کشف مقادیر بالای مواد شیمیایی در نمونه‌های خونی بومیان کانادا

9:37 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشف مقادیر بالای مواد شیمیایی در نمونه‌های خونی بومیان کانادا
بررسی‌ها نشان می‌دهند که در نمونه خون کانادایی‌ها به ویژه در نمونه خون جوامع بومی شمالی مواد شیمیایی وجود دارد.

خبرگزاری میزان – در گزارش جدیدی که دولت کانادا منتشر کرده، آمده است که «مواد شیمیایی همیشگی» سمی در خون کانادایی‌ها وجود دارد؛ در عین حال، سطوح بالاتری از این مواد شیمیایی سمی در جوامع بومی یافت می‌شوند.

به گزارش«سی بی سی»، گزارش مذکور تاکید دارد که جوامع بومی ساکن شمال کانادا به شکل گسترده تری درگیر این موضوع هستند و در خون کودکان و جوانان بومی در دیگر نقاط کانادا سطح بالاتری از مواد شیمیایی همیشگی کشف شده است.

وجود این مواد شیمیایی در خون افراد، تاکنون پیامدهای گسترده ای بر سلامت بومیان کانادا به ویژه زنان باردار و نوزادان داشته است.

دو موسسه بهداشتی خواستار قرار گرفتن مواد شیمیایی ساخت بشر از جمله PFAS تحت قانون حفاظت از محیط زیست کانادا شدند؛ دولت کانادا تا اواسط جولای فرصت دارد که تغییر پیشنهادی را بررسی کند.

مطالعات نشان می‌دهند که PFAS می‌تواند به سلامت انسان و حیات وحش آسیب برساند؛ برخی از مواد شیمیایی در کبد و کلیه تجمع می‌کنند و بر سیستم ایمنی، عصبی و متابولیسم بدن و البته تولید مثل و رشد تاثیر منفی می‌گذارند.

از آن جا که PFAS بسیار آهسته تجزیه می‌شود، اما موجودات زنده به طور مکرر در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند، سطح PFAS خون به مرور زمان افزایش می‌یابد.

نکته قابل تامل این که مواد شیمیایی همیشگی در آب مناطق مختلف کانادا به جز مناطق بومی نشین نیز مشاهده شد؛ سطح این مواد از محدوده مجاز بیشتر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *