مارتین اسکورسیزی ۷۸ ساله شد

21:45 - 27 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۴۱۸
مارتین اسکورسیزی کارگردان مطرح سینمای هالیوود که صاحب عناوین و جوایز مختلفی در کارگردانی سینمای جهان است، امروز شمع تولد ۷۸ سالگی خود را خاموش خواهد کرد.

- مارتین اسکورسیزی کارگردان مطرح سینمای هالیوود که صاحب عناوین و جوایز مختلفی در کارگردانی سینمای جهان است، امروز شمع تولد ۷۸ سالگی خود را خاموش خواهد کرد.

مارتین اسکورسیزی کارگردان مطرح سینمای هالیوود و جهان و دارنده جوایز معتبر سینمایی از جشنواره‌های مختلف ۱۷ نوامبر ۱۹۴۲ به دنیا آمد.

مارتین اسکورسیزی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، بازیگر و تاریخ‌دان ایتالیایی آمریکایی فیلم و سینما است. این کارگردان شهیر سینمای آمریکا، عنوان دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا و البته جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز و انجمن‌های مهم مختلف منتقدین آمریکا و جهان و همچنین معروف‌ترین جایزه تلویزیونی آمریکا جایزه امی است.

مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی ۱۷ نوامبر ۱۹۴۲ در کویینز نیویورک منطقه ایتالیایی‌های آمریکا به دنیا آمد. نیویورک دهه ۴۰ و ۵۰ محل جنایت کاران و گانگستر‌های قومیت‌های مختلف بود. اسکورسیزی در محله‌هایی بزرگ شد که پاتوق ایتالیایی‌هایی خلاف کار بود و همین عامل باعث شد تا در شخصیت اسکورسیزی همیشه ردی از گانگستر‌ها به جای بماند و نمود عینی این واقعیت هم دیالوگ معروف یکی از فیلمهایش به نام رفقای خوب است که شخصیت اصلی فیلم در بخشی که هنوز نوجوان است چنین می‌گوید که برای من گانگستر بودن بهتر از رئیس جمهور آمریکا شدن است. با دانستن این واقعیت که جامعه و اجتماع بی رحم است و با دانستن این واقعیت تلخ که همیشه ضعیف‌تر نابود می‌شود اسکورسیزی رشد کرد و به فیلم سازی محبوب بدل گشت.

او تنها فرزند خانواده اش بود و پدر و مادرش، چارلز و کاترین اسکورسیزی هر دو در صنعت پوشاک مشغول بودند. اما مارتین کودک نحیف و رنجوری بود که اکثر اوقات به خاطر بیماری آسم در خانه به سر می‌برد. در کودکی مذهب و حضور در کلیسا مهمترین وجه زندگی اسکورسیزی را تشکیل می‌دادند. اما در دوران نوجوانی با رفتن به سینما و دیدن فیلم‌های آن زمان به همراه پدرش هوای سینما به سرش زد.

مارتین اسکورسیزی

به همین خاطر آرزوی اصلی‌اش که کشیش شدن بود را رها کرد و از مدرسه علوم مذهبی مستقیماً به دانشگاه فیلمسازی نیویورک رفت تا در سال ۱۹۶۶ مدرک تحصیلی اش را دریافت کند. پدر و مادر اسکورسیزی که از همان ابتدا از فیلمساز شدن مارتی تعجب کرده بودند و حتی به طعنه می‌گفتند که او دیوانه شده هست! به تدریج در فیلم‌های پسرشان، خودشان نیز نقش‌های کوتاهی را بازی می‌کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازی هر دو در رفقای خوب اشاره کرد.

در بسیاری از رده‌بندی‌های سینمایی اسکورسیزی را به عنوان بهترین کارگردان زنده و معاصر دنیا پس از جنگ جهانی دوم و یکی از سه کارگردان برتر تاریخ سینما می‌دانند. کارگردانی که پس از گذشت نزدیک به ۵ دهه، همچنیان نامی بزرگ، مطرح و مهم در عرصه کارگردانی سینما می‌باشد که اکران هر فیلم جدیدش را اتفاق مهم سینمایی دانسته و به وفور مورد ستایش منتقدین واقع می‌شود.

 مارتین اسکورسیزی

او را با فیلم‌های ماندگارش، خیابان‌های پایین شهر، راننده تاکسی، گاو خشمگین، رفقای خوب و البته دوستی و همکاری متناوبش با بازیگر بزرگ سینما، رابرت دنیرو می‌شناسند. اسکورسیزی اسکار کارگردانی اش را برای فیلم موفق رفتگان به دست آورد.

نکته جالب توجه در مورد رکورد منحصربه‌فرد او اینکه، از ۶ فیلم اسکورسیزی که در قرن بیست و یکم کارگردانی کرده‌است، ۵ فیلم کاندید بهترین فیلم و کارگردانی سال در مراسم جایزه بفتا، جایزه گلدن گلوب و جایزه اسکار شدند و در این بین جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای رفتگان و جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را برای سه فیلم دار و دسته‌های نیویورکی و رفتگان و هوگو دریافت کرده‌است.

مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی در تمامی ژانر‌های سینمایی فیلم ساخته است. از نمونه فیلم‌هایی که وی در ژانر‌های مختلف پدید آورده می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:
سینمای وحشت و دلهره: جزیره شاتر و تنگه وحشت
سینمای معمایی: جزیره شاتر
سینمای جنایی: راننده تاکسی، تنگه وحشت،
سینمای مافیا و گنگستری: رفقای خوب، کازینو، رفتگان، خیابان‌های پایین شهر
سینمای کمدی سیاه: سلطان کمدی، بعد از ساعت‌ها، گرگ وال استریت
سینمای رمانتیک: آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند، عصر معصومیت
سینمای ورزشی: گاو خشمگین و رنگ پول
سینمای هیجانی: جزیره شاتر، تنگه وحشت
سینمای تاریخی: آخرین وسوسه مسیح، دار و دسته‌های نیویورکی و عصر معصومیت
سینمای بیوگرافی: گاو خشمگین، رفقای خوب، کوندان، هوانورد و گرگ وال استریت
سینمای موزیکال: نیویورک، نیویورک
سینمای جنگ: کوندان
سینمای خانوادگی: هوگو

مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی در حال حاضر اکران فیلم سینمایی ایرلندی را پیش روی خود می‌بیند. ایرلندی هفتمین همکاری دنیرو با اسکورسیزی بوده که در سال آینده میلادی اکران می‌شود. این فیلم اخبار و حاشیه‌های متنوعی را به دنبال داشته است.

همکاری پاچینو و دنیرو همواره برای تمامی هواداران سینما جالب بوده و هست. این دو پیش از در فیلم‌های موفقی همچون پدرخوانده و مخمصه همکاری مشترک داشته‌اند.

این فیلم در ژانر جنایی یکی از مهم‌ترین اتفاقات سینمایی سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. باید دید که اسکورسیزی چه زمانی را برای انتشار این اثر انتخاب می‌کند. قرار است در این فیلم با استفاده از تکنیک‌های مدرن جلوه‌های ویژه دنیرو به جوانی خود بازگردد.

علاوه بر دنیرو و پاچینو، بازیگرانی همچون بابی کاناول، جوی پسیو و هاروی کیتل در این اثر به ایفای نقش بپردازند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *