زمان اصلاح ساختار شورای امنیت فرارسیده است؟

7:30 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۲۵
زمان اصلاح ساختار شورای امنیت فرارسیده است؟
دبیرکل سازمان ملل می‎گوید که زمان اصلاح شورای امنیت برای همسویی با واقعیت‌های دنیای امروز فرا رسیده است.

خبرگزاری میزان - «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل به تازگی در سخنانی اعلام کرد که زمان اصلاح شورای امنیت و «برتون وودز» برای همسویی با واقعیت‌های دنیای امروز فرا رسیده است.

سیستم مدیریت پولی «برتون وودز» قوانینی را برای روابط تجاری و مالی بین آمریکا، کانادا، کشور‌های اروپای غربی، استرالیا و ژاپن پس از قرارداد «برتون وودز» در سال ۱۹۴۴ ایجاد کرد.

«گوترش» که در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر هیروشیما در ژاپن، جایی که نشست سران گروه هفت برگزار شد، سخنرانی کرد، گفت که هر دو نهاد منعکس کننده روابط قدرت در سال ۱۹۴۵ هستند و باید به روز شوند.

به گفته وی، معماری مالی جهانی در مواجهه با شوک‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ اوکراین منسوخ، ناکارآمد و ناعادلانه است. 

کشور‌های حامی اصلاح

این اظهارات «گوترش» در حالی عنوان می‌شود که پیش‌تر برخی کشورها، مانند چین، ژاپن و غنا با این موضوع موافقت کرده بودند که باید اصلاح در ساختار شورای امنیت سازمان ملل اعمال شود.

اوایل ماه جاری میلادی، مسئول ارشد سیاست خارجی چین، گفت که باید به کشور‌های در حال توسعه در شورای امنیت سازمان ملل موقعیت بیشتری داد.

«وانگ یی»، گفت: اصلاح شورای امنیت باید از انصاف و عدالت پیروی کند، نمایندگی و صدای کشور‌های در حال توسعه را افزایش دهد و به کشور‌های کوچک و متوسط اجازه دهد فرصت بیشتری برای مشارکت در تصمیم گیری شورا داشته باشند.

کشور‌های عضو سازمان ملل در حال آماده شدن برای گفت‎وگو درباره اصلاح شورای امنیت هستند. «وانگ یی» در دیدار با سفرای کویت و اتریش که ریاست مشترک مذاکرات را بر عهده دارند، این اظهارات را بیان کرد. 

ژاپن، هند، برزیل و آلمان برای دریافت کرسی‌های دائمی در شورای امنیت که در حال حاضر ۱۵ عضو دارد، تلاش می‌کنند. 

از ساختار شورای امنیت چه می‌دانیم؟

در حال حاضر پنج عضو دائمی شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا، به نمایندگی از کشور‌های پیروز در جنگ جهانی دوم وجود دارد که قدرت وتوی قطعنامه‌ها را دارند و ۱۰ عضو دیگر به صورت چرخشی انتخاب می‌شوند.

با وجود درخواست‌های مکرر برای اصلاح شورای امنیت، نهاد اصلی سازمان ملل برای مدیریت بحران‌ها، در سال‌های اخیر پیشرفت چندانی حاصل نشده است. 

با این حال، اختلافات آشکار شده ناشی از جنگ اوکراین و رقابت فزاینده بین چین و آمریکا به این درخواست‌ها انگیزه بیشتری داده است. 

منتقدان گفته‌اند که شورای امنیت در مدیریت بحران‌هایی مانند همه‌گیری کووید-۱۹، درگیری‌هایی مانند جنگ اوکراین یا تغییرات آب‌وهوایی شکست خورده و زمان توزیع مجدد قدرت جهانی فرا رسیده است. 

یکی از سرسخت‌ترین منتقدان هند است.

در یک مناظره، «روچیرا کامبوج»، سفیر این کشور در سازمان ملل، منشور سازمان ملل را که پس از جنگ جهانی دوم تنظیم شد، نامناسب برای زمان حال توصیف کرد.

وی اظهار کرد: آیا می‌توانیم «چندجانبه‌گرایی مؤثر» را با دفاع از منشوری که پنج کشور را برابرتر از دیگران می‌سازد و به هر یک از آن پنج کشور قدرت می‌دهد تا اراده جمعی ۱۸۸ کشور عضو باقی‌مانده را نادیده بگیرند، عملی کنیم؟ 

انتهای پیام/

مسعود بیاتی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *