تدارک و انتقال ۳۲ تریلر آب معدنی به عرفات و منا / طبخ روزانه ۹۰ هزار پرس غذا در ایام تشریق

14:07 - 16 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۹۹۰۳
مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع ۹۸ از تدارک ۳۲ تریلر آب اشامیدنی و انتقال آن به سرزمین‌های عرفات و منا خبر داد و گفت: این آب آشامیدنی امسال بر خلاف سال‌های گذشته به صورت یکجا به عرفات و منا منتقل و درزیرچادر‌های ایرانی نگهداری می‌شود.

تدارک و انتقال ۳۲ تریلر آب معدنی به عرفات و منا / طبخ روزانه ۹۰ هزار پرس غذا در ایام تشریقبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مهران فرشید گفت: در سنوات گذشته آب آشامیدنی در هتل‌ها نگهداری می‌شد و مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌ها آب آشامیدنی زائران خود را با وانت به عرفات و منا منتقل می‌کردند، اما این موضوع در حال حاضر تغییر کرده و شرکت‌های طرف قرار‌داد این کار را انجام می‌دهند و توزیع نیز با هماهنگی و نظارت ما انجام می‌پذیرد.

 


وی در بحث استفاده چادر‌ها در بهره گیری از یخچال‌های ایستاده، اظهار کرد: این مهم نیز سال گذشته در برخی چادر‌ها اجرایی شد و یخچال‌های ایستاده توسط شرکت‌های طرف قرارداد تامین شد و امسال تمام چادر‌های ما دارای یخچال ایستاده است، اما آب آشامیدنی که پر حجم و سنگین است در خود سرزمین عرفات و منا توسط شرکت‌های طرف قرارداد توزیع می‌شود.


فرشید با تاکید بر اینکه اقدامات و کار‌های مورد نیاز بر اساس برنامه ریزی انجام می‌شود، گفت: دستورالعمل لازم در این رابطه به هتل‌ها ابلاغ شده و بر اساس همان دستورالعمل نیز، همکاران فهرست کار‌های آماده سازی را انجام می‌دهند و کالا‌هایی که باید به منا و عرفات منتقل شوند نیز طبق آن منتقل می‌شود.


به گفته وی، آب آشامیدنی نیز کالای بسیار سنگین و استراتژیک و مهم محسوب می‌شود که توسط واحد تغذیه و تدارکات و با هماهنگی شرکت‌های طرف قرارداد به منا و عرفات منتقل شده است.


فرشید با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ قلم اقلام نیز برای زائران بسته بندی شده است، گفت: این اقلام شامل بسته‌های بین راهی خاکشیر خرما کیک و ... است و توسط مدیران کاروان به عرفات و منا منتقل می‌شود.

پخت ۹۰ هزار پرس غذا در هر وعده و انتقال آن به عرفات و منا

مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع ۹۸ در رابطه با تغذیه و تدارکات ایام تشریق نیز عنوان کرد: برنامه غذایی ما در ایام تشریق متفاوت است و غذا توسط آشپزخانه‌ها تهیه و سپس به عرفات و منا منتقل می‌شود.


فرشید با اشاره به اهمیت ایام تشریق گفت: غذای زائران در این ایام کاملا در شرایط ایمنی و بهداشتی و با رعایت آنالیز و شرایط نگهداری بعد از پخت و بسته بندی دقیق زیر نظر کارشناسان بهداشتی و پزشکان متخصص انجام می‌شود.


فرشید  در خصوص غذای رژیمی گفت: زائران هر زمانی که بخواهند می‌توانند از این غذای رژیمی که مخصوص بیماران است سفارش دهند و این غذا برای آن‌ها طبخ و توزیع خواهد شد.


به گفته مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع ۹۸ طبخ نان ایرانی نیز یکی از برنامه‌های مهم در حج امسال محسوب می‌شود که این کار با چهار دستگاه نانوایی مجهز و توسط دست اندرکاران در حال انجام است.


وی با بیان اینکه ایام تشریق از لحاظ شرایط دارای اهمیت است، گفت: با توجه به این ایام برنامه غذایی دقیقی با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در نظر گرفته شده که بر اساس آن نیز غذا طبخ و توزیع می‌شود در عین آنکه غذای رژیمی نیز در عرفات و منا وجود دارد.


فرشید با بیان اینکه شرایط ارسال غذا نیز به عرفات و منا سخت است، تاکید کرد: مجوز‌های لازم برای انتقال غذا در ایام تشریق از قبل گرفته شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.


مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع ۹۸ تصریح کرد: ۹ مکتب در عرفات و ۹ مکتب در منا وجود دارد که در هر مکتب ۱۰ هزار زائر ایرانی حضور دارند و غذای آن‌ها نیز به صورت بسته بندی شده و بعد از انتقال با خودرو‌های حمل غذا به صورت مناسب توزیع و سرو می‌شود.


وی به حجم بسته‌های غذایی زائران اشاره و عنوان کرد: غذا در یک ظرف آلومینیومی به صورت مرتب بسته‌بندی و با شرایط رعایت زمان پخت ارسال و توزیع می‌شود که حدود روزانه ۹۰ هزارپرس غذا در هر وعده است.


فرشید با اشاره به بسته غذایی که سال گذشته در شب دهم ذیحجه به زائران ارائه می‌شد، گفت: در سنوات گذشته و با همکاری موسسه مطوفین ۱۲ قلم کالا شامل کیک، آبمیوه، خرما و ... بسته بندی و به زائران داده می‌شد که در آن شرایط در واقع امکان عرضه غذا به زائران را نداشتیم، اما امسال این بسته تغییر کرده و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته غذای مناسب تحویل زائران می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *