رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قطار تغییرات در پنتاگون؛ چرایی اخراج مارک اسپر از سوی ترامپ

16:51 - 24 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۳۷۱
موج برکناری و استعفا در پنتاگون در روزهای پایانی دولت ترامپ، سبب گمانه زنی های متعددی شده است.
پایگاه آمریکایی «نیویورکر»، در گزارشی به بررسی دلایل پاکسازی پنتاگون پرداخته و تاکید کرده که تصمیم یکجانبه «دونالد ترامپ»، به عقب نشینی همه نظامیان آمریکایی از افغانستان بدون امضای هیچ توافقی، علت موج استعفا و برکناری در این سازمان است.
 
به گزارش «نیویورکر»، ترامپ در روز‌های پایانی حضور خود در کاخ سفید، ممکن است خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را اجرایی کند.
 
این موضوع را یکی از افراد نزدیک به ترامپ اینگونه تشریح کرد «رییس جمهور مصمم است تا همه نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان یا دستکم تا جایی که ممکن است شماری از آنان را قبل از خروجش از کاخ سفید، به خانه برگرداند.»
 
به زعم این مقام آمریکایی، ترامپ قصد دارد تا آمریکا را در مسیر بازگشت ناپذیر خروج کامل از افغانستان قرار دهد.
 
وی در ادامه گفت «یکی از انگیزه‌های اصلی ترامپ برای اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع، مسئله خروج از افغانستان بود؛ حالا ترامپ می‌تواند با سرعت تصمیمش برای ترک افغانستان را اجرایی کند.»
 
ترامپ که از سال ۲۰۱۶ بارها وعده خروج کامل آمریکا از افغانستان را مطرح کرده و تاکنون شمار زیادی از نظامیان آمریکایی را از این کشور خارج کرده، پیشتر دلیل عدم تحقق این وعده را وزرای دفاعش مانند اسپر و «جیمز متیس»، سلف وی، اعلام کرده بود.
 
یک مقام آمریکایی در انتقاد به تصمیم ترامپ برای خروج از افغانستان بدون امضای توافق، این اقدام را واگذاری رایگان همه چیز به طالبان توصیف کرد. در حال حاضر آمریکا و متحدانش در مجموع ۱۰ هزار نظامی در افغانستان دارند.
ترامپ پس از برکناری اسپر، اخراج‌ها و برکناری‌های دیگری در نهاد‌های امنیتی دیگر آمریکا را نیز اجرایی کرد؛ در عین حال به افرادی خاص ترفیع درجه داد.
 
به اعتقاد یکی از کارکنان وزارت امنیت داخلی آمریکا، اقدام‌های صورت گرفته، به نوعی تسویه حساب محسوب می‌شوند.
 
تغییرات پرسنلی اخیر به موازات صدور دستور انتشار برخی از مطالب طبقه بندی شده، نگرانی‌های عمده‌ای را در داخل و خارج از آمریکا در پی داشته است؛ چرا که می‌تواند به روابط آمریکا با متحدانش آسیب‌های جدی وارد کند.
 
با وجود این دلیل اصلی انتشار اطلاعات مذکور از سوی برخی از مقام‌های ارشد سابق امنیت ملی، رفع شائبه‌ها و سوءظن‌های مداخلات خارجی در انتخابات ۲۰۱۶ و کمک به انتخاب ترامپ اعلام شد.
 
به نظر می‌رسد برکناری «جینا هاسپل»، رییس سیا و مخالف انتشار اطلاعات طبقه بندی شده و البته «کریستوفر ری»، رییس «اف بی آی» در حدود ۱۰ هفته باقی مانده ریاست جمهوری ترامپ، گزینه‌ای محتمل باشد؛ هرچند پیش بینی‌ها موج برکناری را قوی‌تر از آن می‌دانند که تنها ۲ نفر را با خود ببرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *