روایتی نو از سفر سرزده رئیس قوه قضاییه به مازندان؛ الگوی مدیریت مردم پسند

14:00 - 19 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۷۹۳
روایتی نو از سفر سرزده رئیس قوه قضاییه به مازندان؛ الگوی مدیریت مردم پسند
سفر سرزده و بدون تشریفات اژه‌ای به مازندران و اقدامات انجام شده در این سفر قابل الگو شدن برای سایر مسئولین نظام در هر سطح حاکمیتی است.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگارانن  نوشت- یادداشت خواندنی دکتر هادی ابراهیمی دانشیار علوم سیاسی و مدیرکل صدا و سیمای مازندران از سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران

ساعت ده شب، صوت پیامکی تلفن همراهم فعال شد، ساعت را نگاه کردم و کمی متعجب شدم، صفحه را باز کردم، شماره استانداری مازندران و دبیرخانه شورای تأمین استان، با این موضوع "صبح فردا به جلسه شورای تأمین دعوت شدم! "

با خودم می‌گویم مگر چه اتفاقی افتاده؟! خبر‌ها را با واحد‌های مختلف اداره چک کردم، جستجویی مجدد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنم، اما خبری نیافتم که استحقاق تشکیل جلسه فوری شورای تأمین استان را داشته باشد، موضوع را از آقای ناصر اصغری دبیرخانه شورای تامین پیگیر شدم و فهمیدم فردا قرار است رئیس قوه قضائیه به مازندران سفر رسمی داشته باشد و مستقیما وارد جلسه شورای تامین شود؛ باز پیش خود گفتم این چه سفر رسمی است که خبرش رسانه‌ای نشده؟!

گفتند سفر رسمی است، اما اعلام نشده، سرزده و بدون تشریفات! می‌دانستم آقای اژه‌ای از این دست سفر‌های بدون تشریفات و سرزده به استان‌های دور و نزدیک ما داشته است، یک مدل از سفر‌های رئیس قوه قضاییه به استان‌ها که در کنار سفر‌های از پیش اعلام شده انجام می‌شود و اصل و اساس این مدل سفرها، برداشتن موانع حفاظتی و حضور و گفتگوی بی واسطه با مردم و مخصوصا تظلم خواهان و ارزیابی مستقیم تشکلات استانی قوه قضائیه اعم از دادگاه‌ها و زندان‌ها و ... است!

رویکردی تازه در سفر‌های غیر رسمی
پیشتر گزارش‌های این سفر‌های سرزده را از قاب رسانه ملی به کرات دیده بودم، مانند برخورد رییس قوه قضائیه با یک آمارسازی و فساد در دادسرای کارکنان دولت تهران که به مسئول مربوطه گفته بود چرا به یک شعبه ۶۰ پرونده و یک شعبه بالای ۲۰۰ پرونده ارجاع شده است؟ با چه مجوزی پرونده‌ها را پیش خود نگه می‌دارید و ارجاع نمی‌دهید؟ این‌ها آمارسازی و از مظاهر فساد است و خطاب به دادستان می‌گوید ظرف یک ماه باید این رویه اصلاح شود، در غیراین صورت نسبت به تغییرفرد متخلف اقدام شود، با کسی تعارف نداریم.

اما برخورد صریح و قاطع رئیس قوه قضاییه با فساد و آمارسازی در یک دادسرا فقط یک روی سکه بود، رئیس دستگاه قضا در همان سفر وقتی متوجه می‌شود بازپرسی برای رسیدگی به پرونده‌ها چهار شب در هفته را در دادسرا می‌خوابد از او قدردانی می‌کند یا در رهنمودی به قضات و مسئولان قضایی دادسرا دستور می‌دهد در بازداشت افراد با دقت بیشتری نظارت کنند، اینکه اول فردی را بازداشت کنیم و بعد به دنبال مدرک جرم بگردیم اشتباه است.

با اینکه بعنوان مدیر رسانه استانی در جریان این سفر قرار گرفتم، اما اجازه نیافتم که همکاران خبری را به فرودگاه دشت ناز اعزام کنم، چون مخاطبان اصلی این سفر نباید هشیار شده و آرایش سازمانی خود را تغییر دهند!

یک همنشینی دلنشین
در ۲۲ سفر گذشته رئیس دستگاه قضا به استان ها، مازندران نهمین مقصد استانی است که میزبان سفر سرزده و بدون تشریفات رئیس قوه قضاییه است، سفری در تراز مسئولین نظام و باور‌های اسلامی که به لطف الهی محقق می‌شود، اما همنشینی با ریاست محترم قوه قضائیه در جلسه شورای تأمین و مشاهده منش علوی ایشان حقیر را بر آن داشت تا کمی پیرامون گذشته، زندگی نامه، سوابق کاری و شخصیت این عزیز بزرگوار نگاهی بیندازم تا درنگرم که چگونه ممکن است کسی در اوج قدرت، تا این اندازه متواضع، مردمی، دلسوز، پناهگاه و پیگیر مشکلات مردم حتی متهمین و خانواده‌های آن‌ها باشد؟!

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، روستازاده و کشاورز زاده، فقرکشیده، تربیت مذهبی شده، درس خوانده، دردمند، مورد اعتماد اساتید، غیرسفارشی معرفی شده و مهمتر از همه متخلق به اخلاق انبیاء و اولیاء وارد قوه قضاییه شده و در مطلوب‌ترین روند رشد، علاوه بر انجام تحصیلات حقوقی در دانشگاه تا مقطع ارشد، رشد پلکانی را تجربه کرده و به تعبیر نظام آموزشی، رشد جهشی نداشته است!

کسی بر مسند قوه قضائیه تکیه زده که تحریک ناپذیر، عقلانی، منطقی، عمق نگر، مسلط غیرسلطه گر، آستانه تحمل بالا، باگذشت و در عین حال قاطع و جدی و دارای مرزبندی اعتقادی، فرهنگی، ارزشی و هنجاری با آشوبگران، اغتشاشگران و ایادی استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی و پادو‌های خشونت پیشه آنهاست!

همه این ویژگی‌های شناخته شده سبب شد رهبر معظم انقلاب در دیدار با قضات و کارکنان قوه قضاییه درباره عملکرد رییس دستگاه قضا فرمودند: «خوشبختانه جناب آقای محسنی رئیس قوه یک عنصر مؤمن، انقلابی‌اند، واقعاً ایشان مؤمن‌اند، انقلابی‌اند، پرکارند، مردمی و دور از تشریفاتند. این خیلی مهم است. ایشان یک عنصر مردمی است که گفتند هم اینجا با مردم مأنوس میشوند، میروند بین مردم. ایشان با زوایای قوه آشناست. سال‌های متمادی ایشان در قوه بودند. آن اجزاء گوناگون قوه را آشنا هستند و گوش شنوا هم دارد ایشان. از منتقدین و این‌ها میشنوند. هر چه که بگویند، گوش شنوا دارد ایشان میشنود. این‌ها خصوصیات ممتاز ایشان هست.»

مصداق نرم خویی با ضعیفان و شدت عمل با قانون شکنان
اما جنبه دیگر شهرت حجت الاسلام والمسلمین  اژه‌ای در سیره قضایی، غول کشی است! محاکمه و صدور اولین رأی اعدام برای فاضل خداداد مفسد بزرگ اقتصادی، محاکمه و صدور حکم اعدام برای سیدمهدی هاشمی در جریان غائله منتظری و محاکمه سریالی کرباسچی که اکثر مردم پخش این محاکمه‌ها را از رسانه ملی به یاد دارند، اما برای مردم مازندران اقدام دستگاه قضایی کشور در اجرای قانون آزادسازی سواحل دریا به یادماندنی است وقتی که برای نخستین بار رسانه ملی به راهبری دکتر جبلی به این موضوع به عنوان مطالبه مردمی ورود کرد و قوه قضاییه برای اجرای قانون پیشگام می‌شود و در حریم شصت متر ساحلی همه تاسیساتی که مربوط به قوه در مازندران بود، با مدیریت خوب دکتر حسینی پور استاندار مازندران، حجت الاسلام اکبری رییس کل محترم دادگستری و کریمی دادستان عمومی و انقلاب جمع آوری می‌شود چرا که اژه‌ای معتقد است تغییر در اثربخشی دستگاه عدالت باید با شاخصه‌هایی مانند رضایت مردم از افزایش عدالت قضایی در جامعه سنجیده شود.

نگاهی این چنین واقعگرایانه و مبتنی بر عملکرد، نشان می‌دهد اژه‌ای به تغییرات بنیادین در این قوه، کمر بسته است، او درسال‌های گذشته صادقانه اعتراف کرد که هنوز در قوه قضائیه تحولی ایجاد نکرده‌ایم، اگر کاری کردیم که ورودی به قوه قضائیه کم شد و پرونده‌ها بسیار پایین آمد و رسیدگی‌ها کوتاه شد و رضایت مردم بالا رفت تحولی ایجاد کردیم، محسنی اژه‌ای می‌گوید اگر تعدادی زندانی را آزادی کردیم یا تعدادی زندانی که محکوم شدند را عفو کردیم یا آزادی مشروط می‌دهیم این تحول نیست، تحول زمانی اتفاق می‌افتد که کاری کنیم زندانی نداشته باشیم و کسی زندان نرود.

مروری بر عملکرد دو ساله رئیس دستگاه قضایی کشور
اژه‌ای درعملکرد دوساله خود نشان داد که با اعتماد به نفس و رعایت ضوابط و موازین، کار خود را با قدرت و قاطعیت دنبال می‌کند، ملاحظه جوسازی ها، موذیگری و بی انصافی را علیه قوه عدلیه نادیده می‌گیرد، چونکه نظام اسلامی به قوه قضاییه‌ای مقتدر و مورد اعتماد نیاز دارد که گریبان متجاوز و متخلف از قانون را بگیرد و او را سر جای خود بنشاند، عدالت را در همه جای کشور گسترش دهد و از تخلف قضایی حتّی در گوشه‌ای از کشور هم نباید اغماض و صرف نظر کرد.

اقای اژه‌ای در ملاقات‌ها ودیدار‌های مردمی درسفر‌های استانی نشان داد که باید به گونه‌ای عمل کرد که دل مردم گرم بوده، در برخورد و مراجعه و مواجهه با دستگاه قضا احساس امنیت کنند چرا که استقرار عدالت و کوشش در مسیر تحقق نهضت عدالت خواهی، در شمار اهداف اصلی قوه قضاییه قرار دارد، ازسوی دیگرمبارزه با فقر و فساد و تبعیض و کوشش در مسیر نهضت مبارزه با فساد و مقابله با ثروت‌های بادآورده و تشکیل طبقه جدید (عدالت اقتصادی) هرگز نباید فراموش شود.

او می‌گوید: رساندن حق به حقدار، اگر چه در دست قوی‌ترین اشخاص حتی دولت باشد از وظایف اصلی و اولیه قوه است، ممانعت از رشد و پیدایش تخلف در دستگاه‌های مختلف و جلوگیری از ظلم به مظلومان و مستضعفان، ایستادگی در برابر قدرت نمایی صاحبان زر و زور و کسانی که می‌خواهند به کمک قوم، قبیله، حزب و گروه خود تمام فرصت‌ها را به انحصار خود درآورند و عدالت را پایمال و حقی را ناحق کنند و قوه قضاییه در این راه قاطعانه، بی ملاحظه، فراگیر و امیدوار کننده، عدالتی که در آن افراد ضعیف و معمولی جامعه در مقابل قانون و معامله‌ی قانونی، با افراد مقتدر و قدرتمند یکسان اند را پیاده می‌کند.

شأن قوه‌ی قضاییه این است که در هر گوشه‌ای از این کشور اگر به کسی ظلم شد، در دل او نور امیدی باشد که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند و احقاق حق می‌شود و مهمتر ازهمه عدم نفوذ جریانات سیاسی، که اگر مجرم به یک مجموعه سیاسی وابسته باشد، باید در مقابل او کوتاه آمد؛ چرا؟ چون اگر مجرمیت او مورد تأکید قوه قضاییه قرار بگیرد، جنجال خواهد شد، اژه‌ای معتقداست؛ قاضی باید مستقل باشد و تحت تأثیر کسی قرار نگیرد، با تلفن و امر کسی نمی‌شود قضاوت کرد، باید با وجدان و علم و حجت شرعی خود قضاوت کند

سفری که می‌توان الگوی سایر مسئولان باشد
سفر سرزده و بدون تشریفات اژه‌ای به مازندران و سایر اقدامات انجام شده در این سفر مانند حضور در جلسه بازپرسی اخلالگران اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری‌ها کلان که به بهانه مشکلات زیست محیطی در استان تاکنون اجرایی نشده بود و جز مطالبات چهل ساله مردم مازندران از نظام جمهوری اسلامی بود و دستوراتی که به منظور اجتناب از تعطیلی کارخانجات و واحد‌های تولیدی صادر کردند، قابل الگو شدن برای سایر مسئولین نظام در هر سطح حاکمیتی است و بحق می‌توان این سلسله اقدامات را به صندوق اعتباری نظام واریز کرد.

بازتاب بسیار زیاد سفر سرزده و بدون تشریفات ایشان درمازندران، نشانه بارز صحت منش مدیریتی ایشان در سیاست گذاری قضائی است، منش مدیریتی که برگرفته شده از الگوی طلبگی و ساده زیستی امامین انقلاب اسلامی است.

مرور مواضع رئیس قوه قضاییه که بر اساس سند تحول و تعالی انجام می‌پذیرد، به مراتب مهمتر از توصیف شکلی این سفر است که طی آن تلاش وافری برای تحقق عدالت مخصوصا برای افرادی که به کانون‌های قدرت دسترسی ندارند، در جریان است، مظلوم نوازی که اوج آرمان‌های اسلامی است و از صمیم قلب آرزومند و امیدوارم مازندرانی‌ها از این فرصت استثنایی برای طرح مطالبات منطقی خود بهره بردای نمایند.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *