پاشینیان: آماده به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان هستیم

14:52 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۷۷
پاشینیان: آماده به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان هستیم
نخست وزیر ارمنستان آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن «قره باغ» به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

خبرگزاری میزان - «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن «قره باغ» به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

«پاشینیان» روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: سرزمین جمهوری آذربایجان که ایروان آماده به رسمیت شناختن آن است شامل قره باغ کوهستانی است.

به گفته وی، این ۸۶.۶ هزار کیلومتر مربع شامل قره باغ کوهستانی نیز می‌شود اما باید گفت که موضوع حقوق و امنیت ارامنه ساکن در قره باغ باید مورد بحث قرار بگیرد.

در عین حال، پاشینیان نسبت به توافق زودهنگام بر سر متن معاهده صلح با جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد، اگرچه اعتراف کرد که امضای این سند را در دیدار با «علی‌اف» در مسکو در ۲۵ ماه می‌ واقع بینانه نمی‌داند. 

پیش‌تر نخست وزیر ارمنستان درباره به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در «مرز‌های اداری شوروی» صحبت کرده بود. 

وی می‎گوید که باکو ۲۹.۸ هزار کیلومتر مربع از خاک ارمنستان و ایروان ۸۶.۶ هزار کیلومتر مربع از خاک جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسند. 

نخست وزیر ارمنستان همچنین افزود که لازم است تضمین‌هایی ایجاد شود که ادامه سیاست پاکسازی قومی و نسل کشی علیه ارامنه قره باغ را منتفی کند.

مناقشه قره باغ در فوریه ۱۹۸۸ آغاز شد؛ زمانی که منطقه خودمختار قره باغ جدایی خود از جمهوری آذربایجان را اعلام کرد. 

در نتیجه رویارویی مسلحانه در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۴، جمهوری آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. 

پس از آن، چند درگیری بین دو کشور در گرفت. در سپتامبر ۲۰۲۰، خصومت‌های جدی در قره باغ از سر گرفته شد.

این درگیری سه ماه به طول انجامید و به تلفات در میان مردم غیرنظامی منجر شد. سه تلاش برای انعقاد آتش‌بس ناموفق بود، اما در شب ۱۰ سپتامبر، باکو و ایروان با میانجیگری مسکو توافق نامه صلح امضا کردند. 

طرفین با آتش‌بس کامل، مبادله اسرا و اجساد کشته شدگان موافقت کردند. نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه از جمله کریدور لاچین مستقر شدند.

از سال گذشته، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *