گفت‌وگو|

اخذ مالیات از مالکانی که بیش از ۲۰ واحد مسکونی خالی دارند در اولویت است

8:00 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۶۶۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اخذ مالیات از مالکانی که بیش از ۲۰ واحد مسکونی خالی دارند در اولویت است
مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن گفت: در مرحله اول شناسایی خانه‌های خالی، اولویت اخذ مالیات از مالکانی است که دارای ۲۰ واحد مسکونی خالی از سکنه یا بیش از آن هستند.

خبرگزاری میزان _ براساس بودجه سال‌جاری دولت مکلف است از خانه‌های مسکونی خالی از سکنه، ۲ هزارمیلیارد تومان مالیات کسب کند.

به گفته مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران قرار است برای تحقق این امر از ۱۵ شهریور قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت عملیاتی شود، اما دریافت مالیات از خانه‌های خالی مستلزم شناسایی دقیق واحد‌های خالی است و یکی از راه‌حل‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای تحقق این امر تشکیل تیم شناسایی خانه خالی به کمک شهرداری است.

در همین رابطه جواد سادات، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: از هفته گذشته شناسایی خانه‌های خالی در مناطق ۲۲‌گانه تهران توسط شهرداری آغاز شده و تیم‌های شناسایی خانه‌های خالی در شهر‌های جدید نیز در حال راه‌اندازی است.

وی تاکید کرد: اطلاعات به‌دست آمده از تیم‌های میدانی با اطلاعات وزارت راه‌وشهرسازی که از طریق سامانه‌ها کسب شده است، برای جلوگیری از تکرار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن گفت: سازمان امور مالیاتی برای ۶۰ هزار واحد خانه خالی برگه تشخیص صادر و به دارندگان این املاک نیز برای دریافت مالیات، ابلاغ کرده است.

سادات در ادامه افزود: پرونده این مودیان مالیاتی تا ۲ هفته آینده تعیین‌تکلیف نهایی خواهد شد و اولویت وزارتخانه در مرحله اول، اخذ مالیات از مالکان ۲۰ واحد خانه خالی و بیش از آن است. 

به گفته وی طرح شناسایی خانه خالی به‌صورت پایلوت در تهران، هشتگرد، پردیس و پرند آغاز شده است و به‌زودی با نظارت شورای عالی مسکن، کارگروهی درخصوص شناسایی خانه‌های خالی در سایر استان‌ها تشکیل خواهد شد. 

سادات با تاکید بر اینکه در مصوبات جلسه هفتم شورای عالی مسکن شهرداری‌های کل کشور مکلف به کمک برای شناسایی خانه‌خالی شده‌اند، گفت: شهرداری‌ها با کمک سامانه‌ها و اطلاعاتی که در دسترس دارند، اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار وزارت را‌ه‌وشهرسازی قرار خواهند داد و ما پس از بررسی اطلاعات، آن‌ها را جهت تشکیل پرونده به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهیم کرد. 

همچنین در هفته گذشته وزارت راه وشهرسازی سامانه معاملات و مستغلات را برای صدور قرارداد اجاره‌بهای مسکن راه‌اندازی کرد، به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی مالکانی که در این سامانه کدرهگیری دریافت کنند ملک ثبت‌شده‌شان در این سامانه دیگر شامل مالیات بر خانه‌های خالی نخواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *