مزیت‌های پرداخت پاداش به مشترکان کم‌مصرف برق؛ از ترویج فرهنگ درست مصرف‌کردن تا رفع ناترازی‌ها

8:00 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۲۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مزیت‌های پرداخت پاداش به مشترکان کم‌مصرف برق؛ از ترویج فرهنگ درست مصرف‌کردن تا رفع ناترازی‌ها
وزارت نیرو از اول خرداد طرحی را به عنوان پرداخت پاداش به مشترکان کم‌مصرف برق اجرا کرده است. به گفته برخی از کارشناسان اجرای این طرح بر رفع ناترازی مصرف برق در کوتاه‌مدت اثرگذار است و همچنین باعث ترویج فرهنگ مصرف درست می‌شود.

خبرگزاری میزان _ وزارت نیرو برای مدیریت و کنترل مصرف برق، طرح تشویق مشترکان کم‌مصرف را برای همه مشترکان از ابتدای خرداد آغاز کرده است. 

براساس این طرح به ازای کاهش هر کیلووات ساعت برق تا ۲ هزارتومان پاداش برای مشترکان در نظر گرفته شده است. 

به گفته وزیر نیرو مشترکان در این طرح نه‌تنها می‌توانند مشمول قبض رایگان شوند، بلکه این امکان را خواهند داشت که با کاهش مصرف، مبالغ قابل توجهی را از وزارت نیرو بستانکار شوند.

کارشناسان عقیده دارند اجرای این طرح به عنوان یک برنامه کوتاه‌مدت در صرفه‌جویی مصرف برق بسیار کارساز خواهد شد و حتی برای فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر باید مبالغ بالاتری به عنوان پاداش به مشترکان کم مصرف در نظر گرفت. 

در همین رابطه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، گفته است: در اولین روز اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برق ۷۹۸ مگاوات حدود ۴ درصد کاهش مصرف برق خانگی داشتیم که نشان‌دهنده استقبال مردم از این طرح است.

هزینه پاداش به کم‌مصرفان در مقابل احداث نیروگاه جدید بسیار پایین‌تر است

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان تاکید کرد: به ازای ساخت هر کیلووات نیروگاه باید حدود ۴۰۰ دلار سرمایه‌گذاری انجام شود، اگر بخواهیم یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به همراه سیکل ترکیبی احداث کنیم باید حدود ۹ هزار میلیارد تومان هزینه انجام دهیم. 

استقبال مجلس از اجرای طرح پرداخت پاداش به کم‌مصرفان برق

وی در ادامه افزود: هزینه پرداخت پاداش به کم‌مصرفان در مقابل ساخت و احداث نیروگاه بسیار پایین است و مجلس شورای اسلامی از اجرای این گونه طرح‌ها استقبال خواهد کرد. 

بیگی‌نژاد با تاکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها با چالش‌هایی همراه است، گفت: دولت باید در کنار اجرای این طرح، کنتور‌های هوشمند را نیز توزیع کند چرا که طرح پرداخت پاداش به کم‌مصرفان مستلزم وجود این نوع کنتور‌های برق است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه تغییر ساعت کاری اداره‌ها از ۶ صبح تا ۱۳ نیز یکی دیگر از راه‌حل‌های صرفه‌جویی مصرف برق است، تاکید کرد: ما نگران عدم اجرای تغییر ساعت توسط ادارات هستیم و امیدواریم ادارات در اجرای این قانون دولت را همراهی کنند.

وی همچنین به خاموشی‌های احتمالی در حوزه صنایع اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه برق یکی از راهکار‌ها برای حل مشکل برق صنایع است. مقدمات این طرح شروع شده و امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد. 

بیگی‌نژاد در ادامه به جلسات و تصمیمات کمیسیون انرژی و وزارت نیرو اشاره و تاکید کرد: اگر در قسمت نیروگاه ۲ واحد حرارتی به همراه یک سیکل بخار شکل بگیرد، راندمان نیروگاه افزایش خواهد یافت و زمینه کاهش مصرف گاز نیز فراهم خواهد شد، اما اجرای این پروژه نیازمند ۴ الی ۵ سال زمان است. 

عدم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت برق علت ناترازی است

همچنین حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ناترازی برق یکی از مسائلی است که در فصول گرم سال با آن مواجه هستیم و عمده دلیل این اتفاق عدم سرمایه‌گذاری در این بخش است. 

وی تاکید کرد: دولت متاسفانه به‌علت کمبود منابع نمی‌تواند سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت نیروگاه‌های جدید داشته باشد و از طرف دیگر منابع بخش خصوصی نیز برای مشارکت در این طرح محدود است. 

به گفته صالحی وزارت نیرو برای رفع این ناترازی به‌دنبال روش‌هایی برای بهینه مصرف‌کردن انرژی است که یکی از این شیوه‌ها اجرای طرح پرداخت پاداش به کم‌مصرفان است. 

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در ادامه افزود: وزارت نیرو با مدیریت مصرف بخش خانگی می‌تواند انرژی مورد نیاز صنایع را تامین کند، اما باید گفت دولت نباید به اجرای این طرح بسنده و باید یک راه‌حل اساسی برای این مشکل پیاده‌سازی و اجرا کند. 

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح تنها مساله مصرف بخش خانگی را مدیریت می‌کند، افزود: نباید مصرف برق صنایع را فراموش کرد، صنایع بخشی عظیمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند و قطع برق آن‌ها تبعات زیادی خواهد داشت. 

واقعی‌سازی قیمت انرژی راه‌حل رفع ناترازی مصرف برق

صالحی یکی از راه‌حل‌های رفع ناترازی برق را واقعی‌سازی قیمت برق دانست و اظهار کرد: دولت حدودا سالانه ۸۵ میلیارد تومان یارانه انرژی پرداخت می‌کند، اگر دولت قیمت‌ها را به سمت قیمت تمام‌شده ببرد می‌تواند مصرف را نیز کاهش دهد و این تجربه در کل دنیا ثابت شده است. 

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته همچنین در ادامه به عدم تغییر ساعت رسمی کشور اشاره کرد و گفت: ایران دارای اسراف افق است، یعنی از شرق به غرب حدود یک ساعت و پانزده دقیقه اختلاف افق دارد و از شمال به جنوب هم دارای فصول متفاوت است به همین دلیل تغییرکردن ساعت رسمی کشور در ایران یکی از عوامل مهم در صرفه‌جویی مصرف برق تلقی می‌شود. 

صالحی همچنین یکی دیگر از راه‌حل‌های صرفه‌جویی در مصرف برق را کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق دانست و اعلام کرد: در گذشته اتلاف انرژی در شبکه توزیع حدود ۳۰ درصد بوده، اما اکنون این عدد به ۱۰ الی ۱۲ درصد رسیده است. 

فرهنگ‌سازی مصرف، نیاز به هزینه دارد

کیوان مرادیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: هزینه تمام‌شده تولید برق بسیار بالا است و این میزان پاداشی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است توجیه اقتصادی دارد و حتی برای فرهنگ‌سازی باید بیش از این مبلغ هزینه کرد. 

وی گفت: تا زمانی که راهکار‌های اساسی عملیاتی نشوند باید از این طرح‌ها حمایت کرد و باید هزینه‌های مصرف را به سمت واقعی‌شدن ببریم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *