رد قطعنامه ضدایرانی درس خوبی برای ترامپ بود

11:29 - 27 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۴۵۲
«ورونیکا کراشنینیکووا» عضو شورای عالی حزب حاکم روسیه واحد گفت: مخالفت و رای منفی شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، نماد پاسخ منفی جامعه جهانی به سیاست ها و یکجانبه گرایی واشنگتن بود و این درس خوبی برای دونالد ترامپ هم بود.

- کراشنینیکووا مدیرعامل موسسه ابتکارها و تحقیقات سیاست خارجی روسیه گفت: باتوجه به نارضایتی بسیاری از کشورها از یکجانبه گرایی واشنگتن در مسائل بین الملل انتظار چنین پاسخی ازسوی جامعه جهانی می رفت.

وی افزود: رای گیری در شورای امنیت در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی ایران، درس خوبی به آمریکا داد که با فشار و زورگویی نمی توان‌ حرف خود را بر کسی نشاند.

روز ۱۴ اوت نتایج رای گیری در شورای امنیت درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری ممنوعیت نامحدود تجارت تسلیحات ایران معلوم شد و این پیش نویس در شورای امنیت رد شد.

به گفته کراشنینیکووا حتی متحدان نزدیک آمریکا بویژه انگلیس که از هر ابتکار واشنگتن حمایت می کردند از قطعنامه ضدایرانی حمایت نکردند.

وی ادامه داد: این واقعیت از یک سو نشانگر حمایت جامعه جهانی از برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید این توافق بین المللی و از طرف دیگر اعتراض به سیاست های یکجانبه گرایانه واشنگتن است.

نماینده سابق مجلس اجتماعی روسیه خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ در سیاست های خود در مسائل بین المللی به مواضع هیچ کشوری توجه نمی کند و فقط خواسته های خود و دستگاه حاکمه در کاخ سفید را مورد توجه قرار می دهد.

وی افزود: چنین سیاستی در چند سال اخیر منجر به خروج آمریکا از برجام که یک توافق بسیار مهم بین المللی تقویت کننده پیمان ان.پی.تی برای منع انتشار سلاح های هسته ای در جهان و پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد شده است.

وی ادامه داد: نوبت به پیمان آسمان های باز رسیده است و آمریکا اعلام کرده که از این پیمان نیز خارج می شود و هیچ معلوم نیست پیمان استارت-2 با روسیه را هم که کمتر از شش ماه به اعتبار آن زمان باقی مانده تمدید خواهد شد یا خیر.

مدیرعامل موسسه ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه تصریح کرد: این اقدامات آمریکا سیگنال های خطرناکی برای جامعه جهانی می فرستد که حاوی مقاصد واشنگتن برای ادامه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن مواضع دیگر کشورها در مسائل مهم بین المللی و منطقه ای است.

وی گفت: جامعه جهانی از این اقدامات آمریکا نگران است و رای گیری روز جمعه در شورای امنیت درباره قطعنامه تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، این نگرانی و بیزاری از سیاست های کاخ سفید را بوضوح منعکس کرد.

مقام روس در پایان تاکید کرد که ابراز نگرانی های آمریکا و متحدانش درباره رفع محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران بی اساس است و تهران هیچ کشوری را تهدید نمی کند و سیاست های آن صلح جویانه است.

وی در مورد پیشنهاد برگزاری اجلاس درباره خلیج فارس با شرکت اعضای شورای امنیت و ایران و آلمان ازسوی رئیس جمهوری روسیه گفت: این ابتکار ولادیمیر پوتین برای حل مسالمت آمیز اختلافات انباشته شده در منطقه خلیج فارس است.

کراشنینیکووا گفت: این پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه در راستای ابتکار یک سال پیش مسکو در مورد امنیت خلیج فارس است که در قالب طرحی به شورای امنیت هم ارائه شد.

ولادیمیر پوتین روز جمعه با اعلام حمایت کشورش از برجام، خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان شد.

پوتین گفت:خلیج فارس نباید محلی برای شانتاژ و دیکته کردن باشد.

وی با بیان اینکه روسیه به طور کامل به برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) پایبند است، اظهار داشت: روسیه از تعامل با همه طرف‌های علاقه مند به آرام کردن اوضاع در خلیج فارس استقبال می کند.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: روسیه پیشنهاد می کند در نشست فوق العاده سران شورای امنیت، با مشارکت آلمان و ایران درباره پارامترهای تشکیل مکانیزم امنیت در منطقه خلیج فارس توافق بدست آید.

پوتین هدف از درخواست خود را مشخص کردن و تشریح گام ها و اقدامات در راستای جلوگیری از تقابل و وخیم شدن اوضاع در شورای امنیت سازمان ملل خواند و اضافه کرد: حمایت جمعی از اجرای بی وقفه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که پایه حقوقی بین المللی برای تحقق برجام بود، بسیار مهم است.

/انتهای پیام/

ایرنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *