اداره بازرسی آمریکا: حتی پس از توافق صلح نیز نظامیان افغانستان احتمالا قادر به حفظ آن نیستند

13:34 - 09 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۷۲۴
سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفت که تلاش‌های نیروهای خارجی برای آموزش نظامیان افغان سازمان یافته نبوده و حتی در صورت توافق با طالبان نیز این نیروها ممکن است قادر به حفظ صلح نباشند.

به گزارش گروه بین الملل ، «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اظهار داشت که میزان نیروهای امنیتی افغان که به وظیفه خود باز نمی‌گردند بالاست، این نیروها تجهیزات مناسب ندارند و این کاستی‌ها سبب شده تا حتی 18 سال جنگ و هزینه چندین میلیارد دلار نیروهای افغان همچنان برای تامین امنیت به نیروهای خارجی وابسته باشند.

سپکو در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک گفت: یکی از مشکل‌ها مشخص نبودن نیروی نظارتی بر اقدامات آمریکا و دیگر کشورها برای توسعه و افزایش توانمندی‌های نیروهای امنیتی افغان است.

وی ابراز نگرانی کرد که حتی پس از موفقیت گفت‌وگوها با طالبان و توافق با این گروه نیز ممکن است نیروهای امنیتی افغان قادر به حفظ صلح در این کشور نباشند.

سیگار ارزیابی می‌کند که در طی این سال‌ها آمریکا 18 میلیارد دلار را برای تجهیز نیروهای افغان و خرید بیش از 600 هزار سلاح ، 70 هزار خودرو و 200 هواپیما و بالگرد هزینه کرده است.

سپکو افزود: نیروهای امنیتی افغان بدون کمک‌های مالی خارجی و فنی خارجی دوام نخواهند آورد.

سربازرس ویژه آمریکا در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که مذاکرات آمریکا و طالبان برای رسیدن به یک توافق سیاسی و بدون دخیل بودن دولت افغانستان در جریان است، طالبان حملات خود در سراسر کشور افزایش داده و پیش از قبول گفت‌وگو با دولت خواستار خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان است.

انتهای پیام/.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *