رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا شاهد شکست مضحک خود در شورای امنیت بود

6:57 - 28 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۸۳۶
رسانه های هندی همزمان با شکست تلخ آمریکا در شورای امنیت نوشتند: پس از تلاش‌های فراوان واشنگتن برای تمدید دائمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران، این کشور توانست تنها حمایت یک کشور را در شورای امنیت به دست آورد و شاهد شکست مضحک خود در این شورا بود.

- از همان مراحل اولیه مشخص بود که تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران موفقیت آمیز نخواهد بود. چین و روسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران مخالف بودند.

اما این شکست برای اولین بار انزوای آمریکا در صحنه جهانی را به نمایش گذاشت که می‌تواند به یک رویارویی بزرگ دیپلماتیک در شورای امنیت منجر شده و مشروعیت و قدرت شورای امنیت را تحت تاثیر قرار دهد.

این رسانه هندی افزود: واشنگتن با امید جذب حامیان بیشتر برای قطعنامه ضد ایرانی خود، متن قطعنامه را کوتاه‌تر کرد و به کشورهایی چون استونی و تونس فشار زیادی وارد کرد اما به دلیل درخواست غیر معقول آمریکا برای تمدید دائمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران، این تلاش‌ها موفقیت آمیز نبود.

درحالی که تنها جمهوری دومنیک به قطعنامه آمریکا رای مثبت داد، سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از رای دادن امتناع ورزیدند و چین و روسیه که دارای حق وتو هستند به آن رای منفی دادند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از مخالفت اعضا با تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انتقاد کرده است.

آمریکا پس از شکست خود در شورای امنیت اعلام کرده است مکانیسم ماشه را برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اجرا خواهد کرد.

اما سایر کشورهای عضو قرارداد هسته‌ای ایران یا برجام، معتقدند آمریکا از این توافق خارج شده است و حقی برای استفاده از این مکانیسم ندارد.

ریچارد گوان مدیر گروه بحران بین الملل سازمان ملل گفت: هدف آمریکا در هفته جاری این بوده است که قطعنامه‌ای را مطرح کند که بدون شک شکست می‌خورد. بنابراین آن‌ها بهانه‌ای دارند تا هفته آینده برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدام کنند. شکست آمریکا یک آبرو ریزی برای این کشور بود.

وی افزود: به زودی ما وارد مرحله‌ای خواهیم شد که آمریکا بر اجرایی بودن تحریم‌های ایران تاکید خواهد کرد و سایر اعضا با این موضع مخالفت خواهند کرد. این اختلافات، سازمان ملل را با بحران مواجه خواهد ساخت.

سوزان دی ماجو یک کارشناس ارشد در موسسه کارنیج در امور صلح گفت: آمریکا از طریق تحریک ایران به دنبال نابود کردن برجام است تا در صورت عدم انتخاب خود، شرایط برای بازگشت بایدن و ایرانی‌ها به این توافق مشکل باشد. آن‌ها به دنبال کنترل برنامه هسته‌ای ایران نیستند و تنها خواهان نابود برجام می‌باشند.

از سوی دیگر رسانه پپر تیلز چاپ هند نوشت: آمریکا هیچگاه اینگونه منزوی نشده بود.

به گزارش این رسانه، ایران به خوبی مخالفت شورای امنیت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی این کشور را جشن گرفته است زیرا آمریکا تاکنون در صحنه جهانی اینگونه منزوی نشده بود.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در ۷۵ سال تاریخچه سازمان ملل، آمریکا هیچگاه به این شکل منزوی نشده بود.

وی افزود: با وجود سفرهای مکرر، فشارهای شدید و تهدیدها، آمریکا تنها یک کشور کوچک را با خود همراه کرد.
تحریم‌های تسلیحاتی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسند. لغو این تحریم‌ها بخشی از شرایط امضای برجام بود که در سال ۲۰۱۵ اجرایی شد. اما در سال ۲۰۱۸ آمریکا به صورت یک جانبه از این توافق خارج شد.
این رسانه هندی افزود: ایران عدم موفقیت آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی این کشور را یک پیروزی دیپلماتیک در مقابل واشنگتن می‌داند.

از سوی دیگر وبگاه مینا ترید در این خصوص نوشت: آمریکا هیچگاه برای تحمیل نظر خود در سازمان ملل با این موج مخالف مواجه نشده بود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی را هدایت کرد، در مورد ایران با شکست بزرگی مواجه شد. شورای امنیت با پیشنهاد آمریکا برای تمدید دائمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت کرده است. واشنگتن که از شکست خود ناراضی است، تهدید کرده روند بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز خواهد کرد.

همچنین نشریه کوینت هند نوشت: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با شکستی تلخ مواجه شد.
این نشریه افزود: آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، خود را مقابل متحدان و همچنین رقیبان قرار داده است. شکست قطعنامه آمریکا در شورای امنیت به این معنی است که آمریکا هفته آینده به تهدیدهای خود برای بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدام خواهد کرد.

این تحریم‌ها بر اساس برجام لغو شده بودند. اعضای دیگر برجام که همچنان در این قرارداد حضور دارند، اعلام کرده‌اند آمریکا نمی‌تواند از مفاد قراردادی که رییس جمهوری این کشور دو سال پیش از آن خارج شد؛ برای بازگرداندن تحریم‌های ایران استفاده کند.

نشریه سوت آسیا مانیتور نیز نوشت: آمریکا که از سوی متحدان خود منزوی شده است، برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت شکست خورد.

شکست آمریکا یک روز پس از اعلام عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اتفاق افتاد.

این شکست یک ضربه به دولت ترامپ بود. او به صورت یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و از آن زمان تاکنون به دنبال نابود کردن این توافق است.

متحدان اروپایی آمریکا که از رای دادن به قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت امتناع ورزیده‌اند، در واقع بر موضع خود مبنی بر مخالفت با اقدامات یک جانبه آمریکا تاکید کرده‌اند.

در صورتی که تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر لغو شوند، ایران خواهد توانست به خرید و فروش سلاح بپردازد اما آمریکا امیدوار است با استفاده از قدرت اقتصادی خود کشورها را از فروش اسلحه به ایران دور کند. این کشور هم اکنون تحریم‌های یک جانبه اقتصادی علیه ایران وضع کرده و سایر کشورها را مجبور به پیروی از این تحریم‌ها ساخته است.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: هند امریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *