رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجرای تعهدات بین‌المللی وظیفه طالبان است

17:03 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۸۳۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
اجرای تعهدات بین‌المللی وظیفه طالبان است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اجرای تعهدات بین‌المللی وظیفه طالبان است گفت: اخطار رئیس جمهور بر اساس موازین بین‌المللی و دفاع از حقوق ملت ایران و کاملا مورد حمایت مجلس است. 

خبرگزاری میزان - آیت‌الله رئیسی در سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان در رابطه با حق‌آبه هیرمند خطاب به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار داد که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

در همین رابطه جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفتگو با میزان گفت: بخش عمده‌ای از خاک افغانستان در طول تاریخ متعلق به خاک ایران بوده است. بعد از تلاش انگلیسی‌ها در معاهده پاریس و در سال ۱۸۵۷ بخشی از قسمت اصلی خاک ایران جدا شد و جزو سرزمین افغانستان قرار گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه منشا حوزه آبریز هیرمند و هریرود در افغانستان قرار دارد ادامه داد: ما بر پایه قرارداد حقابه هیرمند در یک ساله آبی باید ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب حقابه از هیرمند دریافت کنیم.

وی گفت: طالبان میزان کافی آب در بند کجکی و کمال‌خان جمع کرده و مسیر‌های انحرافی برای برداشت از آب ایجاد و زندگی مردم سیستان را به خطر انداخته است.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه اجرای تعهدات بین‌المللی وظیفه طالبان است گفت: اخطار رئیس جمهور بر اساس موازین بین‌المللی و دفاع از حقوق ملت ایران و کاملا مورد حمایت مجلس است. 

وی اظهار داشت: ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که سفارت افغانستان را در اختیار طالبان قرار دادیم و می‌توانیم در این امر و بسیاری از روابط اقتصادی خود تجدیدنظر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: طالبان در موقعیتی نیست که برای جمهوری اسلامی ایران خط و نشان بکشد یا قرارداد‌های مرزی را نادیده بگیرد. 

رحیمی جهان‌آبادی در پایان با اشاره به حمایت نمایندگان مجلس بیانیه‌های از حقابه هیرمند گفت: ما در قبال نادیده گرفتن حقوق ملت کشورمان سکوت نمی‌کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *