تدوین دستورالعمل برگزاری مجامع عمومی و انتخابات الکترونیکی شورا‌های مرکزی احزاب

9:25 - 26 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۱۳۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
دومین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در سال جاری با حضور دو عضو جدید از میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
تدوین دستورالعمل نحوه برگزاری مجامع عمومی و انتخابات شورا‌های مرکزی احزاب به صورت الکترونیکی - بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حمید ملانوری ضمن تبریک فرارسیدن سالروز بازگشت قهرمانانه آزادگان به میهن اسلامی و با اشاره به اینکه امروز دومین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در سال ۹۹ برگزار شد، گفت: جلسه قبل در تاریخ ۱۰ اردیبشهت ماه برگزار شد که پس از آن با آغاز به کار مجلس جدید شورای اسلامی، دو نفر از اعضای کمیسیون که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند، دوره کاری و فعالیت آن‌ها در کمیسیون پایان یافت؛ لذا به دلیل اینکه نصاب آرای لازم برای مصوبات جلسه را نداشتیم از آن تاریخ دیگر قادر به برگزاری جلسات کمیسیون نبودیم و منتظر بودیم که مجلس نمایندگان خودش را به کمیسیون معرفی کند تا مجدداً بتوانیم جلسات کمیسیون ماده ۱۰ را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: هفته قبل مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود را برای عضویت در کمیسیون معرفی کرد و در همین راستا از امروز مجدداً جلسات کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را شروع کردیم. امیدواریم بتوانیم با حضور تمامی اعضا جلسات را به صورت مستمر ادامه دهیم و با توجه به تقاضا‌ها و دستور کار‌هایی که داریم بتوانیم به موقع وظایف و فعالیت‌های خود را انجام دهیم.

ملانوری در همین راستا اضافه کرد: آقای مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و آقای علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی معرفی شده اند که در جلسه امروز در خدمت این دو بزرگوار بودیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با بیان اینکه دستورکار اول جلسه امروز معرفی اعضای جدید بود، افزود: در ادامه جلسه امروز گزارش عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ در سال ۹۸ ارائه شد که البته قبلاً این گزارش ارائه شده بود، اما از باب استحضار اعضای جدید کمیسیون مجددا ارائه شد.

وی افزود: بر اساس این گزارش، عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ در سال ۹۸ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۷، با رشد ۱۱.۷ درصدی در تعداد جلسات و رشد ۱۱۵ درصد در تعداد مصوبات مواجه بود که نشان از فعالیت کمیسیون ماده ۱۰ درسال ۹۸ دارد.

ملانوری در ادامه دستورکار دیگر جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ را بحث و بررسی و تصویب گزارش برگزاری مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی و بازرسین حزب مستقل و اعتدال ایران اعلام کرد.

وی افزود: گزارش مربوط به پرونده حزب خانه پرستار در سال ۹۸ بررسی شده بود و صلاحیت تعدادی از اعضای آن به بررسی بیشتر نیاز داشت و مصوبه کمیسیون این بود که این موضوع مجددا بررسی شود که پس از بررسی اعضا و بحث و بررسی در جلسه امروز صلاحیت همه اعضای این حزب مورد تایید قرار گرفت.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، دستور کار بعدی جلسه امروز را بررسی صلاحیت مسئولین شعب استانی برخی احزاب اعلام کرد و گفت: احزاب می‌توانند در مراکز استان‌ها شعبه تاسیس کنند، اما تایید صلاحیت مسئولین شعب استانی بر عهده کمیسیون ماده ۱۰ است که باید پس از کسب نتایج استعلام از دستگاه‌های نظارتی و تشکیل پرونده توسط استانها، موضوع در کمیسیون مطرح شود.

وی در همین راستا ادامه داد: برهمین اساس امروز، صلاحیت مسئولین شعب استانی ۸ حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در استان بوشهر، حزب جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در استان اردبیل، سازمان معلمان ایران در استان تهران، حزب کارگزاران سازندگی ایران و حزب مجمع نیرو‌های خط امام در استان لرستان، حزب جمعیت پیروان حضرت زینب (س) در استان فارس، حزب آزادی در استان سمنان و همچنین حزب آزادی در استان همدان مورد تایید قرار گرفت و می‌توانند شعب خود را تاسیس و فعالیت خود را آغاز کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از موارد که در ماه‌های گذشته و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور مطرح شد، بحث چگونگی برگزاری مجمع عمومی احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و نحوه برگزاری انتخابات شورا‌های مرکزی و هیات مدیره‌های آن‌ها که لازمه آن تجمع تعدادی از اعضا است، بود؛ اظهار کرد: باتوجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تجمع افراد ممنوعیت دارد؛ با این حال، با توجه به منقضی شدن زمان فعالیت شورا‌های مرکزی و هیات مدیره‌ها نیاز به برگزاری مجامع عمومی احزاب و انجمن‌ها می‌باشد، درنتیجه با جلسات مستمر و متعدد دفتر سیاسی وزارت کشور و دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ با مرکز فناوری اطلاعات وزارت کشور و مشورت با برخی از فعالان حزبی دستورالعمل و شیوه نامه برگزاری مجامع عمومی احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و برگزاری انتخابات آن‌ها تهیه و تدوین و در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۹ از طریق پورتال وزارت کشور منتشر شد.

ملانوری همچنین تاکید کرد: این دستورالعمل، نحوه برگزاری مجامع عمومی و انتخابات به صورت الکترونیکی و مجازی تبیین و تشریح می‌کند و به احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی این اجازه را می‌دهد تا بدین شکل به برگزاری مجامع عمومی و انتخابات خود بپردازند. البته براساس این شیوه نامه حتما نماینده کمیسیون ماده ۱۰، در محل برگزاری انتخابات مجمع حضور خواهد داشت و نظارت می‌کند.

وی افزود: احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند با مراجعه به پورتال وزارت کشور این دستورالعمل و آیین نامه را دریافت کنند تا بتوانند مجامع عمومی و انتخابات خود را برگزار کنند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی درخصوص جبهه‌های فعال در کشور نیز گفت: در سال گذشته تعداد جبهه‌های کشور از یک جبهه فعال به ۱۴ جبهه حزبی رسید که در انتخابات اسفندماه سال گذشته نیز فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون جبهه‌های حزبی پس از اعلام شکل گیری و تاسیس به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب می‌توانند فعالیت کنند، افزود: در اعلام به کمیسیون ماده ۱۰، مواردی مانند نام جبهه، احزاب دارای پروانه فعالیت بعنوان عضو این جبهه، محدوده فعالیت، زمان و مدت فعالیت مطرح می‌شود.

ملانوری یادآور شد: تعدادی از جبهه ها، زمان فعالیت خود را یکساله و بعضاً انتخابات و اسفندماه ۹۸ اعلام کرده بودند؛ بنابراین جبهه‌هایی می‌توانند پس ازاین فعالیت کنند که مدت فعالیت خود را بیش از این زمان اعلام کرده بودند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با بیان اینکه اسامی جبهه‌هایی که می‌توانند قانوناً فعالیت کنند، اعلام خواهیم کرد، اظهار کرد: به دلیل در پیش رو بودن دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه و انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سال آینده، جبهه‌هایی که از سوی کمیسیون ماده ۱۰ اعلام خواهد شد، می‌توانند فعالیت انتخاباتی داشته باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *