن ایرانی باید دقت بیتشری به خرج دهیم.

لاری گفت: تاکید ایران برای تهیه وا کسن از خارج روی کووکس و برخی کشور‌ها مثل هند با پروژه‌های مشترک است. با آمریکا به طور مستقیم ارتباطی برای خرید واکسن نداریم.

وی افزود: تاکید اصلی روی تولید واکسن در داخل است، اگر بخواهیم واکسنی را از خارج وارد کنیم باید تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشد، اما برای مصرف داخلی واکسن ایرانی فقط سازمان غذا و دارو باید تایید کند.

افراد پیاده جریمه نمی شوند

لاری درباره اعمال محدودیت های تردد گفت: دیگر رنگ های مشکی و سفید و سبز را  رنگ بندی شهرها نداریم و کل شهرهای کشور در سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد تقسیم بندی می شوند . محدودیت های هر شهر با توجه به وضعیت هر شهر اعلام می شود، جزئیات محدودیت تردد از ساعت ۹ شب نیز اعلام می شود.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی و امدادی مشمول این محدودیت ها نمی شود، خبرنگاران جزو مشاغل گروه اول نیستند اما سربازها جزو گروه اول هستند و تعطیل نمی شوند، تردد آنها نیز مجاز است، البته نمی خواهیم حکومت نظامی برقرار کنیم، کسی جلوی تردد افراد پیاده را نمی گیرد. قرار است فقط خودروها در زمان محدودیت اجازه تردد نداشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مراکز بهداشتی و درمانی در گروه یک هستند اما فقط کارهای اورژانسی را انجام می دهند، کلینیک های زیبایی و پوست هم تعطیل هستند چون جزو کارهای اورژانسی نیستند، شیفت های مشاغل هم محدود می شود و دوربین های پلیس خودورهای غیر مجاز را که اجازه تردد ندارند و پلاک آنها به پلیس اعلام نشده، جریمه می کنند.

وی افزود:حکومت نظامی نداریم، اگر کسی بخواهند پیاده تردد کند، مشکلی نیست با آدمها برخوردی نمی شود، مبالغ جرایم خودروها نیز بیشتر شده است، ۵۰۰ هزار جریمه خودروها تا یک میلیون تومان رسیده است و خودروهایی که در ساعات منع تردد، تردد داشته باشند، جریمه می شوند.

وی گفت: خبرنگاران بعد از ساعت ۲۱ با اعلام خبرگزاری و رسانه می توانند تردد داشته باشند، احتمالا خیلی محدود باشد، خودروهای دولتی هم اگر هماهنگ نکنند، مشمول جریمه می شوند. اگر لازم باشد باید پلاک خودروهای آنها به پلیس اعلام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در مورد شرکت های خصوصی نگرانی داریم اگر محدودیت ها سخت اجرا شود همه باید نظارت شوند. واقعا فرآیند اجرایی پروتکل ها توسط کمیته های انتظامی ستاد کرونا پیگیری می شود، وظایف همه دستگاهها مشخص شده و وزارت بهداشت نظارت عالیه دارد.

وی گفت: در طرح جدید محدودیت های کرونا، تردد مردم با سامانه های هوشمند کنترل می شود. افرادی که تست آنها مثبت است تا ۱۴ روز امکان سفر با قطار و هواپیما را ندارند، حتی رانندگان تاکسی که تست مثبت داشته باشند نباید مسافرکشی کنند، با ورود کیت های تشخیص سریع که احتمالا از هفته آینده در داخل تولید می شود، تست گسترده در مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت انجام می شود و افراد مثبت باید ایزوله شوند.

ایزوله در هتل

وی افزود: برای افرادی که در خانه امکان ایزوله شدن آنها وجود ندارد، قرار است با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برخی هتل ها و مسافرخانه ها برای  اقامت آنها در نظر گرفته شود و با هزینه مناسب و پوشش بیمه ای از این اماکن برای قرنطینه و ایزوله بیماران استفاده شود.

لاری ادامه داد: نقاهتگاهها مورد استقبال مردم قرار نگرفت چون اجتماعات عمومی بود و فرد در این اماکن حریم خصوصی ندارد عده ای طالب هتل هستند قرار است میراث فرهنگی لیست هتل ها را به وزارت بهداشت بدهد و این خدمت مشمول بیمه شود، زنجان در این زمینه تجربیات خوبی دارد، در هر صورت عده ای می خواهند در دو هفته حریم خصوصی داشته باشند و با توجه به فرهنگ ایران مردم بیشتر تمایل به ماندن در خانه دارند.

انتقال ویروس از طریق هوا

وی گفت: در تابستان با افزایش موارد بیماری غافلگیر شدیم اما برای پاییز و زمستان انتظار افزایش بیماری را داشتیم. با تغییر فصل در اروپا هم انفجار رخ داد، اکنون در کشورهای دیگر هم وحشتناک بیماری بیشتر شده است. مساله تهویه هوا در خانه ها و آپارتمانها بسیار مهم است. در مورد قطرات تنفسی درشت تر که گفته می شود در انتقال موثر هستند باید سطوح تمیز شود اما میکرودراپهایی بسیار ریزی در فضا توسط افراد ناقل به وسیله افشانه ها در هوا منتشر می شود که اطرافیان را مبتلا می کنند.

لاری افزود: ابعاد خانواده در کشور ما زیاد است، در کشورهای  دیگر خانه به خانه افراد را کنترل می کنند، در ایران آخر هفته ۲۰ نفر دور هم جمع می شنود، برادر و خواهر و پدر و مادر را به عنوان مهمانی حساب نمی کنند اما هر کدام یک خانواده جدا هستند و با افراد مختلفی در ارتباط بوده اند به همین علت انتقال خانوادگی در ایران بالاست.

وی گفت: افراد مثبت بمب انتقال ویروس هستند و حتما باید خودشان و حداقل ۱۰ نفر از اطرافیانشان حتی اگر تست کرونا ندهند، ایزوله شوند، همه اینها سرعت انتقال ویروس را بیشتر کرده است، سرعت انتقال خوشه ای در خانواده ها بیشتر شده است، هم ویروس ووهان چین و هم ویروس ایتالیا در کشور ما در چرخش است.

لاری گفت: برای کنترل کرونا در طرح جدید با همکاری بسیج و هلال احمر خدمات حمایتی به خانواده ها به صورت خانه به خانه ارائه می شود، حتی اگر افراد مشکل مالی و درمانی داشته باشند، با همکاری خیرین و کمیته امداد کمک مالی هم به برخی خانواده ها انجام می شود و حتی تیم های بسیج خدماتی مانند خرید خانه را برای برخی خانواده ها انجام می دهند.

تست کرونا ارزان می شود

وی گفت: تست سریع اگر وارد شود؛ ۵ دلار برای ما تمام می شود، اگر در داخل تولید شود حدود ۱.۵ تا سه دلار است البته برای تست مردم در مراکز دولتی رایگان است، تست های پی سی آر هنوز به قوت باقی است زیرا در مراحل بستری و پیشرفته تست های سریع نتیجه را خوب نشان نمی دهد.

لاری افزود: قیمت تست پی سی آر  هم متعادل شد، برای قیمت تست جزهای مختلف تعریف شد. جزء ارزی و غیر ارزی جداگانه قیمت گذاری می شود، قیمت دولتی و خصوصی تست مشخص می شود.قیمت تست برای بخش خصوصی قطعا از ۵۵۰ هزار می شود، مصوبه را گرفته به زودی ابلاغ می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش تست را عامل موفقیت ایران در کنترل کرونا می دانیم، تا یک ماه پیش ۱۷ تا ۲۰ هزار تست روزانه داشتیم که ۶.۵ میلیارد تومان هزینه داشت، دستگاههای تشخیصی هم مستهلک شده اند اما اکنون به ۴۰ هزار تست روز رسیده ایم.

وی گفت: تست سریع یک گشایش بزرگ در افزایش تشخیص بیماران است و در همه دنیا مورد استقبال قرار گرفته است، انجام تست پی سی آر قبلا فقط در برای سالمندان و افراد آسیب پذیر در بخش دولتی رایگان بود اما با ورود تست های تشخیص سریع می تواند عده زیادی را روزانه تست کنیم و با ایزوله کردن بیماران چرخش ویروس را در کشور کم کنیم.

افزایش نقش طب سنتی در مدیریت کرونا

لاری در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره افزایش نقش طب سنتی در درمان کرونا گفت: در طب سنتی اتفاقات خوبی می افتد، مردم به این طب تمایل دارند بنابراین باید به آن بها داده شود زیرا از آن استفاده می شود البته عده ای دلال کرونا هستند، چه در داروهای شیمیایی و چه گیاهی که می خواهند سوء استفاده کنند و کاسبی کنند، با اینها کاری نداریم اما وزارت بهداشت داروهای گیاهی یا شیمیایی را که زیان نداشته باشد و موثر باشد، و تایید شود و در بهبود علایم بیماری یا کاهش دروه بستری موثر باشد را در اختیار مردم قرار می دهد.

وی افزود: هنوز هیچ داروی سنتی و شیمیایی که به طور قطع درمان قطعی کووید باشد نداریم اما کمیته علمی ستاد ملی کرونا هفته آینده تاثیر چند داروی سنتی و گیاهی را که از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته برای ورود به پروتکل درمان کرونا بررسی می کند، یکشنبه آینده این داروها بررسی می شوند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: وزارت بهداشت باید دقت کند؛ مردم فریب نخورند؛ وزارت بهداشت با وسواس هر کس ادعایی داشته باشد آن را بررسی می کند، مثلا برخی متخصصان طب سنتی درباره اثر بخور جوش شیرین، نظراتی داشتند که با وسواس بررسی می‌شود، هیچ مقاومتی برای بررسی ادعاهای که در طب سنتی هست، نداریم و همکاری نزدیکی بین سازمان  غذا و دارو، مرکز طب سنتی وزارت بهداشت و کمیته علمی ستاد ملی کرونا با فعالان طب سنتی وجود دارد.

وی افزود: در مورد داروهای گیاهی چهار دارو مطرح است اول اسپری دهان phr۱۶۰ است که به بهبود علایم ریوی کمک می کمند، دوم شربت موکوزیف، برای کمک به بهبود علایم خستگی و بی اشتهایی سوم شربتی که هنوز نام آن تایید نهایی نشده اما گفته می شود برای کاهش دوران بستری موثر است و چهارم شربت آنوال است که آن هم هنوز تایید نشده است اما گفته شده به بهبود عوارض کووید کمک می کند.

لاری گفت: همه این ادعاها با منابع علمی و بین المللی تطبیق داده می شود و اگر تایید شد به صورت محدود تولید می شود تا سایر فرآیندها را انجام دهند، بعد برای ورود به پروتکل درمان کرونا در کمیته علمی ستاد ملی کرونا بررسی می شود.

وی از تدوین و ابلاغ گایدلاین یا راهنمای جدید درمان کرونا در هفته آینده خبر داد و گفت: نسخه نهم پروتکل درمان کرونا یکشنبه آینده در کمیته علمی ستاد ملی کرونا تصویب می شود، در این پروتکل جدید احتمالا داروهای جدیدی وارد می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در مورد تجویز بیش از حد برخی داروها توسط پزشکان نگرانی هایی وجود داشت که با همکاری بیمه ها در این زمینه نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت. همچنین داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر هم احتمالا وارد پروتکل درمان کرونا وارد می شوند و تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

۶۰ درصد اعتبار یک میلیارد دلاری دریافت شد

لاری ادامه داد: تاکنون از محل اعتبار یک میلیارد دلاری که مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت برای  مدیریت کرونا دادند حدود ۶۰ درصد و معادل ۱۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد.دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات پرسنل واریز می شود. از این میزان ۲۶۰۰ میلیارد برای معوقه کارانه در دانشگاهها توزیع شد و بقیه منتظر دستورالعمل ابلاغی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: درآمد اختصاصی بیمارستانها کم شده است، بر اساس طرح قاصدک با توجه به میزان درآمد اختصاصی بیمارستانها به پرستاران و پرسنل کارانه پرداخت می شد اما اکنون چون بیشتر بیماران کووید هستند و عمل های الکتیو و غیر اورژانسی دیگر نیست، سختی کار همکاران بیشتر و درآمدشان کمتر شده است.

وی گفت: البته افزایش درآمد سالانه مشمول پرستاران شده است. با این حال برای بهبود پرداخت به پرستاران کارانه از اضافه کار جدا شد تا اضافه کار را سریعتر دریافت کنند، اکنون با پرداخت ۲۶۰۰ میلیارد تومان به دانشگاههای علوم پزشکی تعویق پرداخت اضافه کار پرستاران به سه ماه کاهش پیدا کرده است، فوق العاده ویژه هم به عنوان یک مبلغ دائمی وارد حکم پرستاران می شود و برنامه هایی برای پرداخت مبالغی به عنوان پاداش هم وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *