رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعریف ۵ لایه برای معماری شبکه ملی اطلاعات| برخی با اصطلاح «اینترنت ملی» دکان باز کرده‌اند

13:45 - 21 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۳۴۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو «کمیسیون صنایع و معادن» مجلس گفت: متاسفانه در طول ۶ سال و نیم گذشته اتفاق خاصی در زمینه پیشبرد شبکه ملی اطلاعات در کشور رخ نداد، اما از سال گذشته که شورای‌عالی فضای مجازی جدیت بیشتری در این زمینه از خود نشان داده، اقدامات به جلو پیش رفته است.
رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با میزان، ضمن ارزیابی اجرای برنامه شبکه ملی اطلاعات، گفت: قبلاً هم گفته‌ام که با استفاده از اصطلاح «اینترنت ملی» موافق نیستم و معتقدم عده‌ای بدین وسیله برای خود دکانی در کشور باز کرده‌‎اند.
 
وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس و قوانین، شبکه ملی اطلاعات باید تکمیل شود، اظهار داشت: متاسفانه در طول ۶ سال و نیم گذشته اتفاق خاصی در زمینه پیشبرد شبکه ملی اطلاعات در کشور رخ نداد اما از سال گذشته که شورای‌عالی فضای مجازی جدیت بیشتری در این زمینه از خود نشان داده، اقدامات به جلو پیش رفته است.
 
این نماینده مجلس با اشاره به نهایی شدن طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات در شورای‌عالی فضای مجازی تاکید کرد: فعالیت جدی در این زمینه آغاز شده است و طبیعتاً پرداختن به این برنامه لایه‌های مختلفی دارد.
 
تقی‌پور با بیان اینکه حداقل ۵ لایه برای معماری شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است، اظهار داشت: در زمینه لایه زیرساخت‌های ارتباطی وضعیت ما بد نیست و ما نیاز است این مسئله تکمیل‌تر شود. همچنین در زمینه زیرساخت‌های اطلاعاتی کم و کسری زیادی مانند «ابر داده‌‌ای»، «ابر یارانشی» و یا «ابر ذخیره‌ای» داریم.
 
وی افزود: همچنین ما در حوزه خدمات پایه کاربردی عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم که باید جبران شود؛ لذا همگی این موارد از جمله  ملزومات است و امیدواریم با یک برنامه فشرده کم کاری‌های قبل جبران شود.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: قطعاً باید مقوله پرداختن به شبکه ملی اطلاعات در برنامه هفتم توسعه هم گنجانده شود البته بسیاری از موارد تکلیف قانونی است، اما باید در برنامه هفتم هم به آن پرداخته شود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *