حکایت مترو و بی آر تی به ساعت شلوغی!

7:00 - 13 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۸۴۶۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) که قرار بود تسهیل گری در تردد مردم داشته باشد با ازدحام جمعیت و اتلاف وقت موجب نارضایتی‌های عدیده شده است.

حکایت مترو و بی آر تی به ساعت شلوغی!گروه جامعه | سارا خانمحمدی: حتما شما هم حتی شده یک بار در ساعات پیک تردد از سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) استفاده کرده و با انواع فشار‌ها در نتیجه کمبود جا و مشکلاتی از این دست مواجه شده اید.


فضای ناکافی، ازدحام جمعیت، مناسب نبودن تهویه و مواردی از این دست برای کسانی که مسافر هر روزه بی آر تی هستند آشنا است در حالی که این نوع حمل و نقل عمومی با هدف تسهیل تردد مسافران حتی به نسبت مترو راه اندازی شد.


کم شدن زمان انتظار در ایستگاه‌ها که افزایش رضایتمندی مشتریان را در پی دارد نخستین مزیت این خطوط از سوی مسئولان امر ذکر شده در حالی که مشاهده حضور حتی ۴۵ دقیقه‌ای مسافران در ایستگاه و تشدید ازدحام جمعیت ناقض این موضوع است. 


مشکل کجاست؟ سوالی که در خصوص بی آر تی فقط ما را به یک جواب می‌رساند آن هم کمبود اتوبوس در این ناوگان است که متاسفانه دولت نیز در این حوزه کم کاری‌هایی داشته و نتوانسته یارانه مناسبی به این شق از حمل و نقل بپردازد.

مسئولان باید فکری برای ساعات پیک تردد در مترو و بی آر تی کنند


تزریق اتوبوس به سامانه اتوبوس‌های تندرو با هدف کاهش هر چه بیشتر زمان حضور اتوبوس در ایستگاه و در کنار آن وجود خودرو‌های کمکی در ساعات پیک تردد می‌تواند از اذحام بیش از اندازه مسافر جلوگیری کند که متاسفانه این موضوع با وجود علم مسئولان به آن مورد غفلت واقع شده است در این رابطه مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، بر ضرورت تعامل دولت و شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کرده و می‌گوید: مسئولان باید فکری برای ساعات پیک تردد در مترو و بی آر تی کنند.

حکایت مترو و بی آر تی به ساعت شلوغی!


وی ادامه می‌دهد: شلوغی بیش از حد مترو، اتوبوس و بی آر تی در برخی ساعات نشان می‌دهد که تدبیر مناسبی برای جابه جایی مسافران صورت نگرفته است.


نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساعات پیک تردد مردم و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مشخص است، می‌گوید: افزایش تعداد ناوگان و کاهش زمان حضور در ایستگاه‌ها از تدابیری است که می‌تواند در خدمت رسانی بهتر به مردم کمک کننده باشد.

دولت بدهی خود به شهرداری را بپردازد


در همین رابطه شادمهر کاظم زاده -عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس- در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ،از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهر‌ها ابراز نارضایتی کرده و ادامه می‌دهد: کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی از سوی مردم منوط به فراهم بودن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است.

حکایت مترو و بی آر تی به ساعت شلوغی!


وی ادامه می‌دهد: ارایه یارانه‌های دولتی، تسهیلات یا مشوق‌های کارآمد می‌تواند در این حوزه به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند.


جدا از بی توجهی دولت به تامین بودجه مورد نیاز در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی که طبق اسناد رقم هنگفتی است شهرداری نیز با توجه به عدم فراهم سازی زیرساخت‌های مورد نیاز بی انگیزگی دربهبود وضعیت این ناوگان را در عمل نشان می‌دهد در این رابطه علی صابری عضو سابق شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ،با تایید بدهی دولت به شهرداری در جهت توسعه ناوگان عمومی می‌گوید: باید با اتخاذ تدابیری زمینه حذف سفر‌های غیرضرور فراهم شود.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در کنار همه عوامل دامن زننده بر ترافیک شهر تهران و مناسب نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی پیک‌های موتوری نیز بر مشکلات عدیده در این حوزه دامن زده اند.


با وجود اعتقاد همه مسئولان بر ضرورت رفع مشکلات مرتبط با مدیریت شهری در کلانشهری همچون تهران، اما همچنان دیده می‌شود که صف‌های طولانی استفاده از اتوبوس و مترو و مشکلاتی از این دست پابرجاست و تا زمانی که محدودیت‌های مالی در این حوزه مرتفع نشده و عزمی جدی برقرار نشود این معضلات پابرجا خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *