وزیر کشور: کمتر از ۵ درصد مردم جامعه مُصر به بدحجابی هستند

14:33 - 14 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۹۲۴۲
وزیر کشور گفت: درحالی که کمتر از ۵ درصد مردم جامعه مُصر به بدحجابی هستند اما این تعداد محدود در جامعه نمود پیدا می‌کند و در میان متدینین دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند.
دکتر رحمانی فضلی: نگاه ما به دانشگاه؛ نگاه ایجابی و تاثیرگذاری است/ تاکید بر استمرار اقدامات فرهنگی در حوزه حجاب و آسیب‌های اجتماعی/ ایجاد پیوند میان خانواده و دانشگاه برای استمرار فرهنگ سازی حجاب و عفاف/ در سال‌های اخیر در حوزه‌های اجتماعی، التزام اجتماعی ایجاد شده و قانون بر کلیت عرصه‌های اجتماعی حاکم استگروه سیاسی ؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مشترک هم اندیشی وزرای کشور و علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاه‌های کشور با اشاره به مأموریت وزارت کشور در عرصه هماهنگی بین بخشی در کشور که با رویکرد بررسی موضوعات کلان درحوزه‌های مختلف و ساماندهی اقدامات پیرامون آن دنبال می‌شود، گفت: باید به موضوع حجاب و عفاف و زمینه‌های اخلاقی و فرهنگی مرتبط به عنوان یکی از موضوعات فرهنگی و اجتماعی کلان پرداخت.
 
وی اهمیت ابعاد و آثار مختلف فرهنگی و اجتماعی حجاب و عفاف و همچنین موضوعیت اجرا و رعایت آن در ذیل احکام الهی را تشریح کرد و خواستار برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت در این ارتباط در حوزه عمومی شد.

وزیرکشور به اولویت‌های کوتاه مدت مورد تاکید در این حوزه اشاره کرد و گفت: اولویت‌های حجاب و عفاف در حوزه عمومی تعیین شده است که برخورد با مظاهر سازمان یافته کشف حجاب، مبارزه با شبکه‌های فساد، توجه به رعایت چارچوب‌های قانونی مرتبط در ادارات مختلف و اماکن عمومی از جمله بیمارستان و دانشگاهها، از این جمله است.

رحمانی فضلی در تشریح زمینه‌های برنامه‌های بلند مدت مورد نظر با اشاره به اینکه خانواده و مدرسه دو نهاد اصلی برای انجام اقدامات مؤثر بلند مدت در حوزه گسترش حجاب و عفاف است، افزود: در این راستا، باید پیوندی عمیق میان دانشگاه و خانواده‌ها ایجاد کنیم.

وزیر کشور با نفی نگاه سلبی به دانشگاه‌ها، دانشگاه را مرکز نخبگان علمی کشور دانست و با اشاره به نقش بسیار زیاد دانشگاه در تغییرات اجتماعی گفت: نگاه ما به دانشگاه؛ نگاه ایجابی و تاثیرگذاری است و از همین منظر تلاش می‌کنیم در محیط دانشگاهی؛ تغییر و تحولات در مسیر تحقق ارزش‌های اخلاقی و احکام الهی جهت یابد و حداقل‌های قانونی رعایت شده و تاثیرگذاری مثبتی در جامعه داشته باشد.

رحمانی فضلی بر اهمیت استمرار در مسائل اجتماعی تاکید کرد و گفت: ذات مسائل اجتماعی به استمرار گره خورده است و نباید با این مسائل مقطعی و موقت برخورد کنیم. این موضوعات پیچیده و چند وجهی هستند چراکه انسان موجودی پیچیده و چندوجهی است.

وزیرکشور با مرور نتایج برخی پژوهش ها، وضعیت سنجی‌ها و پیمایش‌های مرتبط در این عرصه یادآور شد: درحالی که کمتر از ۵ درصد مردم جامعه مُصر به بدحجابی هستند اما این تعداد محدود در جامعه نمود پیدا می‌کند و در میان متدینین دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند. این در حالی است که با توجه به تأکید بر اجرای قانون در جامعه در حوزه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، التزام اجتماعی ایجاد شده و قانون بر کلیت عرصه‌های اجتماعی حاکم است؛ لکن برخی مظاهر همچنان موجب یأس و ناامیدی است.

 بخش‌های مختلف کشور توسط اساتید دانشگاهی اداره می‌شوند
در ادامه این نشست،  منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در مدیریت نهاد دانشگاهی و همچنین مدیریت کلان جامعه، تصریح کرد: بخش‌های مختلف کشور توسط اساتید دانشگاهی اداره می‌شوند.

 غلامی گفت: دانشگاه دغدغه زیادی در حوزه حجاب و عفاف دارد و تلاش‌های زیادی در این حوزه دنبال شده است، اما باید با دقت این مسئله بررسی و با نگاه کارشناسی دنبال شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های کاملی در حوزه حجاب و عفاف وجود دارد، بر اجرای دستورالعمل‌های موجود در برنامه‌های دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید تاکید کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین راستا، کنترل، نظارت و مشاوره را از جمله اقدامات مهم دانشگاه‌ها در حوزه تقویت فرهنگ حجاب و عفاف برشمرد و گفت: تقویت و نهادینه کردن باور‌ها در بین جامعه دانشگاهی می‌تواند در ارتقای حجاب و عفاف در جامعه کمک کننده باشد.

غلامی اشاره کرد: باید نهاد‌های مختلف فرهنگی و اجرایی به حمایت از دانشگاه‌ها بپردازند و اگر دانشگاه‌ها هیچ سهمی از این حمایت‌ها نداشته باشد، توان کافی برای مدیریت و برنامه ریزی در حوزه‌های فرهنگی نخواهند داشت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به محدودیت‌های اجرایی دانشگاهها، بر حل مسائل و مشکلات موجود تاکید کرد و گفت: هرچه از دانشگاه‌ها سرمایه ستانی کنیم به مشکل بیشتری برمی خوریم.

در ادامه این نشست، روسای دانشگاه‌ها به تبیین نظرات و پیشنهادات خود در حوزه ارتقای فرهنگ حجاب و عفاف در کشور پرداختند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *