رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سلامت کارگران مورد توجه مسئولان

14:53 - 13 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۸۹۱۶
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در یک دهه اخیر سلامت کارگران در بیماری‌های غیرواگیر، اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی رو به بهبود نبوده است و تلاش شده میزان شیوع و بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید کاهش یابد.

سلامت کارگران مورد توجه مسئولانبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، تفاهم نامه همکاری علمی، تحقیقاتی، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ارائه خدمات جامع و موثر به گروه‌های تحت پوشش حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و تحقق ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استقرار مداخلات پیشگیری از آسیب‌های اجتمامی با رویکرد سبک زندگی سالم در جامعه کار و تولید تفاهم مشترک فی مابین حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت متبوع و دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد.

سلامت کارگران مورد توجه مسئولان
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک با رئیس پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه تهران عنوان کرد: مطالعه نظام سلامت کارگران کشور و تدوین برنامه ملی سلامت کارگران نشان داد که حداقل در یک دهه گذشته نشانگر‌های سلامت کارگران در بیماری‌های غیر واگیر، اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی رو به بهبود نبوده است و تلاش شده است با استقرار مداخلات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان برنامه ملی کاج در پنج سال آینده میزان شیوع و بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید کاهش یابد.

ابراهیم صادقی فر اظهار داشت: در اجرای برنامه ملی کاج سه بسته خدمتی به جامعه کارگران به شرح ذیل ارائه می‌شود:

بسته اول: آموزش و ترویج سبک زندگی سالم
بسته دوم: استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی، اجتماعی با الگوی برنامه همیار کارکنان (E. A. P)
بسته سوم: رتبه بندی و اعتباربخشی کارفرمایان سلامت محور

سلامت کارگران مورد توجه مسئولان

در انتها وی بیان داشت که برنامه ملی کاج بر اساس اقدام پژوهی در گروه هدف محل‌های کاری ۵۰ تا ۵۰۰ نفر در کلیه استان‌های کشور طراحی و اجرا می‌شوند که شامل پنج مرحله، حمایت طلبی، توانمند سازی، اجرای بسته‌های سه گانه ارزشیابی و نهادینه سازی برنامه می‌باشد.

در ادامه این نشست بهزاد دماوی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گفت: این تفاهم نامه در جهت طراحی مدلی برای سلامت کارگران است.

وی ادامه داد: این طرح با همکاری و مشارکت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها صورت گرفته که در این تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با سلامت کارگران پیشنهاداتی را به طور مشترک با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت رفاه طراحی کرده است.

دماوی با تاکید بر اینکه طرح مذکور از سال 93  در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: تفاهم نامه در جهت نهادینه سازی و اجرای اقداماتی در حوزه سلامت کارگران منعقد شده است.

دماوی با اشاره به اهمیت پیگیری شیوع اعتیاد در جامعه کارگری گفت: اصل برنامه بر اساس پیمایش شیوع اعتیاد در جامعه کارگری بنا نهاده شد و با تاکید رئیس جمهور پیگیری ها افزایش یافت.

وی افزود: برای کاهش شیوع اعتیاد در جامعه کارگری مقرر شد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مداخلاتی در جهت کم کردن شیوع اعتیاد یا مصرف مخدر در این جامعه صورت بگیرد.

همچنین سید حسن امامی رضوی، رئیس پژوهشکده علوم اعصاب و بازتوانی عصبی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه این نشست گفت: خوشبختانه پیمایش اعتیاد جامعه کار و تولید، بهانه ای شد تا پیشگیری و ارتقای سلامت در جامعه کارگری کشور کلید بخورد.

وی ادامه داد: برنامه های در نظر گرفته شده بیش از هر اقدامی یک تلاش آموزشی و توانمندسازی برای جامعه کارگری است.

امامی رضوی ضمن تاکید بر اهمیت توانمندسازی جامعه کارگری گفت: جامعه کارگری باید بتواند در مقابل مسائلی که سلامتش را تهدید می کند واکسینه بشود و بر تهدیداتی که افراد این جامعه را مورد حمله قرار می دهد، غلبه کند.

وی با بیان اینکه شناسایی بیماری های روحی و جسمی کارگران مهم است، تصریح کرد: مهم است که کارگران جامعه بدانند که این بیماری ها می توانند علت یکدیگر باشند و بر بهره وری آنها و بر سلامتشان در محیط کار تاثیر منفی بگذارند.

رئیس پژوهشکده علوم اعصاب و بازتوانی عصبی دانشگاه علوم پزشکی افزاد: باید در نظر داشت که چقدر کار کارگران در محیط های کاری به سلامت آنها منجر خواهد شد، از این رو باید عوامل تهدیدکننده سلامت هم در مطالعات کار و فضای کاری کارگران مدنظر قرار داده شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *