مکانیسم ماشه؛ فرایندی در سایه انتخابات رژیم آمریکا

12:25 - 27 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۵۳۶
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان گفت: آمریکا از طریق وزیر امور خارجه و نماینده‌اش در سازمان ملل تهدید کرده که می‌خواهد مکانیسم ماشه را فعال کند اما با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده ، نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران بکار بیندازد.
سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستانعبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: دیپلماسی آمریکا در رابطه با ایران شکست خورد و  علت آن هم زورگویی و نقض معاهدات بین المللی بود.

وی ادامه داد: برجام یک توافق بین المللی بین ایران و ۵+۱ بود که ایران تعهدات خود را بر اساس گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده بود اما آمریکا با تغییرات در کاخ سفید، این معاهده را زیر پا گذاشت و از برجام خارج شده بود؛ حال علی‌رغم اینکه سازمان ملل خیلی ضعیف است و همیشه قدرت‌های جهانی در آن نفوذ دارند اما قطعنامه آمریکا علیه ایران، چنان ناپسند و غیر منصفانه بود که نتوانستند آن را تائید کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اگر اعضای شورای امنیت تسلیم تحریک آمریکایی‌ها در رابطه با ادامه تحریم تسلیحاتی ایران شده و قطعنامه جدید آنها را تائید می‌کردند، همه  قطعنامه‌های شورای امنیت زیر سوال می‌رفت و به اعتباری، دیگر در دنیا سنگ روی سنگ بند نمی‌شد.
 

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان درباره امکان استفاده آمربکا از مکانسیم ماشه گفت: آمریکا از طریق وزیر امور خارجه و نماینده‌اش در سازمان ملل تهدید کرده که می‌خواهد مکانیسم ماشه را فعال کند اما با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده ، نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران بکار بیندازد.

وی با بیان اینکه مکانیسم ماشه مقرراتی دارد، عنوان کرد: در ابتدا باید یک جلسه هماهنگی شکل بگیرد و پس از آن دو بازه زمانی ۱۵ روزه  وقت تعیین شود و سپس یکی از اعضای برجام  مکانیسم ماشه را فعال کند. آمریکا قطعاً در راه اندازی مکانیسم ماشه علیه ایران موفق نخواهد شد.

فرجی راد یادآور شد: از آنجایی که رژیم آمریکا زورگوست ممکن است، به‌‌زور و دلخواه خود اعلام کند مکانسیم ماشه را اجرا می‌کنم و همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازمی‌گردد لذا هر کشوری با ایران کار کند، هر آنچه بخواهم بر علیه آن کشور انجام می‌دهم، البته هم اکنون نیز همین کار را می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تنها دو ماه و نیم تا برگزاری انتخابات آمریکا زمان باقی است، گفت: آمریکا نهایتاً یک ماه دیگر می‌تواند مکانیسم ماشه را اجرا کند و تا آن را به جریان بیندازد انتخابات این کشور آغاز شده  است.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به اینکه در نظرسنجی‌های اخیر میزان موفقیت ترامپ در انتخابات کم شده است، گفت: در صورت انتخاب رقیب ترامپ در این انتخابات، روند جدیدی آغاز می‌شود. 
 
قطعنامه پیشنهادی رژیم وحشی آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های حوزه تسلیحاتی کشورمان که زمان ۵ ساله آن بر اساس برجام، مهر ۹۹ به پایان می‌رسد، در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل رد شد. در این نشست، روسیه و چین به قطعنامه یادشده رأی منفی و ۱۱ عضو دیگر نیز رأی ممتنع دادند. صرفاً رأی رژیم تروریستی آمریکا و کشور ذره‌ای (Micro state) جمهوری دومینیکن به آن رأی مثبت دادند. برخی معتقدند اقدام رژیم آمریکا در ارائه این طرح، تلاشی برای هموار کردن مسیر استفاده از مکانیسم ماشه است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *