ارزش‌های نهفته در سیره سیاسی «صدیقه کبری(س)»

11:39 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۱۶
ارزش‌های نهفته در سیره سیاسی «صدیقه کبری(س)»
کارشناس علوم قرآنی گفت: پس از اینکه حضرت «فاطمه زهرا (س)» بر اثر حمله دشمنان در بستر بیماری قرار گرفتند زنان مدینه گروه گروه به عیادت حضرت «صدیقه کبری (س)» رفتند و در این زمان حضرت «فاطمه زهرا (س)» به روشنگری در بین زنان پرداختند تا بتوانند جو و چهره اصلی اعتدالیون را برای نیمی از مردم مدینه که زنان بودند مطرح کنند.

محمد امین نخعی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان  پیرامون مرجعیت حضرت «فاطمه زهرا (س)» در میان بانوان گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» نماینده زنان عصر «پیامبراکرم (ص)» بودند که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دادند، حضرت «فاطمه زهرا (س)» تلاش داشتند تا نشان دهند این جریانات توانایی و کار آمدی لازم برای جامعه مسلمان نو پای آن روزگار را ندارد و این جریان حرکتی خطرناک برای اسلام ناب محمدی رقم خواهد زد.

نخعی پیرامون رویکرد و حرکت حضرت «فاطمه زهرا (س)» برای مبارزه با جریان بنی‌امیه بیان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» اثبات کردند که بنی‌امیه توانایی ایدئولوژیست بودن برای جهان اسلام را ندارند. 

حضرت «صدیقه کبری (س)» در مقبال دشمن سکوت نکردند

وی به مقابله شورای سقیفه و حرکت‌های آنان اشاره و بیان کرد: شورای سقیفه با گرفتن بسیاری از اموال و دارایی‌ها همچنین غصب فدک از حضرت «فاطمه زهرا (س)» به این بانوی بزرگوار اسلام جسارت کرد، حضرت «صدیقه کبری (س)» اما سکوت نکرند ایشان طی یک خطبه و سخنرانی‌ به تاریخ و مردم نشان دادند که جریان شکل گرفته نمی‌تواند عدالت و اعتدال را برای امت اسلامی به همراه بیاورد این جریان نه تنها اطلاعات بلکه ادبیات علمی روشنی را نسبت به دین و قرآن نداشت.

این کارشناس علوم قرآنی به رویداد‌هایی خطبه فدکیه و برخورد علمی حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در جریان خطبه فدکیه از دشمنان پرسیدند چرا فدک را گرفتید آنان در پاسخ گفتند پیامبران از خود ارثی باقی نمی‌گذارند، حضرت «صدیقه کبری (ع)» در این جریان بیان کردند آنچه شما می‌گویید خلاف قرآن کریم است در کتاب خدا آمده است حتی «سلیمان پیامبر» از «داوود نبی» که ایشان نیز پیامبر هستند ارث برده‌اند، پس چگونه من نمی‌توانم از پدر خود ارثی ببرم، بدین ترتیب آگاه سازی مردم جایگاه علمی حضرت «فاطمه زهرا (س)» شکل گرفت. 

نخعی حمله به در خانه حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مدینه کوچک آن زمان را اتفاقی عجیب و نادرست خواند و بیان کرد: مدینه در روزگار حیات حضرت «فاطمه زهرا (س)» شهری کوچک بود و حمله به در خانه ایشان نیز اتفاقی نادرست و با جهت گیری مشخص بود لذا دشمنان با این حرکت گام به گام به رسوایی خود دامن زدند، آنان به دختر «پیامبراکرم (ص)» حمله کردند و به بدترین شکل ممکن افشاگری را در کارنامه خود قرار دادند. 

تحول جایگاه زنان در جامعه توسط «حضرت زهرا (س)»/«صدیقه کبری(س)» مدرس و مفسر برجسته قرآن بودند

ارزش‌های نهفته در سیره سیاسی «صدیق کبری(س)»

وی به سیره سیاسی «حضرت فاطمه(س)» اشاره و اظهار کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» پروژه رسواسازی چهره دشمنان خود را در دو مرحله به اجرا گذاشتند. ایشان در مرحله نخست به افشا کردن نادانی این گروه‌ها و در مرحله دوم به معرفی ولایت پرداختند لذا پس از حمله دشمنان به در خانه حضرت «فاطمه زهرا (س)» ایشان پس از به هوش آمدن سریعا به مسجد رفتند و در آنجا خطبه‌هایی ارزشمند را بیان کردند.

نخعی روشنگری حضرت «فاطمه زهرا (س)» برای زنان مدینه را رویکرد بعدی ایشان دانست و ابراز کرد: پس از اینکه حضرت «فاطمه زهرا (س)» بر اثر حمله دشمنان در بستر بیماری قرار گرفتند زنان مدینه گروه گروه به عیادت حضرت «صدیقه کبری (س)» رفتند و در این زمان حضرت «فاطمه زهرا (س)» به روشنگری در بین زنان پرداختند تا بتوانند جو و چهره اصلی اعتدالیون را برای نیمی از مردم مدینه که زنان بودند مطرح کنند.

نخعی به معرفی مردان مدینه در خطبه فدکیه که توسط حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان شده اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در خطبه فدکیه خود مردان مدینه را معرف می‌کنند، ایشان بیعتی را که در غدیر خم مردان مدینه بستند و پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» خود خواسته آن را فراموش کردند را به یاد آنان آوردند و از آن به عنوان «فعل قبیح» یاد کردند.

 انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *