رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا بر سر ۲ راهی جنگ اوکراین و موضوع سقف بدهی

8:30 - 05 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۴۱
آمریکا بر سر ۲ راهی جنگ اوکراین و موضوع سقف بدهی
با وجود حمایت واشنگتن از کی‌یف اما کاخ سفید در عرصه داخلی با چالش‎هایی درباره جنگ اوکراین و موضوع سقف بدهی روبرو است.

خبرگزاری میزان - زمانی که روسیه کنترل شهر آرتموفسک(باخموت)، مرکز حمل و نقل و لجستیکی مهم در جمهوری دونتسک را به دست گرفت، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، که کاملاً آگاه بود تحت فشار است تا برخی از موفقیت‌های در میدان نبرد را برای حامیان غربی‌اش به دست آورد، در نشست سران گروه ۷ حاضر شد و درخواست کمک‌های نظامی جدید کرد.

طولی نمی‌کشد که میلیارد‌ها دلار از کمک‌های نظامی تایید شده از سوی آمریکا به کی‌یف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما یک گزارش آمریکایی می‎گوید هر گونه صحبت در مورد بودجه بیشتر برای ارائه تجهیزات نظامی به کی‌یف در هاله‌ای از ابهام است.

بسته‌های کمکی آمریکا برای اوکراین

سال گذشته، واشنگتن ۱۱۳ میلیارد دلار کمک کلی و کمک نظامی به اوکراین را از طریق اقدامات کمک مالی تکمیلی اضطراری تصویب کرد.

حدود سه پنجم از این مبلغ به نیاز‌های نظامی، مانند تهیه مهمات و تجهیزات جدید، جایگزینی ذخایر وزارت دفاع (DoD) ارائه شده به اوکراین و بودجه تخصیص یافته به آموزش اختصاص داده شده بود. 

این گزارش به نقل از وزارت دفاع آمریکا می‎گوید که تاکنون نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار در این مسیر هزینه شده است. 

نرخ هزینه‌هایی که در حال حاضر دیده می‌شود ممکن است نشان دهد که بودجه برای حمایت از کی‌یف می‌تواند تا سپتامبر، یا به عبارتی دیگر پایان سال مالی، تمام شود.

مشکلاتی که بایدن با آن مواجه است

با وجود آمادگی واشنگتن برای حمایت از مقامات کی‌یف، مشکلات «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه داخلی، نیازمند توجه برای او است.

بن‌بست ادامه دار بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان در موضوع سقف بدهی از سوی قانونگذاران به عنوان یکی از دلایل کنار گذاشته شدن هرگونه صحبت در مورد دور بعدی بودجه کمکی برای اوکراین ذکر شده است. 

دلیل دیگر عدم اطمینان در مورد ضد حمله‌ای بوده که اوکراین وعده داده بود، اما تاکنون محقق نشده است. 

روشن نیست که آیا مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان همچنان بر خط عزم بی‌امان برای ارائه بسته‌های کمکی یکی پس از دیگری برای اوکراین ادامه خواهد داد یا خیر. 

«بیل کیتینگ»، یکی از قانونگذاران و نماینده دموکرات‌ها در ماساچوست، در این گزارش تأیید کرد که بسیاری از موارد در نهایت به ضد حمله اوکراین بستگی دارد. 

کنگره آخرین بار در دسامبر ۲۰۲۲ بسته نهایی را برای اوکراین تصویب کرد تا بیشتر سال ۲۰۲۳ را پوشش دهد. زمانی که «کوین مک کارتی»، به عنوان رئیس مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان انتخاب شد، گفت که هیچ چک سفیدی برای اوکراین وجود نخواهد داشت. 

دیدار بایدن و زلنسکی در نشست گروه ۷

اما «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس گروه ۷ در شهر هیروشیما ژاپن، از بسته کمک نظامی به کی‌یف که شامل توپخانه، خودرو‌های زرهی، مهمات و آموزش است، صحبت کرد. 

«بایدن» به «زلنسکی»، گفت: ما همراه با کل گروه ۷، از اوکراین حمایت می‌کنیم و قول می‌دهم که ما جایی دیگر نخواهیم رفت. 

پس از اینکه روسیه کنترل شهر «باخموت» را به دست گرفت، رئیس‌جمهور اوکراین به هیروشیما رفت تا برای کمک‌های تسلیحاتی بیشتر درخواست کند. 

ارتش روسیه تایید کرد که عملیات گروه‌های نظامی با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی گروه نیرو‌های جنوب به آزادسازی کامل این شهر منجر شده است.

تنها چند روز قبل، واشنگتن به متحدان خود اجازه داد تا جت‌های جنگنده F-۱۶ ساخت آمریکا را به اوکراین منتقل کنند. 

«بایدن» همچنین به همتایان خود در گروه ۷ اطلاع داد که آمریکا از تلاش مشترک برای آموزش خلبانان اوکراینی در هواپیما‌های جنگنده نسل چهارم از جمله F-۱۶ حمایت خواهد کرد.

کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف

کشور‌های غربی از زمان آغاز اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به کی‎یف کمک نظامی می‌کنند.

این کمک‌ها از توپخانه و آموزش در سال ۲۰۲۲ به سلاح‌های سنگین‌تر از جمله تانک‌ها در اواخر همان سال و در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد. 

کرملین نیز بار‌ها نسبت به ارسال مداوم سلاح به کی‌یف هشدار داده است. 

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفته است که هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد، به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. 

مسکو بار‌ها تاکید کرده است که کمک‌های نظامی سنگینی که به اوکراین تحویل داده می‌شود، تنها درگیری را طولانی می‌کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *