انتقاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از بی‌توجهی به مراکز تحقیقاتی تولید بذر

11:51 - 24 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۱۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس «کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس گفت: مراکز تحقیقاتی تولید بذر کشور از کمترین امکانات لازم برخوردارند و نمی‌تواند با این امکانات قطره‌چکانی اقدامات اساسی را انجام دهند.
جلال محمودزاده در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به مقوله بذرهای وارداتی محصولات کشاورزی، گفت: واردات صددرصدی بذر محصولات کشاورزی به کشور مورد تأیید نیست.
 
می‌توانیم بذر محصولاتی اعم از سیب زمینی، گندم و ذرت را در داخل کشور تأمین کنیم
وی با اشاره به فعالیت‌ها در زمینه تولید بذر محصولات کشاورزی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ما می‌توانیم بذر محصولاتی اعم از سیب زمینی، گندم و ذرت را در داخل کشور تأمین کنیم، اما در برخی از بذرها مانند گوجه فرنگی به دلیل تولید انبوه این محصول، نیازمند واردات هستیم.
این نماینده مجلس با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقات کشاورزی در زمینه تولید بذر تاکید کرد: این مراکز فعال هستند، اما اعتبارات این مراکز کافی نیست.
 
وی تاکید کرد: متأسفانه منابع و بودجه مراکز تحقیقاتی در حوزه تولید بذر محصولات کشاورزی در کشور پایین است و به زحمت می‌توان در پی این بودجه‌ها امکان لازم را برای تحقیق در تولید بذر محصولات کشاورزی را فراهم کرد.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی در عدم تأمین تولید بذر محصولات کشاورزی نبود اعتبارات کافی در این زمینه است.

محمودزاده  تاکید کرد: از سوی دیگر بخش خصوصی هم به خوبی در این زمینه فعال نیست چرا که این مقوله یک پروسه هزینه‌بر و زمان‌بر است لذا به خاطر این‌که زودبازده نیست و اعتبارات زیادی را طلب می‌کند بخش خصوصی وارد این مقوله نمی‌شود.

نائب رئیس «کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی و محیط زیست» در مجلس گفت: در حال حاضر بذر‌هایی که در زمان کوتاه‌تری تولید می‌شوند و در سطح وسیعی هم مورد نیاز کشور هستند در ایران تولید می‌شوند به عنوان مثال در حال حاضر در مزارع پارس آباد مغان ۹۰ درصد بذر ذرت و ۶۰ درصد بذر سیب زمینی کشور تولید می‌شود بنابراین سایر بذر‌ها به دلیل طولانی و هزینه بر بودن باعث شده تا ما نتوانیم بذر لازم را تولید کنیم.

وی بیان داشت: مراکز تحقیقاتی تولید بذر کشور از کمترین امکانات لازم برخوردارند و نمی‌تواند با این امکانات قطره‌چکانی اقدامات اساسی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر در تولید بذر گندم خودکفا هستیم و بیش از ۴۶ نوع رقم گندم آبی و دیمی را در کشور تولید می‌کنیم که این موضوع میزان سوددهی بالایی دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *