مکانیسم ماشه و خروج آمریکا از برجام

23:15 - 31 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۱۵۴
پایگاه شبکه الجزیره می‎گوید که دولت آمریکا در حالی از فعال شدن مکانیسم ماشه سخن می‎گوید که از توافق هسته‎ای با ایران خارج شده است.

پایگاه شبکه خبری الجزیره در گزارشی می‎گوید «دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد؛ این درحالی است که دولت ترامپ دو سال قبل از توافق هسته‌ای خارج شده بود.»

این اظهارات ترامپ پس از رای نیاوردن پیش نویس فطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مطرح شد.

در همین حال کارشناسان و دیپلمات‌های مختلفی گفته اند که «ترامپ در این مسیر با مشکلاتی روبرو خواهد شد.»

«جرت بلنک»، یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که در فرآیند توافق هسته‌ای حضور داشته است درمورد تبعات تصمیم ترامپ هشدار داد.

وی گفت «هزینه این تصمیم آمریکا از دست رفتن اقتدار شورای امنیت سازمان ملل است که می‌تواند منجر به ضربه به جایگاه آمریکا در جهان شود.»

به گفته وی، «دولت ترامپ هیچ نگرانی درمورد آسیب‌های وارده به آمریکا در پی این تصمیم ندارد و فقط به دنبال اهداف خود است.»

قبل از اعلام شدن نتیجه رای گیری بر سر قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران در روز جمعه گذشته، «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه اجلاس سران جهان با حضور ایران را برای جلوگیری از تنش‌ها درباره تهدید مکانیسم ماشه توسط آمریکا پیشنهاد داد.

با این وجود وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن در این نشست شرکت نخواهد کرد.

نتیجه رای گیری شورای امنیت پس از ماه‌ها تلاش واشنگتن برای جلب نظر اعضا و متقاعد کردن آنها به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ساعات اولیه روز شنبه گذشته اعلام شد.

از مجموع ۱۵ عضور شورای امنیت، آمریکا و جمهوری دومینیکن به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت، چین و روسیه رای منفی و انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، استونی، اندونزی، ویتنام، آفریقای جنوبی، تونس، نیجر و سنت وینسنت رای ممتنع دادند.

تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه سال جاری براساس توافق هسته‌ای منقضی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *