انفجار انبار حاوی اورانیوم ضعیف شده در اوکراین/ اروپا در آستانه فاجعه زیست محیطی؟

10:32 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۰۸۴
انفجار انبار حاوی اورانیوم ضعیف شده در اوکراین/ اروپا در آستانه فاجعه زیست محیطی؟
کارشناسان معتقدند که انبار تسلیحاتی که در اوکراین هدف گرفته شده حاوی تسلیحات اورانیوم ضعیف شده (DU) بوده است.

خبرگزاری میزان - «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه هشدار داد که در پی تخریب یک انبار اوکراینی که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده تحویلی از سوی انگلیس در آن ذخیره شده بود، یک ابر رادیواکتیوی به سمت غرب اروپا در حال حرکت است.

به گزارش «اسپوتنیک»، اخیراً چندین رسانه ویدیویی از یک انفجار مهیب در شهر «خملنیتسکی»، واقع در غرب کی‌یف و در حدود ۲۰۰ کیلومتری مرز با لهستان، منتشر کردند. در این حادثه دو انفجار بزرگ رخ داد که یک جریان آتشین چرخان بزرگ ایجاد کرد که مانند یک بمب اتمی به سمت بالا رفته و یک ابر قارچی را تشکیل داد که سیاه بود.

به گفته کارشناسان، یک انفجار هسته‌ای با یک نور سفید شدید فوری مشخص می‌شود.

چندین مفسر گفته‌اند که فکر می‌کنند انبار تسلیحاتی که مورد اصابت قرار گرفته بود حاوی تسلیحات اورانیوم ضعیف شده (DU) بود که از سوی انگلیس به اوکراین برای استفاده در تانک‌های «چلنجر» انگلیسی به عنوان نفوذگر ضد تانک فرستاده شده بود.

 

 

پس از حادثه «چرنوبیل»، اتحادیه اروپا یک سیستم آشکارساز تشعشع گاما در سراسر اروپا راه اندازی کرد که قرائت گاما را در زمان واقعی انجام می‌داد. 

به گفته یک کارشناس که کارمند سابق وزارت دفاع انگلیس است، پس از انفجار در شهر خملنیتسکی به طرز شگفت آوری، تمام داده‌ها مسدود شده بودند.

این سیستم مبتنی بر وب، که از آلمان اداره می‌شود، نقشه‌های آشکارساز را که معمولاً در دسترس هستند ارائه نمی‌دهد. البته آشکارستز‌های دیگری به دست آمده است.

افزایش تشعشعات گاما

افزایش قابل توجه تشعشعات گاما در شمال غربی محل انفجار، زمانی رخ داد که بر اساس فاصله ۲۵۰ کیلومتری و میانگین سرعت باد پنج کیلومتر در ساعت انتظار می‌رفت. 

در مجموع، آنچه دیده می‎شود یک انفجار مهیب است که تصور می‌شود اورانیوم ضعیف شده باشد، و همچنین گزارش‌هایی از افزایش پرتو‌های گاما در نزدیکی محل. 

اکسید اورانیوم سیاه است و ستون سیاه ناشی از این انفجار به آرامی به سمت شمال غرب حرکت می‌کند، الگوی آب و هوا پایدار است و باد به سمت لهستان می‌وزد. 

آشکارساز‌های اتحادیه اروپا در لهستان همگی افزایش تشعشعات گاما را در زمان مورد انتظار رسیدن ستون به غرب اروپا نشان می‌دهند.

 

اطلاعاتی از انفجار اورانیوم ضعیف شده در اوکراین/ اروپا در آستانه فاجعه زیست محیطی

 

ویدیو‌هایی در اینترنت منتشر شده که نشان می‌دهد اوکراینی‌ها محل انفجار را با استفاده از ماشین‌های روباتیک پاکسازی می‌کنند، نه آتش‌نشان‌های معمولی. 

حال این سوال پیش می‌آید که چرا آن‌ها از ماشین‌های روباتیک برای پاکسازی محل نیاز دارند؟ آخرین باری که از ماشین‌های روباتیک برای پاکسازی استفاده شد، در خرابه‌های چرنوبیل و نیروگاه فوکوشیما بود.

آثار احتمالی ذرات اورانیوم 

در حال حاضر یک فاجعه زیست محیطی رخ داده و ذرات اورانیوم ضعیف شده در سراسر لهستان، آلمان و مجارستان حرکت خواهند کرد و به بالتیک، احتمالاً بعداً در کل اروپا از جمله انگلیس ختم خواهند شد. 

این ذرات صدمات و مرگ ژنتیکی را مانند آنچه در بالکان و عراق مشاهده می‌شود، به همراه خواهند آورد. سرطان، نقایص مادرزادی، سقط جنین، ناباروری، آسیب ریه، مشکلات روانی و ... از آثار احتمالی ذرات اورانیوم است.

حتی اگر کارشناسان اشتباه کرده باشند و توضیح دیگری برای پیک‌های گاما وجود داشته باشد، بدیهی است که به کار بردن ذرات اورانیوم ضعیف شده باید ممنوع شود. این یک سلاح با اثر بی‌رویه بوده و غیرنظامیان، دشمن و نیرو‌های خودی را می‌کشد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *