ارجاع ۲ میلیون پرونده قضایی به سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته/ ۲۰ مرکز مهم پزشکی قانونی با اقدامات جهادی در سال گذشته افتتاح شد

9:38 - 31 خرداد 1399
کد خبر: ۶۳۰۲۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته در ایام الله دهه فجر، ۱۶ پروژه و ۲۰ مرکز مهم با اقدامات جهادی همکاران افتتاح شد که نسبت به سال ۹۷، رشد ۷۲۰ درصدی فضای فیزیکی را شاهدیم.

رییس پزشکی قانونی - عباس مسجدی آرانی در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهدای هفتم تیر و شهادت شهید مصطفی چمران در تشریح گزارش عملکرد این سازمان به افتتاح پروژه‌ها در مراکز استان‌های هرمزگان، مرکزی و مازندران اشاره کرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همزمان با هفته قوه قضاییه چندین پروژه در شهرستان‌ها و همچنین در استان خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و سمنان افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته در ایام الله دهه فجر، ۱۶ پروژه و ۲۰ مرکز مهم با اقدامات جهادی همکاران افتتاح شد که نسبت به سال ۹۷، رشد ۷۲۰ درصدی فضای فیزیکی را شاهدیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات تفاهم نامه با بعضی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت برای دسترسی به پرونده بیماران است که از جمله مشکلات مردم دسترسی به پرونده است که با هماهنگی انجام شده در بعضی استان‌ها از جمله یزد صد درصد و در تهران بخشی به پروند‌ه های بیماران دسترسی داریم که از تردد بیماران جلوگیری می شود و در کوتاه کردن زمان بررسی پرونده‌ها، تاثیرگذار خواهد بود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه به حضور سازمان در بحران‌ها در سال گذشته اشاره و بیان کرد: در مورد هواپیما، شهدای عزیز استان کرمان، حوادث آبان ماه، لردگان، سیل، حادثه اتوبوس در مازندران و مینی بوس در گلستان اقدامات کارشناسی انجام و گواهی‌ها برای مرجع قضایی صادر شده است.

وی همچنین از راه اندازی بانک سلول و بافت و شورای آموزش و پژوهش خبرداد.

مسجدی آرانی  با بیان اینکه در سال ٩٨، دو میلیون پرونده قضایی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است، گفت: اگر متوسط هر پرونده را ٢۵ فرآیند در نظر بگیریم تعداد قابل توجهی پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: ٩٠ درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات است. مجموعا یک میلیون و ۶٩٩ هزار و ٨٣٧ پرونده است که حدود ٣٣درصد ادعای نزاع است.٢٠ در صد مربوط به حوادث رانندگی، ٢۵ درصد معاینه، ۵.٨ درصد مربوط به زنان و ۵٣.٧ درصد مربوط به اختلالات روانپزشکی است.

وی در ادامه بیشترین آمار مربوط به تابستان با ٢٩.١ درصد اعلام کرد و افزود: فصل بهار ٢۵.١، پاییز ٢۴.٩ و زمستان با ٢١ درصد است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه ۵ درصد این پرونده‌ها را فعالیت‌های آزمایشگاهی در بر می‌گیرد، افزود: ٩١هزار و ٨٨٨ پرونده و به عبارتی ۵۴۵ هزار و ٢۶۴ نمونه انجام شده است. در مجموع شاهد کاهش  ٩.٣ در این باره بوده ایم. همچنین آزمایش‌های بالینی با کاهش منفی٣.۶ نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

مسجدی افزود: در کشور ١٠ آزمایشگاه ژنتیک داریم که ٩٢ هزار نمونه انجام و ٣٠ هزار پروفایل و ١۶هزار داده بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: در زمینه قصور پزشکی، ٩٨٨۴ پرونده داشته‌ایم که ۴۶٠١ مورد آن مقصر بوده‌اند. بیشترین موارد به تهران، البرز و فارس و کمترین آن لرستان و هرمزگان بوده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی یادآور شد: در سال گذشته شاهد ٧٨۴ مورد گاز گرفتی بودیم که یک رشد ۴.٧ درصدی را نشان می‌دهد که ٧٠درصد گاز گرفتگی مربوط به ۶ ماهه اول سال گذشته است.

وی بیان داشت: در حوزه تصادفات در سال ۹۸، آمار ۳۶۵ هزار و ۶۱۱ پرونده را نشان می‌دهد که رشد منفی ۵.۶ را شاهد بودیم، صدمات ساختگی ۱۱۶۰ پرونده بوده که از جمله فنی‌ترین پرونده‌هایی است که توسط همکاران تشخیص داده می‌شود. 

مسجدی آرانی افزود: ریاست قوه قضائیه دستورالعملی را تحت عنوان تشکیل پرونده شخصیت ابلاغ کردند و در سال گذشته ۲۸.۹ افزایش  در تشکیل پرونده شخصیت  داشته‌ایم که این موضوع برای سیر پرونده قضایی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین ماه، آمار غرق شدگی ۶۷ مورد بوده است که مهم‌ترین آن‌ها در رودخانه‌ها است. ۶۶۹ مورد برق گرفتگی ، متوفیات ناشی از تصادفات ۱۶ هزار و ۹۴۶ مورد که تصادفات درون شهری ۴۱۸۷ مورد، برون شهری ۱۱ هزار و ۸۵فوتی؛ جاده روستایی ۱۲۴۴ و جاده اختصاصی ۹۱ مورد بوده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی در ادامه بیان کرد: مبارزه با فساد و تکریم مردم و حمایت از جهش تولید به عنوان مهم‌ترین وظیفه ماست و همکاران با اقدامات مهم و جهادی در سال جدید و با افزایش ظرفیت‌های علمی تلاش می‌کنند که فعالیت هایشان را کیفیت داده و سرعت کار را بالا ببرند که گواهی‌های ما در مرز دانش حرکت کند و رشد علمی مناسبی داشته باشیم.از جمله کار‌ها این است که فعالیت ما کاملا شفاف و نظارت درون و برون سازمانی را برگزیده‌ایم.

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: در شرف راه اندازی شورا‌های حل اختلاف برای کمیسیون‌ها هستیم و همچنین سیستم نوبت دهی الکترونیکی برای دسترسی راحت مردم راه اندازی شده است تا از مراجعات مکرر به سازمان جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: غیر از سفر‌های استانی، ۱۵ مورد بازدید سرزده از استان‌ها انجام و به درخواست‌های همکاران رسیدگی شده است.

مسجدی افزود: استفاده از ظرفیت نخبگان اعم از فرهنگی و دانشگاهی برای مشکلات سازمان؛ راه اندازی اندیشکده یا اتاق فکر سازمان پزشکی قانونی کشور از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی گفت: با حمایت رییس قوه قضاییه مقرر شد که در ۴۹ شهرستان، مرکز پزشکی قانونی راه اندازی شود که بخش عمده‌ای در سال گذشته راه اندازی شد که مابقی طی هفته قوه قضاییه راه اندازی می‌شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی به استفاده از ظرفیت خیرین در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: در برخی شهر‌ها مراکزی را خیرین ساخته‌اند ؛ از ۳۸۳ مرکز ارائه خدمت در پزشکی قانونی ۱۸۵ بنا تملیکی است که ۹۷ مورد امانی و ۴۷ مورد استیجاری است ؛ در حوزه پشتیبانی و فضای فیزیکی دچار محدودیت هستیم.

وی افزود: آمار تصادفات تکان دهنده است  خواهشی از مردم داریم این است که رعایت اصول در رانندگی را داشته باشند و همچنین صدا و سیما و آموزش و پرورش توجهات لازم را انجام دهند . وزارت مسکن و شهرسازی و خودروسازان، نقاط آسیب خیزی که در راه‌های کشور وجود دارند، اصلاح کنند.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: از همکارانمان درخواست رعایت اخلاق حرفه‌ای و احترام به بیمار را داریم و از مردم درخواست داریم در زندگی روزمره خویشتن داری کنند و اهل گذشت باشند تا آمار نزاع را کاهش دهیم و از مجلس شورای اسلامی نیز درخواست داریم هم در حوزه پشتیبانی و هم در ایجاد فضای فیزیکی و حوزه اعتبارات و نیروی انسانی دست ما را بگیرند و کمک کنند تا در شهر‌هایی که مرکز قضایی داریم؛ شعبه پزشکی قانونی راه اندازی کنیم و از دولت می‌خواهیم در حوزه اعتبارات و مجوز‌های استخدام ما را کمک کنند.

مسجدی در پاسخ به سئوالی در مورد نتیجه آزمایشات پزشکی قانونی در مورد علت فوت آسیه پناهی زن کرمانشاهی، گفت: ظرف چند روز آینده گزارش مربوط به این موضوع تحویل مراجع قضایی خواهد شد.

در ادامه این مراسم مسجدی در پاسخ به پرسشی درباره حوادث آبان ٩٨ و شبهاتی که در این زمینه مطرح شد گفت:دستگاه قضا طبق قانون عمل می‌کند با این حال برخی از دشمنان به دنبال سو استفاده هستند در همین رابطه هم در همان زمان نامه جعلی با عنوان پزشکی قانونی منتشر شد که صحت نداشت.

در ادامه این مراسم، شاه حسینی رییس بانک سلول و بافت پزشکی قانونی کشور، گفت: این مرکز در هفته آخر اسفند سال گذشته راه اندازی شده است و هدف آن تحقیقات علمی و درمانی در حوزه بازسازی بافت و بازسازی ژنتیکی و همچنین پیوند اعضا است.

وی در ادامه با بیان اینکه این مرکز دو حوزه تحقیقاتی و درمانی را در برمی‌گیرد، اظهار داشت: کلیه روند‌های مربوط به تحقیقات با رعایت اصول اخلاق پزشکی و رضایت اولیای دم صورت می‌گیرد.

قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این نشست، گفت: مرکز آزمایشگاهی کهریزک از لحاظ فضای فیزیکی و کارشناسانی رتبه اول در خاورمیانه را داراست؛ در بحث حادثه هواپیمای اوکراینی که جنبه بین المللی داشت، همکاران با حداکثر توان و تلاش در کمتر از یک هفته تقریبا بدون خطا احراز هویت را انجام دادند که کاری بسیار سخت بود.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در سال ۹۸، حادثه کار ۲۸ هزار و ۲۰۸ مورد داشته‌ایم که ۱.۳ درصد کاهش را شاهد بودیم. بیشترین حادثه کار براساس جمعیت در استان قم، یزد، اصفهان و کمترین حادثه کار در استان گلستان، هرمزگان و سیستان بلوچستان و بیشترین رشد در آذربایجان غربی و خراسان شمالی را داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در آمار غرق شدگی بیشترین رشد در استان‌های سمنان و مرکزی و گلستان؛ بیشترین کاهش در استان هرمزگان و زنجان و آمار فوتی‌ها در استان خوزستان ۱۵۱ نفر، مازندران ۱۰۹ نفر و گیلان ۱۰۸ نفر و برحسب جمعیت بیشترین آمار در استان گیلان و چهارمحال و بختیاری و کمترین در استان هرمزگان و کرمان و تهران است.

در ادامه حاج منوچهری معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در این حوزه به چند فعالیت در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در حوزه منابع انسانی پتانسیل نیروی انسانی قریب به ۳۲۰۰ نفر است که یک سوم آن نیرو‌های قراردادی و ۹۰۰ نفر نیرو‌های پزشک و مابقی کارکنان است.

وی گفت: آزمونی در ۲۱ شهریورماه امسال به صورت سراسری برگزار خواهد شد و ۲۰۰ نفر جذب و مشغول به کار می‌شوند که آن کمبود‌ها در حوزه نیروی انسانی را پوشش خواهیم داد و قول‌های مساعدی داده شده که پس از این آزمون مجددا مجوز‌هایی را برای نیروی انسانی بگیریم و کمبودهایمان را در حوزه نیروی انسانی جبران کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه ابنیه در دو مرحله دهه فجر و هفته قوه قضاییه که فردا نیز پروژه هایمان بصورت ویدئو کنفرانسی توسط رییس قوه قضاییه افتتاح خواهد شد و در مجموع قریب به ۲۰ هزار مترمربع به مجموعه فیزیکی سازمان اضافه کردیم که حدود ۴۴ میلیارد تومان هزینه داشته است.

حاج منوچهری در بحث فرایند‌ها نیز گفت: کمیسیون‌های پزشکی قانونی به ویدئوکنفرانس مجهز شده و از نظر تکریم ارباب رجوع و کاهش رفت و آمد تاثیر گذار بوده است و در یک گزارش سه ماهه از ۹۹۲ سفر جلوگیری شده است.

وی افزود: در بحث اچ‌ای اس نیز ظرف چند روز آینده در قرار دادی که با دانشگاه علوم پزشکی امضا می‌شود به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی از این طریق وصل شده و پرونده‌ها به صورت الکترونیک در سیستم ما بارگذاری می‌شود و با این اقدام تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد سیستم‌های بیمارستانی در کشور از این طریق به ما وصل می‌شوند و می‌توانیم در بحث خدمت رسانی بهتر و بیشتر فعالیت داشته باشیم.

دکتر مهدوی معاونت آموزشی و پژوهشی هم در این نشست خبری گفت: سازمان پزشکی قانونی بیشتر از اینکه اجرایی باشد سازمانی کارشناسی تخصصی، آموزشی و پژوهشی است و شورای آموزش و پژوهش در سال ۹۸ راه اندازی شد و سند جامع آموزش و پژوهش به تصویب رسید و برنامه تحولی آموزش و پژوهش هم در شورای تحول سازمان مصوب و اجرایی شد که هدف این است پژوهش‌های کاربردی در حوزه پژوهش انجام شود.

وی افزود: پژوهش‌های کاربردی برای ارتقای کیفی گزارش‌های پزشکی قانونی و همچنین با هدف کاهش اسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از جرم است.

مهدوی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی و غیرپزشکی در دستور کار حوزه پژوهش سازمان است. با اجرای برنامه تحولی در این حوزه شاهد ارتقای کمی و کیفی در حوزه اموزش و پژوهش باشیم.

دکتر حسن زاده رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز گفت: در سال ۹۸ آموزش همگانی با انتشار کلیپ‌هایی آغاز شد و انتشار کتب و مقالات علمی را داشته ایم و همچنین ۷۲ مقاله علمی را در مجلات معتبر بین المللی چاپ کرده ایم. طرح‌های تحقیقاتی کاربردی را دست اجرا داریم و تعدادی اجرا شده است. همچنین راه اندازی سیستم اهدای پیکر را داریم که برای مقاصد آموزشی و پژوهشی انجام شده است. در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی دفتر مطالعات فقهی وجود دارد، سئوالاتی که مباحث شرعی و فقهی و حقوقی است و در اینجا بررسی و مطالب را به حوزه مربوطه ارجاع می‌دهیم.

وی در ادامه از راه اندازی تله پاتولوژی و ساخت تجهیزات آن در سال جاری خبر داد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *