مذاکرات با مقامات اندونزی حاکی از اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود

12:07 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۱۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مذاکرات با مقامات اندونزی حاکی از اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود
رئیس جمهور با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفتگو‌ها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت‌های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در جهت توسعه روابط تهران و جاکارتا باشد.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر رسمی خود به اندونزی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی، با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفتگو‌ها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت‌های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی اندونزی، عضویت این کشور در ترتیبات مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و برخورداری از مردمی اهل تلاش و نوآوری به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان گفت: این ظرفیت‌ها زمینه‌های مناسبی برای گسترش روابط میان دو کشور هستند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها و فشار‌ها نتوانسته ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند، افزود: ایران با همت متخصصان جوان خود در حوزه‌های مختلف تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کرد و گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی که به اندونزی نیز ارائه شده، برداشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دستاور‌های دانش‌بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه تنها قابل رقابت با استاندارد‌های اروپایی هستند، بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری‌های جوانان و ملت ایران و دستاورد‌های حاصل از آن است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظم جهانی در حال تغییر به نفع ملت‌ها و جریان مقاومت بوده و نظام سلطه و قدرت‌های طغیان‌گر رو به افول هستند، تصریح کرد: سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قدرت‌های نوظهور در آینده عالم هستند. یقین داریم همکاری کشور‌های مسلمان و دیگر کشور‌ها به ویژه در منطقه آسیا تعیین کننده وضعیت فردای جهان است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و اندونزی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد: این شما فعالان اقتصادی هستید که می‌توانید در جهت تحقق این توافقات گام‌های جدی و موثر بردارید.

 رئیسی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده در این نشست از جمله موضوع تبادلات مالی، حمل و نقل، تجارت ترجیحی و سود بازرگانی با تاکید بر قابل رفع بودن این مسائل گفت: عزم ما بر این است که هیچ مانعی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشور‌های دوست مشکلی ایجاد نکند و همانگونه که تاکنون تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم، این روند را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: صندوق ضمانت ایران می‌تواند پشتوانه خوبی برای همکاری‌های تجاری میان دو کشور باشد و در حوزه انرژی نیز جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توانمندی‌های خوبی برای همکاری با اندونزی دارد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اهمیت فعال‌تر شدن دفاتر بازرگانی و تاثیر آن در افزایش شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌های متقابل و رفع موانع احتمالی گسترش همکاری‌ها اظهار داشت: ایران ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارد که در همکاری با اندونزی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که این سفر نقطه عطفی در جهت توسعه روابط ایران و اندونزی در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه تجاری باشد و با تلاش فعالان اقتصادی دو کشور شاهد ارتقای تجارت دوجانبه باشیم.

رئیسی در حاشیه این نشست از نمایشگاه تجهیزات و محصولات پزشکی دانش‌بنیان ایران که برای آشنایی تجار اندونزیایی با ظرفیت‌های کشورمان برپا شده بود، بازدید کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *