موج رسوایی جنسی در کلیسای کاتولیک/پاپ به بولیوی نماینده فرستاد

10:42 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۲۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موج رسوایی جنسی در کلیسای کاتولیک/پاپ به بولیوی نماینده فرستاد
کلیسای کاتولیک در کشورهای مختلف همچنان با موج گسترده رسوایی‌های جنسی مواجه است.

خبرگزاری میزان - پاپ فرانسیس، یکی از بازرسان ارشد مربوط به موضوع «جنایات جنسی» را در پی رسوایی‌های جنسی کلیسای کاتولیک در بولیوی، به این کشور فرستاد.

«جوردی برتومئو»، یکی از اعضای برجسته بخش کلیسا به عنوان نماینده پاپ فرانسیس برای بررسی این موضوع به بولیوی فرستاده شده است.

این مقام ارشد کلیسا بلافاصله پس از ورود به بولیوی با برگزاری سمیناری گفته که اطلاعات بیشتری درباره موارد سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک این کشور فاش خواهد کرد.

«برتومئو» از پاراگوئه وارد بولیوی شد، جایی که در حال بررسی اتهامات مشابه علیه مقامات کلیسا بود؛ علاوه بر این وی در سال ۲۰۱۸، تحقیقات در مورد سوء استفاده‌های کشیش‌ها علیه خردسالان در شیلی را مدیریت کرده است.

افشای پرونده آزار‌های جنسی کشیش اسپانیایی

این سفر نماینده پاپ فرانسیس به بولیوی بلافاصله پس از افشا شدن پرونده آزار جنسی «آلفونسو پدراخاس»، یک کشیش اسپانیایی، انجام شد؛ بر اساس یک دفتر خاطرات خصوصی که روزنامه اسپانیایی «El País» به آن دسترسی پیدا کرده، گفته می‌شود که «پدراخاس» در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ حدود ۸۵ کودک خردسال را در مدارس شبانه‌روزی کاتولیک در بولیوی مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. 

دفتر دادستانی بولیوی تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرده که محرمانه است و از قربانیان خواسته تا شکایت‎های خود را ارائه کنند.

کلیسای کاتولیک بولیوی از قربانیان عذرخواهی کرده و متعهد شده که از تحقیقات حمایت می‌کند؛ بسیاری از مقامات کلیسای کاتولیک بولیوی در این پرونده متهم به پنهان‌کاری هستند.

افشای سوء استفاده جنسی از ۲ هزار کودک در کلیسای کاتولیک ایلینوی

«کوامه رائول»، دادستان کل ایالت ایلینوی آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر شد، اعلام کرد که نزدیک به ۲ هزار کودک در سراسر این ایالت از سوی ۴۵۱ کشیش و مقامات کلیسا در هفت دهه گذشته مورد آزار جنسی قرار گرفته‎اند. 

تعداد متهمان متجاوز به طور قابل توجهی بیشتر از ۱۰۳ موردی است که اسقف‌های کاتولیک ایلینوی در سال ۲۰۱۸، زمانی که تحقیقات برای اولین بار آغاز شد، فهرست کرده بودند.

«رائول»، معتقد است: این مجرمان ممکن است هرگز در دادگاه مورد بازخواست قرار نگیرند، اما با نام بردن از آن‌ها در اینجا، هدف این است که برای بازماندگانی که مدت‌ها در سکوت رنج می‌برند، پاسخگویی عمومی و معیاری برای بهبودی ارائه شود.

روایت‌های وحشتناک سوء استفاده جنسی

پس از بررسی بیش از ۱۰۰ هزار صفحه از اسناد و دریافت بیش از ۶۰۰ تماس از بازماندگان و قربانیان، این گزارش به تشریح اتهامات طولانی مدت و روایت‌های وحشتناک سوء استفاده مکرر پرداخت. 

گزارش‌ها شامل موارد متعددی از آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک در ایالت ایلینوی است.

این گزارش نشان می‌دهد که اسقف‌های کاتولیک ایلینوی اغلب در پاسخگو کردن کشیش‌های متخلف با شکست مواجه شده‌اند، در عوض محل فعالیت آن‌ها را تغییر می‌دادند یا نگرانی‌های والدین کودکان قربانی را کم اهمیت می‌دانستند.

این گزارش که بیست و یکمین گزارش از نوع خود در دو دهه اخیر است، جدیدترین مورد از تلاش‌های مجدد مقامات حقوقی برای انجام تحقیقات جامع در مورد جزئیات مربوط به اتهامات سوء استفاده جنسی از سوی کشیش‌های کاتولیک است. 

در سال ۲۰۱۸، «جاش شاپیرو»، دادستان کل وقت پنسیلوانیا موارد سوء استفاده در سراسر این ایالت را شرح داد و الهام بخش بیش از دوازده دادستان کل، از جمله سلف رائول، «لیزا مادیگان»، برای بررسی سوء استفاده‌های مشابه در ایالت‌های مختلف شد.

«مادیگان» کلیسای کاتولیک را متهم کرده بود که در سال ۲۰۱۸ دامنه اتهامات آزار جنسی را کم اهمیت جلوه می‌دهد؛ گزارش ۶۹۶ صفحه‌ای که اخیرا منتشر شد و به زبان‌های اسپانیایی و لهستانی نیز در دسترس است، شامل صد‌ها صفحه از نمونه‌های سوء استفاده و در عین حال شامل ذکر نام تک تک متهمان است.

«جیم جئولی»، مشاور کل اسقف نشین شیکاگو، به «واشنگتن پست»، گفت که موارد سوء استفاده شامل کشیش‌ها و کشیش‌های متوفی است، این اسقف نشین اسامی بیش از ۱۰۰ کشیش را که دادستان کل دریافته که با اتهامات سوء استفاده جنسی مرتبط هستند بررسی خواهد کرد و می‌تواند آن‌ها را به فهرست خود اضافه کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *