بحران انتخاباتی آمریکا؛ آیا آرای الکترال تغییر می‏‎کند؟

0:15 - 27 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۶۱۵
گمانه زنی های زیادی در مورد تغییر یا عدم تغییر شمار آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد، رای مردم آمریکا را با وجود همه حواشی و اعتراض‌های موجود جمع آوری کرد؛ به طور معمول اتفاق‌های بین روز انتخابات تا تحلیف رییس جمهور جدید در آمریکا، تشریفاتی است که عده اندکی از مردم به آن توجه دارند.
 
به گزارش «بالتیمور سان»، با وجود تشریفاتی بودن رویداد‌های میان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا تحلیف، هنوز امکان تحقق سناریو‌هایی به منظور تداوم حضور دونالد ترامپ در قدرت برای دوره دوم توسط نمایندگان کنگره یا قضات آمریکایی وجود دارد که می‌تواند آمریکا را به بحران قانون اساسی فرو بیندازد.
 
البته امکان تحقق این سناریو‌ها حتی با وجود برخورداری ترامپ از دیوان عالی محافظه کار، سنای تحت اختیار جمهوریخواهان و هیئت‌های مختلف کنگره به ریاست آنان در غالب ایالت ها، بازهم اندک است.
تایید نتایج توسط ایالت‌ها نهایتا تا ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر آخرین ایالت «کالیفرنیا» است) و ارسال تاییدیه به کنگره تا ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) که روندی معمول در انتخابات آمریکاست، احتمالا در سال جاری میلادی با تاکتیک کارزار انتخاباتی ترامپ و محافظه کاران آمریکایی مبنی بر طرح چالش‌های حقوقی با هدف ایجاد تاخیر در روند کار که منجر به ورود دادگاه به روند شمارش می‌شود، مواجه خواهد شد.
 
مرحله بعدی براساس قانون، رای دادن الکترال‌ها در ۱۴ دسامبر است؛ اکثر ایالت ها، قوانینی دارند که الکترال‌ها را ملزم به دادن رای به نامزد منتخب مردم می‌کند و از عهدشکنی الکترال‌ها جلوگیری می‌کند.
 
دادگاه عالی آمریکا، تابستان امسال با صدور رای الزام الکترال‌ها به رای دادن براساس آرای مردمی، عدم اطمینان در مورد تفاوت میان آرای مردمی و الکترال را کمتر کرد.
 
شمارش آرای الکترال در صورت مواجهه با چالش با شمارش مجدد در کنگره حل می‌شود؛ این امر در ۶ ژانویه (۱۶ دی) رخ می‌دهد.
 
آمریکا در سال ۱۹۶۰ شاهد تغییر شمار آرای الکترال بود و نهایتا کنگره برای حل اختلاف میان «ریچارد نیکسون» و «جان اف کندی» در آرای الکترال ایالت «هاوایی» وارد عمل شد.
 
پیش بینی می‌شود آمریکا در هفته‌های آینده شاهد ناآرامی و هرج و مرج باشد که تاثیری عمده بر ساختار‌های قانونی این کشور در درازمدت خواهد داشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *