بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه/ پیش‌بینی کارشناسان از آینده بورس چیست؟

8:00 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۸۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه/ پیش‌بینی کارشناسان از آینده بورس چیست؟
کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی، نرخ دلار و سیاست‌های خارجی از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند. آن‌ها امسال را سال خوبی برای بورس می‌دانند و آینده بازار سرمایه را مثبت ارزیابی می‌کنند.

خبرگزاری میزان _ این روز‌ها ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه به این مشغول است که این بازار در روز‌ها و ماه‌های آتی به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ آیا قرار است شاخص کل بورس روند صعودی که در اردیبهشت تجربه کرد را دوباره در پیش بگیرد یا در همین بازه فعلی، ثابت بماند؟

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: بازار سرمایه را به عنوان یک بازار مالی در کنار بازار‌های اقتصادی باید در نظر گرفت، این بازار بر خلاف سایر بازار‌ها دارای فراز و فرود‌هایی است و نمی‌توان انتظار داشت همانند سایر بازار‌ها با یک روند ثابت، رشد و توسعه داشته باشد. 

به گفته وی ظرفیت‌های ورود و خروج به این بازار بسیار سرعت بالایی دارد و نسبت به ریسک‌های مختلف واکنش سریع‌تری نشان می‌دهد. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه طی چند سال اخیر بعد از افت شدیدی که در سال ۹۹ داشت دچار یک روند نزولی شد و به دلیل عدم اطمینان به این بازار نتوانست رشد مورد انتظار خود را داشته باشد، اما پس از اتفاقات سال گذشته و رشد بازار‌های موازی مانند ملک و ارز این بازار نیز در مسیر رشد قرار گرفت.

به گفته جیهانی در ابتدای سال‌جاری نقدینگی موجود در بازار برای حفظ ارزش پول به سمت بازار سرمایه حرکت کرد و زمینه‌های رشد این بازار را فراهم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه پس از یک رشد ناگهانی نیاز به یک روند اصلاحی دارد، گفت: بعد از رشد بین ۲۵ الی ۳۰ درصدی بازار سرمایه، بسیاری از سرمایه‌گذاران سود مورد نیاز خود را از این بازار کسب کردند و با توجه به این رشد، متوجه نیاز اصلاح بازار شدند و در صف فروش قرار گرفتند و این موضوع موجب شد بازار با افت همراه شود. 

حرکت نقدینگی از بازار‌های غیرمولد به سمت بازار سرمایه

جیهانی در ادامه افزود: با توجه به امیدی که به رشد اقتصادی، مهار تورم و مذاکرات سیاسی وجود دارد و قوانینی همانند مالیات بر عایدی سرمایه در این دوره وضع شده است، انتظار داریم که نقدینگی از بازار‌های غیرمولد به سمت بازار سرمایه که یک بازار نزدیک به تولید و خدمات است، حرکت کند. 

این کارشناس سرمایه با تاکید بر اینکه سهام‌داران باید ریسک سرمایه‌گذاری خود را بپذیرند، گفت: تا یک ماه آینده نباید منتظر رشد سنگین بازار سرمایه باشیم و اگر موضوعاتی از قبیل انتظارات تورمی و نرخ سود بین‌بانکی ثابت باشد بازار پس از این دوره کوتاه‌مدت روند صعودی خود را مجدداً در پیش خواهد گرفت. 

سناریو‌های پیش روی بازار سرمایه

همچنین احمد جان‌جان، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ واحدی به عنوان سقف بازار در این روز‌ها تلقی می‌شود و بازار همچنان در کوتاه‌مدت با این محدوده در ارتباط است. 

وی با اشاره به اینکه باید ۲ سناریو برای آینده بازار سرمایه پیش‌بینی کرد، اعلام کرد: یک سناریو بدبینانه وجود دارد و آن تجربه شاخص یک‌میلیون و ۸۵۰ واحدی تا ۲ میلیون واحدی است و ممکن است این اتفاق تا تیر و مرداد به طول بیانجامد. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: با سیاست‌هایی که برای بازار سرمایه در شرایط فعلی در نظر گرفته‌شده، سرمایه‌گذاران به این بازار تردید دارند و این نگاه باعث افت ارزش معاملات شده است. 

جان‌جان همچنین تاکید کرد: یک سناریو خوشبینانه نیز می‌توان برای بازار سرمایه در نظر گرفت و آن هم رشد شاخص کل بورس در محدوده ۳ و نیم تا ۴ میلیون واحد است. 

وی گفت: اگر نرخ ارز دچار نوسان شود، بازار سرمایه نیز با تاثیر از این اتفاق روند رو به رشد خود را در پیش خواهد گرفت. 

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که برای سرمایه‌گذاری باید گزارش شرکت‌ها را مطالعه یا از مشاوره‌های افراد مطلع استفاده کنند. 

جان‌جان همچنین تاکید کرد: امسال سال بازار سرمایه است و اگر نرخ ارز دچار نوسان شود، شاخص کل سرمایه در محدوده ۳ الی ۳ و نیم میلیون واحدی قرار خواهد گرفت.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ دلار است

در همین راستا سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: این روز‌ها نقدینگی به سمت بازار نیامده است و ما باید صبر کنیم تا جهشی جدید در این بازار اتفاق بیفتد. 

وی تاکید کرد: می‌توان گفت ریسک خاصی پیش روی بازار سرمایه نیست. خیلی از سهم‌ها به ارزش واقعی خود نرسیده‌اند و تا دست‌یابی به آن ارزش واقعی می‌توانند این سهم‌ها رشد کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد این بازار به عواملی نظیر نرخ ارز و سیاست‌های خارجی بستگی دارد، گفت: به اعتقاد بنده در ماه‌های آینده حرکت بازار سرمایه ملایم و به سمت بالا خواهد بود. 

به گفته کرداری یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ دلار است و اگر نرخ ارز در همین محدوده باقی‌بماند بازار سرمایه نیز در همین محدوده خواهد ماند و اگر نرخ ارز رشد صعودی داشته باشد بازار سرمایه نیز روند رشد را در پیش خواهد گرفت. 

وی اظهار کرد: اتفاقی که در روز‌های گذشته برای بازار سرمایه پیش آمد یک اتفاق طبیعی بود و بازار سرمایه به دنبال یک بهانه برای اصلاح بود. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اگر اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ ندهد می‌توان گفت تا ۳ الی ۴ ماه آینده روند بورس صعودی خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *