صید غیرقانونی ماهی با استفاده از TNT و دینامیت

9:02 - 25 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۲۷۷
متخلفان با استفاده از مواد منفجره یک ماهی سونگ بزرگ‌جثه که گونه در خطر انقراضی از ماهیان بومی کشورمان است را صید کردند.

- صیادان متخلف، با استفاده از انفجار یک ماهی سونگ سایز (بزرگ جثه و رکورد) و مولد را در رودخانه سیمره در استان ایلام صید کردند. سونگ از ماهیان بومی جنوب غرب کشور است و به شدت در خطر انقراض قرار دارد. این ماهی سایز صیدشده قطعا یکی از ماهی‌های سونگ مولد است که در بقای نسل این ماهی نقشی اساسی داشته است.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/2848576_213.mp4']

کارشناسان بر این باورند که این ماهی با استفاده از مواد منفجره صید شده است. بدین ترتیب که صیادان متخلف با استفاده از مواد منفجره‌ای چون باروت، تی‌ان‌تی و دینامیت در نقاط عمیق رودخانه که میزبان ماهی‌های بزرگ است چاشنی الکتریکی را در زیر صخره‌ها با سیم به مواد منفجره متصل کرده و انفجارهایی در رودخانه‌ها تولید می‌کنند.
بر اثر شدت موج این انفجارها هرنوع آبزی زنده از جمله انواع ماهی، قورباغه، خرچنگ، مارماهی و سایر آبزیان که در محدوده شعاع موج انفجار وجود دارند از بین می‌روند.

ماهی سونگ از بزرگترین ماهیان آب شیرین ایران است که در رودهای، سیمره، دز، کارون و همچنین در تالاب‌های خوزستان و در خارج از ایران در عراق و ترکیه و سوریه نیز زیست می‌کند. جثه این ماهی‌ها در پشت سدها به دلیل پایدار بودن شرایط تا به صورت قابل توجهی بزرگ می‌شود. مطابق آخرین بررسی های صورت گرفته ماهی سونگ با نام علمی Luciobarbus esocinus از جمعیت آسیب پذیری در حوزه پراکنش خود (حوزه آبریز دجله) برخوردار است.

 

برچسب ها: ماهی شکار صید

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *