محمدرضا شفیعی: پربیننده‌ترین سریال نمایش خانگی 4 میلیون بیننده ندارد/ میترا رفیع: سازندگان «گیلدخت» ما را انکار نکردند

17:21 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۲۳۵
محمدرضا شفیعی: پربیننده‌ترین سریال نمایش خانگی 4 میلیون بیننده ندارد/ میترا رفیع: سازندگان «گیلدخت» ما را انکار نکردند
عوامل سریال گیلدخت با حضور در معاونت روابط عمومی سازمان صدا و سیما به سوالات مخاطبان و رسانه‌ها پاسخ دادند. 

به گزارش خبرنگار میزان- نشست خبری سریال «گیلدخت» با حضور محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده، مجید اسماعیلی کارگردان، مجید آسودگان نویسنده، رضا اکبرپور و میترا رفیع بازیگران این سریال امروز دوشنبه هشتم خرداد و پس از پاسخگویی عوامل و بازیگران این سریال در سامانه ۱۹۶، با حضور در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد. 

«گیلدخت» ۳۵ تا ۴۰ میلیون ببینده داشت

در ابتدای این نشست خبری، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال گیلدخت ضمن بیان این موضوع که برخی نسبت به برنامه‌ها و سریال‌هایی که در صدا و سیما تولید و پخش می‌شود گارد دارند، گفت: به دلیل پز رسانه‌ای موجود هر گاه اثری در تلویزیون پخش و تولید می‌شود نوعی گارد نسبت به آن شکل می‌گیرد. در جریان رسانه‌ای کشور برخی نگاهشان به کارها هنری نیست و فقط صرف اینکه با آن‌ها همسو و هم نگاه باشی می‌گویند که اثر خوب و پرمخاطبی ساخته‌ای.

وی با اشاره به پرمخاطب بودن سریال‌های تلویزیونی ادامه داد: پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی نهایتا چهار تا پنج میلیون مخاطب دارد اما این آمار در تلویزیون متفاوت است و طبق آماری که سازمان صدا و سیما اعلام کرده است، سریال گیلدخت نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ میلیون بیننده داشته است. 

شفیعی با بیان این موضوع که مخاطب عام برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: جنس سریال‌هایی که من در آنها حضور دارم از جنسی است که همه مردم با آن ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل بارها پیش آمده که از خواسته هنری خود به نفع مردم کوتاه آمدم. مثلا در سریال فاصله‌ها که سال‌ها پیش روی آنتن رفت به شخصه با حضور برخی از نقش‌های اصلی مخالف بودم و با تعاملی که با کارگردان این اثر داشتم، قبول کردم که این بازیگرها در سریال حضور داشته باشند، اما بعد از پخش و مورد استقبال قرار گرفتن سریال دیدم که مخاطبان با بازیگرانی که من علاقه‌ای به حضور آن‌ها نداشتم، ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. 

برخی سریال‌های نمایش خانگی اصول انسانی را زیر سوال برده‌اند

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» ادامه داد: اکنون ما در جنگ رسانه‌ای به تمام معنا هستیم. این جنگ معطوف به خانواده‌ها شده و اگر دیر بجنبیم قطعا بنیاد خانواده ایرانی-اسلامی را هدف گرفته و از هم خواهد پاشید. بدون تعارف سریال‌هایی که بخشی در داخل و بخشی در خارج ساخته و پخش می‌شوند اصول انسانی و ایرانی و اسلامی ما را زیر سوال می‌برد. وظیفه ما ساخت سریال‌هایی است که هم جذاب باشد و هم براساس خاستگاه ملی، اعتقادی و دینی‌مان باشد. 

وی ادامه داد: برخی از دوستان به هر کاری دست می‌زنند اما دیده نمی‌شوند. کار کردن در چارچوب و ساختن فیلم و سریال با نگاه به مفاهیمی که اعتقاد مردم ایران است، سخت است. جریان روشنفکری و رسانه‌ای به معنای چیزی که امروز شاهد آن هستیم خاستگاه ما نیست و نیازی هم به حضور و مورد قبول بودن از طرف این جریان‌ها نداریم. 

پخش هفتگی سریال پیشنهاد جبلی بود 

شفیعی به نوع پخش هفتگی سریال گیلدخت و اینکه تا چه اندازه به بهتر دیده شدن این سریال کمک کرده است، اشاره کرد و گفت: وقتی با آقای جبلی درباره نوع پخش این سریال صحبت کردم کمی نگران شدم که مدل هفتگی پخش کردن آیا به سریال ضربه می‌زند یا اینکه به دیده شدن بهتر آن کمک خواهد کرد. نظرم این بود که پخش سریال لااقل دو روز در هفته باشد که خوشبختانه آقای جبلی پذیرفتند.

وی ادامه داد: بعد از سریال‌های «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» سال‌ها بود که این مدل پخش سریال در سازمان وجود نداشت. موضوع مهم این است که مردم سریال خوب را پیدا می‌کنند و می‌بینند و اینکه این سریال از تلویزیون و دیگر رسانه‌ها پخش می‌شود، برای مردم تفاوتی ندارند.

تهیه‌کننده سریال «کیمیا» ضمن اشاره به دلایل ساخت سریال «گیلدخت» در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما گفت: در گیل دخت آموزه‌هایی وجود دارد و این آموزه‌ها از تاریخ گرفته تا لباس و غذا و… برای دنیا جذاب است. شاهدیم که جذب توریست در دنیا براساس معماری زیبا، جنگل‌ها و قاب‌ها و… رخ می‌دهد و ما هم سعی کردیم این نکات را در سریال داشته باشیم. 

آتش‌سوزی مهیب بخشی از لوکیشن را از بین برد

مجید اسماعیلی کارگردان سریال گیلدخت با اشاره به مشکلات و سختی‌های تولید سریال گفت: این سریال در بارندگی و سختی‌های زیاد و در بیش از ۵۰۰ جلسه فیلمیرداری ساخته شده است و اگر کاستی هم وجود دارد، یک امر طبیعی است. در طول ساخت این سریال اتفاق‌های زیادی رخ داد، مثلا بازیگر نقش اسماعیل یک بار از اسب افتاد و مهره کمر او آسیب دید. به دلیل این حادثه ما این بازیگر را تا مدتی در اختیار نداشتیم و به همین دلیل در داستان هم تغییراتی اعمال شد. 

اسماعیلی افزود: گیلدخت ایراداتی هم دارد، اما شهادت می‌دهم که کسی برای سریال کم نگذاشت. کار کردن در دوره کرونا باعث تعطیلی ۴۵ روزه کار شد و در یک حادثه آتش سوزی مهیب بخشی از لوکیشن ما از دست رفت. به واقع باید بگویم که به تمامی انتقادها واقفم اما صد خودمان را برای سریال گیلدخت گذاشتیم تا نظر مردم را جلب کند. 

«گیلدخت» باعث آشتی مردم با تلویزیون شد

مجید آسودگان نویسنده سریال در ادامه این نشست اظهار کرد: در طول پخش سریال گیلدخت بارها از مردم شنیدم که می‌گفتند ما مدت‌ها بود تلویزیون نمی‌دیدم و گیلدخت باعث شده تا دوباره تلویزیون را نگاه کنیم. مهرماه سال ۹۲ داستان گیلدخت به نگارش درآمد و چندین سال به طول انجامید تا این کار ساخته شود. یک تیم پژوهشی قوی در کنار من بود و این کمک زیادی به مستند بودن وقایع این سریال کرد. در تاریخ و با نگاه به مقطعی که گیلدخت آن را به تصویر کشیده است، شاهد حضور زنان پیشرو در جامعه بودیم و من هم در روایت این سریال به معرفی بخشی از رشادت‌های این زنان اشاره کردم. 

این نویسنده درباره همسو بودن نگاهش با مخاطبان و برخی منتقدان سریال گفت: من با آدم‌های مختلفی سریال را دیدم و نقدهایی هم دارم. در برخی از قسمت‌ها ریتم افتاد، اما این اتفاق در همه سریال‌های طولانی طبیعی است. اگر بعد از ۶۰ قسمت بخواهیم سریال گیلدخت را تحلیل کنیم باید بگویم که اشتباهات بزرگی وجود نداشت. آمار ۳۵ میلیون بیننده آمار بزرگ و قابل تاملی است و باید اشاره کرد که اتفاق خوبی در جذب مخاطب رخ داده است. 

به بازیگران جوان اعتماد کنید 

میترا رفیع بازیگر نقش اصلی سریال گیلدخت درباره چگونگی حضورش در این سریال گفت: اعتماد سازندگان گیلدخت به بازیگران جوان و ناشناخته، کاری قابل ستایش است. ما توسط این عزیزان انکار نشدیم و به ما فضا داده شد که در یک سریال خوب حضور داشته باشیم.

وی افزود: ای کاش این نگاه در بین همه دست‌اندرکاران و مدیران سینمایی و تلویزیونی وجود داشت که به جوانان اعتماد کرده و آن‌ها را انکار نکنیم. شجاعت است که ریسک کرده و به جوانان اعتماد کنید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *