واکنش چین و روسیه به تهدید آمریکا برای بازگرداندن تحریم‎های ایران

12:02 - 30 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۸۶۶۸
وزارت خارجه چین و روسیه به اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‎های سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان دادند.

- وزارت خارجه چین، روز پنج شنبه، ۳۰ مرداد، در بیانیه‎ای اعلام کرد که واشنگتن حقی برای درخواست بازگشت تحریم‎های سازمان ملل علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‎ای ندارد.

در همین حال «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در نهاد‌های بین‌المللی مستقر در وین، در پیامی توییتری نوشت که آمریکا در آستانه اشتباه بزرگی قرار گرفته است که می‎تواند تبعات بسیار منفی نه تنها برای این کشور بلکه برای سازمان ملل رقم بزند.

وی همچنین اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‎های ایران را یک ماجراجویی بسیار خطرناک توصیف کرد.

در همین حال وزارت خارجه روسیه در بیانیه‎ای تاکید کرد که اقدام آمریکا درباره تحریم ایران به بحران بیشتر در شورای امنیت منجر خواهد شد.

این بیانیه می‎گوید که اظهارات مقام‎های آمریکایی درباره بازگشت تحریم ایران بیهوده است.

مسکو اعلام کرد که آمریکا ابزار قانونی و یا سیاسی برای بازگرداندن تحریم ایران در اختیار ندارد.

«واشنگتن پست» گزارش داد که آمریکا قصد دارد پس از شکستی پر سر و صدا در شورای امنیت سازمان ملل با مانور دیپلماتیک کم سابقه‌ای از سازمان ملل خواستار اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران شود؛ اقدامی که می‌تواند به انزوای بیشتر دولت «دونالد ترامپ» و بحران مقبولیت برای سازمان ملل بینجامد.

در این راستا، «مایک پمپئو»، روز پنج شنبه به نیویورک می‌رود تا به شورای امنیت اطلاع بدهد که می‌خواهد مکانیسم بازگرداندن تحریم‌های ایران مندرج در قطعنامه پشتیبان برجام را فعال کند.

این در حالی است که نتیجه رای گیری شورای امنیت اخیرا پس از ماه‌ها تلاش واشنگتن برای جلب نظر اعضا و متقاعد کردن آنها به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام شد.

از مجموع ۱۵ عضور شورای امنیت، آمریکا و جمهوری دومینیکن به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت، چین و روسیه رای منفی و انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، استونی، اندونزی، ویتنام، آفریقای جنوبی، تونس، نیجر و سنت وینسنت رای ممتنع دادند.

تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه سال جاری براساس توافق هسته‌ای منقضی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *