هشدار چین درباره استقرار موشک‎های آمریکا در آسیا؛ پکن تهدید به مقابله به مثل کرد

9:56 - 15 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۹۳۸۶
یک مقام وزارت خارجه چین در مورد پیامدهای صدور مجوز استقرار موشک‌های آمریکایی در کشورهای آسیایی هشدار داده و می‏‎گوید در صورت انجام چنین کاری پکن دست به انجام اقدامات متقابل خواهد زد.
هشدار چین درباره استقرار موشک در آسیا؛ پکن تهدید به مقابله به مثل کردبه گزارش گروه بین الملل ؛ چین هشدار داد در صورتی که آمریکا به استقرار موشک‌های میان برد در آسیا اقدام کند، پکن نیز اقدامات متقابل را در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش رویترز، چین روز سه شنبه ضمن هشدار به کشورهای آسیایی در مورد عواقب صدور مجوز استقرار موشک‌های آمریکایی در خاک خود، واشنگتن را تهدید کرد که در صورتی که موشک‌های میان برد یا موشک‌های زمین به هوای خود را در آسیا مستقر کند، پکن نیز اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از استقرار موشک‌های کوتاه برد و زمین به هوا در منطقه ظرف احتمالا چند ماه آینده خبر داده بود. این تصمیم در پی خروج رسمی آمریکا از پیمان جنگ سردی منع موشک‌های میان برد هسته‌ای با روسیه که موشک‌های هسته‌ای و متعارف بالستیک و کروز با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار کیلومتر را ممنوع کرده بود، اعلام کرد. واشنگتن در دوم آگوست (۱۱ مرداد) به صورت رسمی از این پیمان به بهانه نقض آن از سوی روسیه خارج شد.

خروج از این پیمان کنترل تسلیحاتی به پنتاگون اجازه می‌دهد سلاح‌های جدیدی را تولید کند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این تصمیم آمریکا مقابله با پیشرفت‌های موشکی چین است که در این پیمان حضور ندارد.

«فو کنگ» مدیر بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین می‎گوید که "پکن بیکار نخواهد ماند" و نظاره گر پایگاه موشکی آمریکا در آسیا نخواهد بود.

وی می‎افزاید که "اگر آمریکا موشک‌هایی را در این بخش از جهان در نزدیکی چین مستقر کند، چین ناچار به انجام اقدامات متقابل خواهد بود. "

این مقام وزارت خارجه چین از همسایگان این کشور خواست محتاطانه عمل کرده و به آمریکا اجازه استقرار موشک‌های میان برد در خاک خود را ندهند.

مدیر بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین با اشاره ویژه به ژاپن، کره جنوبی و استرالیا هشدار داد این امر در راستای تامین منافع امنیت ملی آنان نیست.

فو جزئیات پاسخ متقابل چین را اعلام نکرد، اما گفت اگر متحدان آمریکا در استقرار موشک‌ها همکاری کنند هرگونه پاسخی بر روی میز خواهد بود.

وی تصریح کرد پکن علاقه‌ای برای شرکت در مذاکرات سه جانبه با آمریکا و روسیه برای دستیابی به توافق جدید در مورد این سلاح‌ها ندارد؛ چرا که بیشتر موشک‌های چین توانایی هدف قرار دادن آمریکا را ندارند.

این مقام چینی در ادامه گفت: "با توجه به فاصله زیاد میان زرادخانه‌های هسته‌ای چین با آمریکا و روسیه، تصور نمی‌کنم انتظار شرکت چین در مذاکرات کاهش تسلیحاتی در این مرحله، معقول و حتی عادلانه باشد. "

در حالی که چین و مقامات دیگر آمریکایی در میانه تنش‌های روزافزون واشنگتن و پکن در موضوع تجاری، این کشور را به رفتار‌های تهاجمی ثبات زدا در منطقه هند و اقیانوسیه متهم می‌کنند، جنگ لفظی در مورد استقرار موشک در آسیا نگرانی در مورد آغاز جنگ تسلیحاتی در منطقه را تشدید کرده است.

انتظار می‌رود آمریکا در پی خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه ظرف چند هفته آینده موشک کروز زمین به هوا را آزمایش کند. ضمن این که پنتاگون در ماه نوامبر آزمایش موشک بالستیک میان برد را در دستور کار دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *