وزیر کشور: شفاف‌سازی، پاسخگویی و تعامل مردم در امور شهری از ضرورت‌های حکمرانی است

17:35 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۲۳۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر کشور: شفاف‌سازی، پاسخگویی و تعامل مردم در امور شهری از ضرورت‌های حکمرانی است
وزیر کشور با تاکید بر اینکه ایجاد شهر الگو باید در افق برنامه‌های شهرداران قرار گیرد، گفت: شفاف‌سازی، پاسخگویی و مشارکت شهروندان در امور شهری از ضرورت‌های حکمرانی شهری است.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی روز دوشنبه در میزگردی با حضور برخی شهرداران کلانشهر‌ها که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به برگزاری نمایشگاه تعالی حکمرانی شهری و دستاورد‌های خوب شهرداران در این خصوص افزود: بعد از الکترونیکی شدن امور شهری باید به سمت هوشمندسازی امور شهری حرکت کنیم.

وی ادامه داد شهر الگو شهری است که در آن آسیب‌های اجتماعی در کمترین میزان باشد و شهروندان در اداره تعامل و همکاری کنند.

وزیر کشور، الکترونیکی شدن کامل امور و خدمات شهری را از ابعاد دیگر «شهر الگو» خواند و اضافه کرد باید به سمت ارائه صد درصدی خدمات الکترونیکی برویم و زیرساخت‌های آن را فراهم سازیم.

وحیدی در نشست گفت و‌گوی راهبردی با شهرداران کلان شهر‌ها اظهار کرد حرکت ما باید ایجاد شهر الگو با یک چارچوب مشخص باشد.

وی شفاف سازی، پاسخگویی و مشارکت شهروندان در امور شهری را از دیگر ضرورت‌های حکمرانی شهری امروزی خواند و گفت با این اقدام می‌توان اعتماد عمومی را بیش از پیش افزایش داد.

وزیر کشور، شفاف شدن دخل و خرج شهرداری‌ها برای عموم مردم را نیز موجب افزایش هرچه بیشتر اعتماد عمومی به شهرداری‌ها و تشکیلات شهری دانست و خاطر نشان کرد: در شهر الگو باید شهردار در ارتباط با مشکلی که ایجاد می‌شود، پاسخگو باشد.

علاوه بر آن، وزیر کشور بر ضرورت یافتن راه مشارکت عمومی تاکید کرد و افزود: جلب مشارکت مردم از مهمترین امور شهرداری‌ها است. از این رو باید بیش از گذشته فعالیت کرد.

وحیدی همچنین بر ایجاد کارگروه شفاف سازی تاکید کرد.

وی در ادامه تفکیک پسماند‌های شهری را ضروری دانست و افزود: ما باید با برنامه ریزی تفکیک پسماند از مبدا را عملیاتی کنیم. برخی شهر‌ها در این خصوص موفق بوده اند.

وزیر کشور، جنبه دیگر شهر الگو را برخورداری از حمل و نقل عمومی مطلوب برشمرد و یادآور شد: این حمل و نقل باید پاک، ایمن و به دور از آلودگی باشد.

وحیدی بهبود شرایط شهری و حرکت به سوی شهر الگو را موجب افزایش سرمایه اجتماعی خواند و افزود باید در این زمینه با هم اندیشی به دنبال افزایش بیشتر این سرمایه و راه‌های تحقق آن برآییم.

وزیر کشور بر ضرورت تامل و تفکر در ارتباط با راه‌های رسیدن و تحقق بیشتر سرمایه اجتماعی از طریق تکیه بر تحول در حکمرانی شهری تاکید کرد و افزود، در این مسیر اعتماد، رضایت، مشارکت و اجماع عمومی از جمله مولفه‌هایی است که طبیعا در مسیر حرکت خود برای چنین تحولی با آن مواجه خواهیم شد.

وی سرمایه اجتماعی را موضوعی محوری با سه بعد مختلف خواند و افزود، رابطه مردم با دولت، رابطه دولت با مردم و رابطه مردم با مردم سه ضلع سرمایه اجتماعی است و ضرورت دارد نقش هر کدام از این‌ها در فرآیند تحول در حکمرانی شهری روشن و تدوین شود.

وزیر کشور در ادامه بر ضرورت اندیشدن در ارتباط با تمدن اسلامی تاکید کرد و ادامه داد، باید راه‌های دست یافتن به چنین مدلی بر اساس مردمسالاری که متفاوت از نگاه دیگر کشور‌ها است، بررسی شود و در این مسیر شهرداری‌ها نقش مهم و اساسی دارند.

وحیدی با تاکید بر نقش و جایگاه رفیع مردمسالاری در دولت اسلامی، خاطر نشان کرد، در چنین دولتی مردم نقش تعیین کننده دارند و شهرداری‌ها بخش مهمی از حاکمیت هستند که با نگاهی کاملا مردمی اداره می‌شوند.

وی اضافه کرد، در چنین مدیریتی ضروری است تا خدمات ارزشمند، متنوع و به روز در زمینه‌های مختلف به مردم عزیز ارائه شود.
وزیر کشور خاطرنشان کرد، در تعالی حکمرانی شهری، شهر به عنوان محل زندگی انسان‌ها باید دارای یک هویت واحد و آن هم بر اساس هویت ایرانی – اسلامی توام با نشاط و شادابی در بین شهروندان باشد.

وحیدی با اشاره به این که شهرداری‌ها نمی‌توانند در ارتباط با حاشیه نشینی نیز بی تفاوت باشند، تاکید کرد ضرورت دارد تا بستر‌ها و زمینه‌های لازم به صورت تدریجی برای بازگشت حاشیه نشینان به خاستگاه‌های اصلی خود که همان روستا‌ها به عنوان مراکز تولید و ثروت زایی است، فراهم شود.

وی تصریح کرد، شهرداری‌ها در ارتباط با برخی مسایل و مشکلات پیش رو همچون تامین خودرو‌های مورد نیاز برای سیستم حمل و نقل شهری به صورت متمرکز و خرید مشترک عمل کنند و با طرف‌های مطرح وارد مذاکره شوند تا هزینه‌های آن‌ها نیز در این خصوص کاهش یابد.

وزیر کشور در ارتباط با تهیه برنامه هفتم و جایگاه شهرداری‌ها در آن نیز تاکید کرد، در صورتی که عزیزان شهردار احساس می‌کنند که مواردی برای اضافه کردن در این برنامه لازم است، اعلام کنند تا اقدامات مقتضی انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *