رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گلوبال ریسرچ: آمریکا در شورای امنیت تحقیر را تجربه کرد

14:23 - 27 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۶۳۴
پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ در یادداشتی به تشریح ابعاد شکست آمریکا در شورای امنیت پرداخته و می نویسد که این شکست تبعات بسیاری را برای واشنگتن در پی دارد
آمریکا، تمدید تحریم تسلیحاتی و ایران؛ شکست در شورای امنیت پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ»، در یادداشتی به موضوع شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل پرداخته و تاکید کرد این شکست پیامد‌های متعددی برای آمریکا و جامعه جهانی خواهد داشت.
 
این یادداشت با اشاره به نبود قدرت برتر در عرصه بین المللی برای برقراری نظم، از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نهادی یاد می‌کند که قطعنامه هایش الزامی هستند.
 
گلوبال ریسرچ در ادامه نوشت که متقاعد و مجاب کردن ۵ عضو دائم شورای امنیت برای دستیابی به توافق کار ساده‌ای نیست و گاه با شکست مواجه می‌شود، اما سران کشور‌های عضو شورای امنیت همواره تلاش می‌کنند تا با ارائه بهترین رویکردها، حمایت را افزایش و امکان رد قطعنامه را کاهش دهند.
 
در ادامه این یادداشت آمده است، اما در ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد)، آمریکا به دلیل رصد اوضاع از طریق عینک‌هایی مبهم و باور به این که دستکم ۹ رای لازم برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به دست می‌آورد، درجه‌ای تشدید شده از تحقیر را تجربه کرد؛ چرا که از ۱۵ عضو شورای امنیت تنها دو عضو یعنی آمریکا و «جمهوری دومینیکن»، به این قطعنامه رای مثبت دادند. به جز روسیه و چین که به این قطعنامه رای منفی دادند، بقیه اعضا براساس هشدار‌های قبلی به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
نگارنده در ادامه با اشاره به واکنش شدید وزارت خارجه آمریکا به نتیجه رای گیری مذکور، نوشت: انزوای آمریکا در این پرونده قابل ملاحظه بود. اما واقعیت‌های عجیب دیگری نیز در این جریان نمایان شد که از جمله آن‌ها می‌توان بی اساس بودن تاکید آمریکا بر بیانیه مشترک ضد ایرانی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس اشاره داشت. در واقع مشخص شد که موضع میان کشور‌های عضو این بلوک سیاسی هم یکسان نیست.
 
گلوبال ریسرچ در ادامه به نظر کارشناسان و تحلیلگران می پردازد که تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی را عاملی برای انزوای آمریکا در جامعه جهانی و کاهش اثربخشی شورای امنیت سازمان ملل از طریق ایجاد تردید در مورد اعتبار قطعنامه شورای امنیت می دانند.
 
نگارنده در پایان نوشت، برخلاف ادعای «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر شکست شورای امنیت در اظهارات دستپاچه اش پس از اعلام نتیجه رای گیری، این آمریکاست که شکست خورده و هزینه همراهی دومینیکن را بر شانه‌های مالیات دهندگان آمریکایی انداخته است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *