رشد سوءاستفاده و بهره‎کشی جنسی از کودکان در فنلاند

9:26 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۲۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد سوءاستفاده و بهره‎کشی جنسی از کودکان در فنلاند
فنلاند یکی از اصلی‌ترین کشور‌های ناقض حقوق کودکان از در قاره سبز است.

خبرگزاری میزان – فنلاند در حالی به عنوان یکی از کشور‌های دارای استاندارد‌های بالای زندگی شناخته و معرفی می‌شود که حقوق کودکان از سوی دولت فنلاند در اشکال و ابعاد مختلف نقض می‌شود.

باید توجه داشت که نقض حقوق کودکان در فنلاند شامل بی‎توجهی و چشم‎پوشی مقام‌های این کشور از بحران‌های متوجه کودکان نیز می‌شود.

افزایش بهره کشی جنسی از کودکان در فنلاند

سوءاستفاده جنسی و بهره‎کشی از کودکان در فنلاند در سال‌های اخیر در مسیر رو به رشد قرار گرفته است.

بر اساس آمار‌های دولت فنلاند، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۲ هزار و ۶۶۰ و ۳ هزار و ۲۱۰ کودک فنلاندی قربانی جنسی به پلیس گزارش شدند.

جرایم جنسی مذکور شامل سوءاستفاده جنسی، سوءاستفاده جنسی تشدید شده و تجاوز جنسی می‌شود.

کودکان در فنلاند به شکل آزار دهنده‌ای از آزار و اذیت جنسی نیز رنج می‌برند؛ در عین حال، بهره کشی و استثمار از کودکان از طریق فحشا در فنلاند یک واقعیت است.

سوءاستفاده جنسی و استثمار تسهیل شده از طریق فناوری نیز یک مسئله مهم در فنلاند است.

کودکان دارای معلولیت و کودکان با منشا خارجی از آسیب پذیرترین افراد در برابر این مشکلات هستند.

شورای اروپا به عنوان نهادی که مهم‌ترین زمینه فعالیتش در زمینه حقوق بشر است و معاهده اروپایی حقوق بشر و دو نهاد کمیسیون اروپایی حقوق بشر و دادگاه اروپایی حقوق بشر را ایجاد کرده است، در آوریل سال جاری به همراه ECPAT به عنوان شبکه جهانی از سازمان‌های فعال در زمینه پایان دادن به استثمار جنسی کودکان به عنوان آسیب پذیرترین افراد، از فنلاند خواستند تا رویکرد جدی تری و فعال تری در این زمینه اتخاذ کند.

سوءرفتار با کودکان پناهجو در فنلاند

کودکان پناهجو و مهاجر به ویژه کودکان مهاجر بدون همراه در فنلاند با شرایط دشواری مواجه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیامد‌های ناشی از زندگی در استرس و بلاتکلیفی در فرآیند طولانی مدت رسیدگی به درخواست پناهجویی یا مجوز اقامت اشاره کرد.

نقض حقوق کودکان فنلاندی گرفتار در اردوگاه‌های داعش

کارشناسان تاکید دارند که بی توجهی فنلاند به زندگی کودکان فنلاندی در اردوگاه‌های داعش که شرایط تهدید کننده زندگی دارند، حق زندگی و حق رهایی آن‌ها از رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز را نقض می‌کند.

در عین حال، سازمان ملل فنلاند را به نقض حقوق کودکان فنلاندی بازداشت شده در اردوگاه‌های داعش از طریق عدم اقدام برای بازگرداندن آن‌ها به کشور متهم کرد.

بر اساس گفته یکی از اعضای کمیته حقوق کودک سازمان ملل، وضعیت کودکان در اردوگاه‌ها به طور گسترده غیرانسانی توصیف می‌شود؛ این اردوگاه ها، فاقد امکانات اولیه از جمله آب، غذا و مراقبت‌های بهداشتی بوده و کودکان در آن‌ها با خطر قریب الوقوع مرگ مواجه هستند.

وی از فنلاند خواسته بود تا برای حفظ جان کودکان و بازگرداندن آن‌ها به خانه اقدام قاطعانه و فوری انجام دهد.

توصیه‌های کمیته حقوق کودک سازمان ملل به فنلاند

کمیته حقوق کودک سازمان ملل اخیرا به فنلاند توصیه‌هایی در مورد حقوق کودکان داشت.

توصیه‌های کمیته مذکور بر نگرانی شدید در مورد تحقق حقوق کودکان در آسیب پذیرترین موقعیت تاکید دارد.

به گفته این کمیته، کودکان مذکور شامل کودکان خارج از خانه، کودکان معلول و کودکان پناهجو و مهاجر است که به حاشیه رانده شده و در معرض نرخ بالای خشونت قرار دارند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل همچنین خواستار تامین حقوق زیست محیطی کودکان سامی در فنلاند شد و از مقام‌های این کشور خواست تا تاثیر‌های احتمالی اقدام‌های اقلیمی را بر تحقق حقوق کودکان، به ویژه کودکان سامی ارزیابی کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *