رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توسل آمریکا به مکانیسم ماشه؛ بازی با حاصل جمع صفر

0:15 - 30 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۸۳۸۳
آمریکا که اکنون برای فعال سازی مکانیسم ماشه مدعی عضویت در توافق هسته‌ای است، از سال ۲۰۱۸ و پس از اعلام خروج بار‌ها این توافق را نقض کرده است.

آخرین تهدید واشنگتن؛ مکانیسم ماشه فعال می‌شود؟

دولت آمریکا در پی شکست قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، اکنون تهدید می‌کند که «مکانیسم ماشه» طراحی شده در توافق هسته‌ای را اعمال می‌کند؛ چنین اقدامی می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای در عرصه بین المللی داشته باشد.
 
به گزارش «نیوزکلیک»، آمریکا پس از آن در روز ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد) با مخالفت اعضای شورای امنیت با قطعنامه پیشنهادی اش مبنی بر تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران که براساس برجام در مهرماه سال جاری منقضی می‌شود، مواجه شده و تحقیری دیپلماتیک را تجربه کرد، اکنون قصد دارد «مکانیسم ماشه» را با هدف اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کند.
 
آمریکا در نشست مذکور شورای امنیت سازمان ملل تنها یک رای موافق را کسب کرد؛ به جز روسیه و چین که با این قطعنامه مخالفت کردند، ۱۱ عضو دیگر این شورا اعم از متحدان نزدیکش مانند فرانسه، آلمان و انگلیس به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع دادند.
 
با وجود این «دونالد ترامپ»، از پذیرش شکست خودداری کرده و می‌خواهد در ادامه فعالیت رویکرد به اصطلاح «فشار حداکثری» خود تا هفته آینده تحریم‌ها را علیه ایران اجرایی کند.
 
ادعای آمریکا در این مورد با توجه به خروجش از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ نمونه دیگری از بی توجهی واشنگتن به قوانین و نهاد‌های بین المللی است.
 
توجه به این نکته لازم است که امکان فعال کردن ماشه برای کشور‌هایی وجود دارد که از اعضای برجام باشند؛ ایران و طرف‌های اروپایی برجام تاکید دارند که آمریکا پس از خروج از این توافق دیگر هیچ حقی در این زمینه ندارد.
بر همگان آشکار است که دست زدن واشنگتن به اقدام مذکور سبب بروز تفرقه‌ای عمیق میان کشور‌های عضو شورای امنیت و تشدید رویارویی آنها می‌شود؛ از این رو بود که «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه، ایده نشست آنلاین را مطرح کرد.
 
گزارش‌ها از ابراز تمایل فرانسه برای مشارکت در این ابتکار عمل حکایت دارند.
 
ایران به تمام تعهدات برجامی خود پایبند بود، اما آمریکا پس از آن که ترامپ از برجام با عنوان «بدترین توافق» یاد کرد، از این توافق خارج شد؛ آمریکا اکنون خواهان توافقی جدید است که علاوه بر برنامه هسته‌ای، آنچه سیاست‌های منطقه‌ای خوانده می‎شود را نیز شامل شود.
 
«نیوزکلیک» در پایان می‎نویسد «آمریکا با کارزار‌های به اصطلاح فشار حداکثری انواع تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد که از جمله آنها می‌توان به تحریم کالا‌های پزشکی در میانه شیوع کرونا اشاره کرد؛ این تحریم‌ها نشان می‌دهد که آمریکا که اکنون مدعی عضویت در برجام است، تاکنون مکررا برجام را نقض کرده است؛ حرکت آمریکا در این مسیر نقض کامل قوانین و معیار‌های بین المللی موجود محسوب می‌شود.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *