تعیین کمیته بین المللی چند ملیتی اداره حج؛ اقدامی موثر در برابر ناکارآمدی ریاض

10:25 - 13 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۸۷۳۶
موضوع تشکیل کمیته بین المللی اداره حج که همواره در جوامع اسلامی مطرح بوده، در سال‌های اخیر و با تشدید ناتوانی عربستان در برگزاری امن این مراسم به شکلی جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
به گزارش گروه بین الملل ؛ طرح تعیین کمیته‌ای بین المللی برای برگزاری مراسم حج، ایده‌ای که در سال‌های اخیر مکررا مطرح شده، در سال جاری و در پی برخورد‌های نامناسب عربستان با حجاج و نیز سیاسی کردن این آیین عبادی به شکلی جدی در جوامع اسلامی عنوان شد.

به گزارش پایگاه کانورسیشن، میزبانی سالانه مکه از حدود ۲ میلیون زائر مسلمان در مراسم حج، موضوعاتی مانند مدیریت جمعیت، امنیت و ترافیک را پر رنگ‌تر می‌کند؛ اما اتفاقات مرگبار و شهادت شمار زیادی از حجاج به ویژه در سال‌های اخیر انتقادات جدی جوامع بین المللی اسلامی را در پی داشته است.
 
 
تعیین کمیته بین المللی چند ملیتی اداره حج؛ اقدامی موثر در برابر ناکارآمدی ریاض
 

سازمان‌ها و گروه‌های اسلامی با توجه به مشکلات مذکور و برخورد نامناسب عربستان با حجاج و سیاسی کردن این آیین عبادی از سوی مقامات سعودی، بار‌ها درخواست خود مبنی برتشکیل کمیته‌ای چند ملیتی و بین المللی برای اداره مراسم حج را داده‎اند؛ موضوعی که با وجود روند افزایشی شمار قربانیان ناشی از سوء مدیریت عربستان همواره در حاشیه مانده و توجه چندانی به آن نشده است.

برخورد نامناسب عربستان با حجاج قطری در پی مشکلات سیاسی دو کشور و محاصره قطر توسط عربستان و شماری از کشور‌های عربی که با هدف به زانو درآوردن دوحه انجام شد و نیز سوءرفتار با حجاج کشور‌هایی که ریاض روابط مثبتی با آنان نداشته و نیز منع ادای فریضه حج برای اتباع سایر کشورهای اسلامی دارای آرای سیاسی، فکری، مذهبی متضاد با آرای سعودی، سبب شد موضوع تعیین کمیته بین المللی اداره حج بار دیگر مطرح شود.
 
تعیین کمیته بین المللی چند ملیتی اداره حج؛ اقدامی موثر در برابر ناکارآمدی ریاض
 

اما موضوعی که سبب شد تا این ایده امسال به صورتی جدی مطرح شود، نگرانی‌ها از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان بوده است.
 
به گزارش کانورسیشن، اعدام‌های گسترده، قتل عام شیعیان، بازداشت، شکنجه و قتل مخالفان از یک سو و جنایات جنگی ائتلاف تحت کنترل عربستان در یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول موضوع غیراخلاقی بودن سفر به این کشور را مطرح کرد.
 
 
تعیین کمیته بین المللی چند ملیتی اداره حج؛ اقدامی موثر در برابر ناکارآمدی ریاض

شمار زیادی از مسلمانان در سراسر جهان به امید جلوگیری از چنین جنایاتی که پتانسیل تقسیم جامعه جهانی مسلمانان را نیز دارد، خواستار تشکیل سازمان همکاری اسلامی، گروهی بین المللی و چندملیتی در قالب کمیته بین المللی اداره حج هستند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *