لزوم فعال‌تر شدن وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی

10:32 - 27 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۲۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس سازمان بازرسی کل کشور تعیین اولویت‎بندی کشور‌های هدف دیپلماسی عمومی، تکمیل بانک اطلاعاتی کشور‌ها و شخصیت‌ها برای نیل به اهداف این بخش، تعامل و بهره‎برداری موثر از ظرفیت نخبگان، تشکل‌های مردم نهاد و انجمن‎های دوستی و فعال‌تر شدن حوزه دیپلماسی اقتصادی را نقاط نیازمند به پیگیری در وزارت امور خارجه برشمرد.
- حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در وزارت امور خارجه، مقابله با انواع فساد از جمله اداری و اقتصادی را نه تنها اولویت قوه قضاییه و سازمان بازرسی، بلکه از اولویت‌های نظام عنوان کرد و گفت: ما بر شناسایی بستر‌های فسادزا، گلوگاه‌های فساد و اصلاح ساختار‌های ناکارآمد و فرآیند‌های نامناسب در حوزه‌‎های کلان تمرکز داریم.

وی وزارت امور خارجه را پیشانی نظام اسلامی در عرصه بین‎الملل و یکی از دستگاه‌های بسیار تاثیرگذار بر حوزه‌‎های مختلف از جمله اقتصادی و دارای کارکرد‌های منحصربه فرد دانست و افزود: یکی از اقدامات ما در راستای کمک به شما، بررسی عملکرد و تکالیف وزارت امور خارجه است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: به دنبال کمک‎رسانی و رفع موانع انجام مأموریت‎های دستگاه‎های اجرایی هستیم و توقع داریم دستگاه‎های اجرایی نیز از پیشنهادها، هشدار‌ها و گزارش‎های سازمان بازرسی کل کشور استقبال کنند، چرا که یک ظرفیت کارشناسی و قانونی رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‎گیرد و به آسیب‌شناسی اقدامات آن‌ها می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به قدمت اساسنامه وزارت امور خارجه، برخی از بخش‌های این اساسنامه را نیازمند به بروزرسانی دانست.

وی با اشاره به تکالیف قانون برنامه ششم توسعه به وزارت خارجه تصریح کرد: ماده ۱۰۵ این سند بالادستی تکالیف مهمی را بر عهده وزارتخانه از جمله طراحی و اجرای اقدامات دیپلماتیک در حوزه سیاست خارجی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، ایجاد بستر‌ها و شرایط سیاسی لازم برای تنوع بخشی و تقویت پیوند‌های همه جانبه با کشور‌های هدف، بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌ها و ابزار‌های نوین و کارآمد اطلاع‌رسانی در گستره فرامرزی، صیانت از وجهه بین‎المللی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوعات حقوق بشری، حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان خارج از کشور و جلب مشارکت آن‌ها در توسعه و پیشرفت کشور، به کارگیری ظرفیت‌های دیپلماسی رسمی در سطوح دو و چندجانبه برای ایجاد محیط سیاسی و امنیتی با ثبات و پایدار در منطقه و ... قرار داده است.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *