رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کشمکش‌های انتخاباتی در آمریکا؛ ترامپ و بحران انتقال قدرت

5:15 - 28 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۴۴۰
تحولات اخیر در آمریکا نشان می دهد که دونالد ترامپ با اقدامات خود ساختار سیاسی این کشور را برهم زده است.
- دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، روز به روز در ساختار آمریکا تنهاتر می‌شود و این تنهایی، قدرت را نیز از او سلب می‌کند.
 
با وجودی که ترامپ همچنان رییس جمهور آمریکاست، اما می‌بینیم که یاران او نیز یا استعفا می‌دهند یا برکنار می‌شوند و همین امر باعث تضعیف دولت ترامپ می‌شود.

۲ ماه دیگر ترامپ باید کاخ سفید را تحویل جو بایدن بدهد؛ آنگونه که از آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دیده می‌شود، رییس جمهور مستقر آمریکا بازنده این رقابت است و چاره‌ای جز قبول شکست ندارد.
 
اما ترامپ همچنان بر پیروزی خود پافشاری می‌کند و برخی تحلیل‌ها نیز بر این است که چه بسا ادامه اصرار ترامپ بر پیروزی، آمریکا را به آشوب و جنگ داخلی بکشاند.
 
رییس جمهور آمریکا پشتش به ۷۱ میلیون رأیی که مردم به او داده‌اند، گرم است و در برخی شهر‌های این کشور نیز درگیری‌ها میان دو طرف ادامه دارد و به خشونت کشیده شده است.
 
به نظر می‌آید که برای ترامپ مهم نیست که به خاطر مخالفت او با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا به آشوب کشیده شود و یا حتی به صحنه جنگ داخلی تبدیل شود.
 
برای رییس جمهور آمریکا یا ماندن در قدرت اهمیت دارد یا اینکه واقعا در انتخابات تقلب گسترده‌ای شده است؛ در هر دو صورت سیستم حاکم، راه‌ های لازم را برای کنار گذاشتن ترامپ در دست دارد.
 
نظام سیاسی آمریکا حتی اگر تقلب زیادی در انتخابات ریاست جمهوری شده باشد، سعی خواهد کرد تا بر روی آن سرپوش بگذارد و اجازه ندهد که تقلب‌های انتخاباتی به اثبات برسد؛ چرا که قطعا وجود و اثبات تقلب بی‌آبرویی سیاسی برای آمریکا در سطح افکار عمومی جهان است.
 
اما اگر احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هم کنار بگذاریم، ترامپ قصد کنار کشیدن از قدرت را ندارد، اما در صورت ادامه چنین سیاستی از سوی او نهاد‌های حاکمیتی وارد عمل خواهند شد.
 
هم اکنون نیز به خاطر رفتار‌های نامتعارف ترامپ، برخی از نهاد‌ها و نظام‌هایی که از قدرت لازم برای برخورد با ترامپ برخوردارند، هشدار داده‌اند.
با وجودی که ترامپ همچنان ریس جمهور آمریکاست، اما اعتماد سازمان‌هایی چون نیرو‌های مسلح، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی مانند «سی آی‌ ای» و برخی دیگر از ارگان‌ها اعلام کرده‌اند که مجری خواسته‌های رییس جمهور شکست خورده که قصد به آشوب کشیدن کشور را دارد، نخواهند بود.
 
مهم‌ترین نیروی موجود در آمریکا که مؤلفه اصلی قدرت در این کشور و فرماندهی آن در دست رییس جمهور است، ارتش آمریکاست.
 
«مارک میلی»، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، چندی پیش در مراسمی، سخنان کنایه آمیزی را بیان کرد که همگان خطاب آن را ترامپ دانستند.
 
رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود «ما در میان ارتش‌ها منحصر به فرد هستیم؛ ما خطاب به یک پادشاه یا یک ملکه سوگند یاد نمی‌کنیم؛ ما به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنیم.»
 
چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که ارتش آمریکا در زمان باقی مانده از دوران ترامپ، دستورات جنگی او را نخواهد پذیرفت و چه بسا در صورت تمرد رییس جمهور کنونی آمریکا از قانون، مجبور به کودتای نظامی شود که بعید نیست.
 
آمریکا با معضلی به نام ترامپ روبرو است که البته نتیجه همین روند انتخاباتی است که در سال ۲۰۱۶ او را وارد کاخ سفید کرد.
 
به نظر نمی‌رسد که اخراج و انتصاب برخی از مسئولان مانند اخراج «مارک اسپر» از وزارت دفاع آمریکا و همچنین انتصاب سه فرد وفادار در چند منصب رده بالای پنتاگون، تاثیری در قدرت ترامپ داشته باشد.
 
انگیزه‌های ترامپ از تغییرات در ساختار رده بالای نیرو‌های مسلح مشخص است؛ او سعی دارد تا قدرت نظامی را برای اقدامات بعدی خود حفظ کند تا در صورت نیاز از آنها برای در قدرت ماندن بهره ببرد.
 
حال باید دید در صورتی که شرایط آمریکا به سمتی برود که نیاز به ورود و دخالت نیرو‌های نظامی شود، ارتش آمریکا طرف کدام یک را خواهد گرفت؛ رییس جمهور شکست خورده یا رقیب وی که به گفته ریس ستاد ارتش آمریکا نیرو‌های نظامی به قانون اساسی قسم خورده‌اند نه به پادشاه، ملکه یا رییس جمهور!
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *